+ Plus

Rij-impressie KTM 950 Super Enduro R

De Oostenrijkse Ertsberg is een indrukwekkende omgeving waar het hart van de echte off-road liefhebber sneller van gaat kloppen. Een betere plaats voor een kennismaking met de KTM 950 Super Enduro R kunnen wij niet bedenken, want we hebben het wel over bijna 100 pk brute kracht in een rasechte off-road outfit. Een landschap dat lijkt op dat van Mars, maar ligt in het hart van Oostenrijk, zo kun je de Ertsberg het best omschrijven. Geen omgeving die beter geschikt is voor het introduceren van de nieuwe KTM 950 Super Enduro R. Na de Adventure, Superduke en Supermoto is dit de vierde KTM-telg die de lichtgewicht 75º V-twin als krachtbron krijgt. De late verschijning was enigszins verrassend, want volgens de originele plannen zou de Super Enduro als eerste van de vier het daglicht zien. Nu hij er eenmaal is, blijkt dat wat de Oostenrijkers klaar hebben gespeeld, geheel volgens KTM-traditie is: een enduro in hart en nieren. Plat uitgedrukt is de Super Enduro niets anders dan een 990 Adventure met een kleine tank en een volledig eigen karakter. Het stijve stalen buizenframe is rondom de reusachtige airbox gebouwd, terwijl de V-twin als dragend deel aan de constructie is toegevoegd. Een goed concept, dat wel enige fantasie van de techneuten eiste. Voor een beetje redelijke tankinhoud, werd de Supermoto uitgerust met een brede tank-zit-combinatie. Voor de off-road variant moest wat nieuws worden bedacht, omdat juist in het ruige terrein een slanke taille zo belangrijk is. Daarom steekt de 14,5 liter tank van de 950 nu wat hoger boven het frame uit. Het rijwielgedeelte komt ook grotendeels overeen met de all-road variant. De ingaande demping is op twee vlakken instelbaar. Op de standaard machine is helaas niet aan een passagier gedacht, maar door middel van het simpel monteren van een extra set voetsteunen kan de machine makkelijk voor duo-gebruik worden omgebouwd. Bovendien kan er ook een hoop bagage worden meegenomen, voor het geval de bestuurder zijn heil liever op, in plaats van naast de weg zoekt. De Ø 300 mm remschijf voor en een Ø 240 mm remschijf achter (beide in combinatie met tweezuiger-remklauwen) zijn echter afgestemd op off-road gebruik. In tegenstelling tot de Adventure beschikt het LC8-blok van de 950 niet over benzine-injectie, maar wordt het brandstofmengsel via een ouderwetse carburateur de verbrandingskamers in geleid. Vooralsnog echter, want op z’n laatst in 2008 is het injectiesysteem dat aan de Euro3-eisen voldoet voorhanden. Een slecht geweten hoeft de off-roader echter niet te hebben, want de Euro2 horde wordt met gemak genomen. Misschien is de carburatie-keuze sowieso wel de juiste geweest, want al vanaf de eerste meters hangt de KTM soepel aan het gas, zonder al teveel venijn. Door aanpassingen aan het motormanagement hebben de Oostenrijkse techneuten er bovendien voor gezorgd, dat de gasaanname bij half gas rijden nog lichtvoetiger is geworden. Dat blijkt een doorslaggevende factor, want met 100 pk op de krukas is het gewoonweg onmogelijk om in het terrein constant vol aan het gas te hangen. Wie ooit op een 55 pk sterke KTM 525 ééncilinder heeft gereden, weet hoe snel deze je kan verrassen. En de Super Enduro verdubbelt dat vermogen bijna. Over de ergonomie van de tweecilinder kunnen we wel twee kleine kanttekeningen plaatsen. Je zit wat ver van het stuur af en ook de tank blijkt breder dan z’n smalle silhouet doet vermoeden. Vooral in korte bochten wordt het controleren van de machine hierdoor bemoeilijkt. De vering voelt echter boterzacht aan, en dat is onder andere te danken aan het behoorlijke gewicht. Wil je echter een keer hardcore tekeer gaan in het terrein, dan is het wel aan te bevelen om de meest stugge instelling van de schokbrekers te kiezen. Doe je dat niet, dan is de kans dat deze bij een grote hobbel of diepe kuil tegen de aanslag klappen erg groot. Op de brede grindwegen van de Erstberg is de 950 echter helemaal in zijn element. Dankzij het stijve rijwielgedeelte is de stabiliteit van de machine fenomenaal en kun je zonder schroom vol gas over de piste vliegen. Geen eenclinder die dit met zoveel speels gemak nadoet. En zo hard trouwens ook niet: de teller komt met tussenpozen boven de 160 km/uur. Pas wanneer het aankomt op het nemen van krappe bochten laat de KTM zich van een andere kant zien. Het hoge eigengewicht van 200 kg, laat zich niet verloochenen. De Super Enduro schuift machtig over het voorwiel, dat maar geen grip wil krijgen. Wijde bochten en hulpeloos peddelen met je voeten zijn het gevolg. En dichter op de tank kruipen om wat meer gewicht op het voorwiel te krijgen is ook geen optie, met dank aan de te stijl oplopende buddyseat. Bovendien zijn ook de banden deels schuld aan de slechte grip. De standaard Metzeler Karoo’s combineren dan wel asfaltkwaliteiten met off-road eigenschappen, maar blijven in feite een compromis. En extreme ondergrond vraagt nu eenmaal om extreem schoeisel, daarom zouden echte noppenbanden veel beter geschikt zijn. De combinatie 100 pk en 200 kilo zouden deze echter waarschijnlijk binnen de kortste keren aan flarden scheuren. Concluderend kunnen we stellen dat de off-road eigenschappen van de Super Enduro op geen enkele manier te vergelijken zijn met die van een eencilinder. In plaats daarvan kan de machine, dankzij het enorme vermogen, voor een veel breder spectrum worden ingezet. Eigenlijk is het gewoon een grotere variant van de LC4 Enduro. Net na de presentatie van de 950 Super Enduro R volgde direct het eerste succes: tijdens de Ertsberg rodeodagen versloeg de KTM in de tweecilinderklasse aartsvijand BMW, die met de HP2 aan de start verscheen. Met een kleine voorsprong weliswaar, maar winst is winst. TECHNISCHE GEGEVENS KTM 950 SUPER ENDURO R MOTOR watergekoelde tweecilinder-viertakt 75º V-motor, krukas dwars liggend, twee ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump-smering, carburatuer Ø 43 mm, ongeregelde katalysator, 450 watt dynamo, accu 12V/12 Ah, hydraulisch bediende meervoudige natte plaatkoppeling, zesversnellingsbak, X-ring-ketting. Boring x slag 100,0 x 60,0 mm Cilinderinhoud 942 cc Compressie 11,5 : 1 Max. vermogen 72,0 kW (98 pk) bij 8500 tpm Max. koppel 90 Nm bij 7000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, motorblok als dragend deel, upside-down-voorvork Ø 48 mm, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar, schijfrem voor Ø 300 mm, tweezuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, tweezuiger-remklauw. Gespaakte wielen 1.85 x 21; 2.50 x 18 Banden 90/90-21; 140/80-18 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1577 mm, balhoofdhoek 64,4º , naloop 112 mm, veerweg v/a 250/255 mm, zithoogte 965 mm, drooggewicht zonder brandstof 190 kg, max. belading 193 kg, tankinhoud 14,5 liter. Garantie 2 jaar Kleuren oranje en zwart Prijs NL € 13.390,- / B € 11.790,- INFO KTM Nederland, tel. 024-328 77 88, www.ktm.nl INFO BELGIË KTM BELGIUM SA, tel. 010 471 140, info: www.ktm.be De Super Enduro R in detail: de voorrem is geleend van de eencilinders, het krachtige 98 pk sterke LC8 blok met carburateur en de handgrepen voor een eventuele passagier.

Lees meer over

BMW KTM 950 Super Enduro R

Gerelateerde artikelen

Eerste Test KTM 390 Duke

Eerste Test KTM 390 Duke

28 maart, 2024

De KTM 390 Duke is sinds de lancering in 2013 wereldwijd gezien het best verkopende KTM model. Gedurende dat ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Eerste Test KTM 990 Duke

Eerste Test KTM 990 Duke

29 februari, 2024

Begin februari is het in Nederland grijs, druilerig en net boven het vriespunt. Een nieuwe motorfiets aan de tand ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-