+ Plus

Rij-impressie Mash Family

Zijspannen zijn steeds uitzonderlijker, zeker als ze ‘af-fabriek’ worden aangeboden en dus niet als ‘bouwpakket’. Mash biedt nu echter de Family Side zijspancombinatie aan, compleet met kenteken en voldoend aan de moderne Euro4-eisen. Tijd om de oude skills weer eens van stal te halen en deze klassiek ogende driewieler de sporen te geven.

Mensen die niets met zijspanrijden hebben zeggen wel eens dat het de perfectie combinatie is van de nadelen van een auto en een motor: je wordt nat en je staat in de file… Een zijspanliefhebber zal dan zijn schouders ophalen, want tegen zoveel onkunde is toch niet te praten. Want dat zijspan zorgt juist letterlijk en figuurlijk voor een extra dimensie aan het motorrijden.
Toch is het zijspan een steeds grotere bijzonderheid aan het worden. Enkele decennia geleden rolden honderden sublieme combinaties uit de Nederlandse zijspanfabrieken van EML of EZS en waren er verder prachtige Franse Sidebikes, naast de meer basic-combinaties van bijvoorbeeld MZ en Ural. Maar anno 2017 is ‘massaproductie’ van deze driewielers niet meer aan de orde en lijken er uitsluitend nog (dure) unikaten op bestelling gebouwd te worden voor de diehard.
Deze Mash Family Side is een uitzondering op die regel. Het Franse merk – waarvan de productie in China plaats vind – heeft deze combinatie in productie genomen en ook alle horde’s als Euro4 en kentekenregistratie weten te nemen, zodat deze combinatie nu voor € 10.494,- (België : € 8.990,-) verkocht kan worden, inclusief afleveringskosten èn twee jaar garantie met onbeperkte kilometers! Let wel: de machine wordt uitsluitend als complete combinatie geleverd, je kunt de motor of het zijspan dus niet los kopen. Ook dat heeft weer met regelgeving te maken: hij staat als zijspan geregistreerd op het kenteken.
De Family Side wordt aangedreven door een luchtgekoelde 400 cc eencilinder die duidelijk verwantschap vertoond met de Honda XR400 van weleer. Het blok start elektrisch, heeft benzine-injectie, levert 27 pk en kreeg voor zijspangebruik naast de vijf gewone versnelling ook een extra achteruit-versnelling voor het manoeuvreren.
Het zal duidelijk zijn dat je met 27 pk geen potten gaat breken. Het zijspan weegt droog 230 kilo en met rijder, passagier en volle 13 liter tank ben je dus zomaar met dik 400 kilo onderweg en om die tot een topsnelheid van rond de 100 km/uur te krijgen moeten echt alle 27 paardenkrachten gemobiliseerd worden. Dat maakt de Family Side dus eigenlijk niet geschikt voor de snelweg: lekkere rustige secundaire wegen door de mooie natuur, dat is meer zijn werkterrein. Of cruisen over de boulevard natuurlijk: zeker weten dat je de aandacht trekt, want de Mash Family Side blijkt een heuse mensenmagneet. De klassieke styling doet veel ouderen ook denken aan de Steib- en Hollandia-zijspannen van weleer, dus je krijgt zelfs regelmatig complimentjes dat ‘die oude motor zo mooi gerestaureerd is’…
Het rijgedrag van het span sluit trouwens ook wel aan bij die jaren zestig-zijspannen. Het heeft niets te maken met het moderne zijspanrijden met lage zwaartepunten, autowielen, dikke remmen, harde vering en minimaal 150 pk. Dat zijn meer driewielige sportwagens die sturen als een kart; de Mash Family Side is juist precies het tegenovergestelde. De vering voelt relatief zacht aan en is matig gedempt. Elke vlotte stuurbeweging zorgt dus voor nogal wat beweging in het geheel. Ook de standaard motorbanden zijn wat dat betreft niet stug genoeg voor een direct stuurgedrag. De gewone telescoopvoorvork kreeg wel een stuurdemper voor de stabiliteit, door de solo-geometrie wil de machine echter vooral rechtuit rijden en vraagt het sturen behoorlijk veel kracht. Echt storend is dat niet, bij het klassieke karakter van de Family Side en de 27 pk past helemaal geen flitsend stuurgedrag.
Vanwege de bewegelijkheid van de vering en het voor zijspanbegrippen hoge zwaartepunt is het wel verstandig om met wat balast in het bakje te rijden, als je alleen bent. Zodat je zeker weet dat het zijspanwiel in normaal genomen rechterbochten aan het asfalt blijft, en je niet verrast waardoor je wellicht op de linkerweghelft uit komt. In dat kader is een zijspan-rijcursus zeker aan te bevelen voor (potentiele) kopers. Rij je altijd met een passagier in het mooi afgewerkte bakje, dan ligt het span sowieso veel vaster op de weg.

Tot 80 a 90 km/uur is de acceleratie prima. Je zult de klinkers niet uit de straat trekken, maar het rijdt best plezierig. Rond de 100 merk je dat je tegen het einde van zijn kunnen zit en heeft het kleine éénpittertje het behoorlijk te verduren. Een kilometervreter is het zeker niet, wel een lekkere relaxte semi-klassieker met twee jaar garantie. Om tot stilstand te komen zijn er drie schijfremmen aan boord, waarbij de rem in het zijspanwiel is gekoppeld aan de achterrem, zodat de motor dan relatief netjes rechtuit blijft gaan. Net als bij de acceleratie is ook de vertraging niet adembenemend, maar wel passend bij het uiterlijk. En eenmaal aangekomen bij het terras kun je de ultieme troefkaart uitspelen: met een trekknop op het stuur ontgrendel je de achteruit-versnelling en tuf je de Mash Family Side zo achteruit een parkeerplaats op. Succes gegarandeerd!

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...