+ Plus

Rij-impressie Suzuki GSX-S1000 Special R Edition

Wat je krijgt als je een standaard Suzuki GSX-S1000 een poosje bij pk-tovenaar, Yoshimura-importeur en bovenal Suzuki-man in hart en nieren Marc Hoegee parkeert? Nou, eh, een Suzuki GSX-S1000, maar dan wel met bijna 24 gemeten pk’s aan extra spierballen. Dat maakt nieuwsgierig, dus gaan we een paar dagen aan de haal met Hoegee’s testosteronbommetje, de Special R Edition.

Alles voelt zo vertrouwd. Het brede Renthal Fat Bar-stuur in de knuisten, de slanke taille, de in de motor geïntegreerde zit met de knieën in een niet al te extreme hoek en ook de zo kenmerkende transparante stuureigenschappen. Even snel spieken voor de zekerheid, yep, een Suzuki GSX-S1000. Als ‘ie niet pas amper een jaar op de markt zou zijn, zou je zelfs met je ogen dicht durven te zweren in het zadel van Suzuki’s gespierde naked te zitten. En toch, toch voelt deze door Marc Hoegee onder handen genomen 1.000 als een compleet andere machine aan, eerst en vooral als het gas er bocht uit weer volle bak op gaat. Nu schuwt een standaard GSX-S1000 enig gepast geweld al niet in dit soort situaties, maar het pandemonium dat in dit geval wordt ontketend, is van een geheel andere orde.
Laten we voor het gemak bij het geluid beginnen. Alhoewel geluid, het is eerder een soort van ijselijk rauwe oerkreet, die deze GSX-S1000 middels de Yoshimura R11 slip-on demper uitbraakt. Scherp, ongepolijst en zo ontzettend bruut, dat het eerste voorzichtige groene voorjaarsloof aan de boomtakken verschrikt weer in de wintermodus springt. Alsof Maverick Viñales met zijn MotoGP-machine op Assen bij de Stekkenwal rechtdoor is geschoten en heeft besloten om er maar eens een ritje door de polder aan vast te knopen. En dat is, vooruit, een tikje gechargeerd, ook de sensatie die je al snel ervaart als je het gas van deze Special R Edition voor het eerst flink open schroeft. Een MotoGP-fiets is van een nog weer heel andere orde natuurlijk, maar je hoeft geen volleerd MotoGP-coureur te zijn om te voelen dat er vergeleken met die al niet bepaald kinderachtige standaard machine over het gehele toerenbereik van de Suzuki een paar flinke handen paardenkrachten en newtonmeters door Hoegee tegenaan zijn gegooid.
Een gevoel dat krachtig wordt gestaafd door een run op de vermogensbank. De Special R Edition piekt namelijk bij een wel heel gezonde 169,7 pk bij 11.200 toeren en 118,5 Nm bij 7.400 toeren. Dat doet de standaard opgave van Suzuki van 146 pk bij 10.000 toeren en 106 Nm bij 9.500 toeren behoorlijk verbleken, al leert de ervaring dat de meeste GSX-S-en blaken van gezondheid en de fabrieksopgave in de regel ook ruim overschrijden. Maar voor 24 extra paarden moet je al bijna een extra stal bouwen…da’s serieuze extra spiermassa. En uiteraard precies het doel dat Marc Hoegee voor ogen had. “Veel mensen die interesse in een GSX-S1000 hebben, willen diep in hun hart vanwege de plus aan vermogen misschien nog steeds een GSX-R1000, maar ze willen vaak niet meer zo sportief zitten” vertelt Hoegee, “met een GSX-S1000 in deze trim hebben ze er dan een optie met flink wat extra pk’s en een dikke koppelplus in het belangrijke middengebied bij. Maar het belangrijkste was dat het karakter van het blok behouden en verstevigd werd. Dus niet de nadruk op een enorm eindschot, maar op het gebied tussen ongeveer 3.000 en 8.000 toeren, daar waar het bij een fiets als dit om draait.”

En ook dat blijkt overduidelijk uit de vermogensgrafiek. Tot zo’n 2.500 toeren gaan de vermogens- en koppelkrommes van de Special R Edition en de standaard versie nog aardig gelijk op, maar daarna laat de door Hoegee gekietelde GSX-S1000 de standaard machine ver achter zich. In het voor een machine als deze belangrijke gebied tussen pakweg 4.000 en 8.000 toeren zijn de verschillen enorm en levert de Hoegee-Soes voortdurend zo’n 20 Nm extra koppel. Bovendien is de voor de GSX-S1000 kenmerkende dip tussen 5.000 en 6.000 toeren ook nog eens nagenoeg uitgedeukt. De krommes van de Special R Edition zijn meer lineair en bovenin loopt ‘ie daarnaast nog even flink door waar de standaard versie eerst afvlakt en vervolgens afbouwt.
Wie nu denkt dat de viercilinder door Hoegee compleet binnenstebuiten is gekeerd in de zoektocht naar die extra pk’s en newtonmeters, vergist zich schromelijk. De ingrepen zijn namelijk relatief eenvoudig geweest. Het blok zelf kreeg een andere koppakking en een unit, waarmee de mapping kan worden aangepast, en daarnaast kan het blok veel vrijer uitademen, doordat de enorme voordemper inclusief katalysator uit het uitlaatsysteem is verwijderd en de standaard einddemper is vervangen door de genoemde Yoshimura R11 slip-on. “Daardoor stond de motor in eerste instantie wel armer”, licht Hoegee toe, “dus hij moest wat rijker worden gezet en daar waar nodig worden gevoed. Gezien de herkomst van het blok, de GSX-R1000 van de 2007/2008-generatie, ben ik er van overtuigd dat er nog veel meer uit te halen is als ik bijvoorbeeld nog met de nokkenassen en de uitlaatbochten aan de gang ga. Maar in dat laatste geval moet ik ook de klep in het uitlaatsysteem opofferen en dat doe ik liever niet, aangezien die klep ook weer specifieke voordelen oplevert als het gaat om koppel bij lage toerentallen en het geluid. En ik zou dan ook kostentechnisch behoorlijk uit de bocht vliegen natuurlijk. En dat was ook niet de opzet van het hele project.”
Daarmee komen we bij één van de hamvragen, want wat kost zo’n Hoegee-kuur nu eigenlijk? Koop je de GSX-S1000 nieuw als Special R Edition, dan ben je € 15.249,- kwijt. Dat is € 1.750,- bovenop de standaard prijs van € 13.499,-, ofwel € 72,90 per extra pk…. Heb je al een GSX-S1000 en slaat je hart inmiddels een paar slagen harder, dan kun je ook bij Hoegee terecht, want het geheel is ook als los pakket te koop voor € 2.225,-. Slaat je hart nu ook over, maar kijk je door het keukenraam naar een GSX-S1000F? Geen man overboord, het hele pakket kan uiteraard ook op de ‘F’ worden toegepast.

Naast de standaard GSX-S1000, die bij ons in gebruik is als redactiemotor, valt pas echt op hoe groot het verschil met de Special R Edition is. Die trekt onderin al niet bepaald kinderachtig van leer, maar daar doet zijn gekietelde evenknie nog even een flinke schep bovenop. Vanaf zo’n 4.000 toeren is het verschil in krachtsontplooiing al heel goed voelbaar. De Special R reageert gevoelsmatig nog veel spontaner en directer op het gas, ook onder die 4.000 toeren al, en trekt dan al als een dolle. Waar de standaard versie vervolgens tussen de 4.500 en 5.500 toeren voelbaar even door zijn dipje heen moet, blijft de Hoegee-GSX onverstoorbaar met krachten smijten, ondersteund door die opzwepende diepvette brul uit de Yoshimura R11-demper. Bij 6.000 toeren wordt luid en duidelijk nog een tandje bij gezet, waarna het bijna in één streep ongegeneerd hard doorgaat richting het rode gebied. Als een explosieve Russische schaatser op meldonium, die de 500 meter sprint in een recordtijd afraffelt. Dan is het echt even een schietgebedje doen en blijven hangen aan dat Fat Bar-stuur. En tussen de schietgebedjes door dringt zich zelfs de gedachte aan een stuurdemper even op, want als je zo aan het doorjassen bent, wil dat stuur best wat lichtjes in de handen bewegen. Niet verontrustend, maar toch….
Het geheel onderstreept in ieder geval met een dikke streep de woorden van Hoegee dat het karakter van het blok behouden en verstevigd is. De wijze van vermogensontplooiing tussen beide Suzuki’s verschilt inderdaad niet heel veel, zoals ook wel uit de vermogensgrafiek blijkt, alleen doet de Special R Edition alles in het kwadraat. Als een echte eindbaas!
Maar ‘ieder voordeel heb zijn nadeel’, zoals wijlen Johan Cruijff zou zeggen. In dit geval betekent dat bijvoorbeeld dat een kleine onhebbelijkheid van de standaard GSX-S1000 iets wordt uitvergroot: de wat harde gasrespons. Die is op de Special R merkbaar nadrukkelijker aanwezig, waar je met name in het bochtenwerk rekening mee moet houden om niet onaangenaam te worden verrast. En waar de standaard GSX onder de pakweg 3.000 toeren de neiging heeft om van tijd tot tijd wat rommelig te lopen, heeft de Special R ook dat iets nadrukkelijker. Dat zou de een als storend kunnen ervaren, een ander vindt het misschien perfect aansluiten bij het ruige karakter van deze GSX-S1000. Overigens is het benzineverbruik minder ruig dan je wellicht zou denken. Gemiddeld reden we met de Special R Edition een dikke 1 op 17, waar we met onze ‘eigen’ GSX-S1000 gemiddeld 1 op 19,3 noteren.
Nieuwsgierig geworden? Maak eens een proefritje bij Hoegee (www.hoegeetech.com) en mocht je tegen de prijs aanhikken: zeg je abonnement op de sportschool op, want met een Special R Edition heb je je eigen personal trainer.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.