+ Plus

Rij-impressie Ducati Multistrada 1100/S

Een natte in plaats van de befaamde droge koppeling, meer cilinderinhoud en een hoger koppel moeten zorgen voor overweldigende slagkracht vanuit het diepst van de kelder tot bijna aan de rode cijfers. Ducati’s Multistrada voor het komende modeljaar 2007 presenteert zich volwassen en tot de aanval bereid. Het verhaal gaat al een tijdje als een lopend vuurtje rond: voor Ducati is er het komende modeljaar ‘no substitute for cubic inches’. Er gaat niets boven cilinderinhoud. Dat geldt in het bijzonder voor de langverwachte opvolger van de 999. Maar voor wat betreft de onthulling van de nieuwe Supersport, hun paradepaardje, gunnen de Italianen de première aan het eigen publiek op de EICMA in Milaan. Tot dat moment heerst er absolute radiostilte. Gelukkig hebben we nu al wel nieuws over de opgewaardeerde, grote Multistrada met zijn krap 100 cc extra cilinderinhoud. MotoPlus mocht de Ducati al in Italië aan de tand voelen. Het uiterlijk is hetzelfde gebleven, maar de Multistrada heeft nu echter een cilinderinhoud van 1078 in plaats van 992 cc. Zuigers met een vier millimeter grotere doorsnede zorgen met behoud van dezelfde slag voor een vermogenswinst van 2 pk. Op papier is de tweecilinder nu 86 pk sterk. Het iets hogere topvermogen was echter niet de schat waar de technici bij Ducati naar zochten. Het doel was hem om de winst in Newton meters te scoren. En dat is gelukt met maximaal 102,9 Nm koppel. Er is dus 10,7 Nm winst ten opzichte van het vorige model, winst waar je pret mee hebt. Al vanaf de startstreep gaat de 1100 er indrukwekkend vandoor. Ook op de snellere binnenwegen laat het blok zich niet kennen en trekt genadeloos door zonder dat er dips in de vermogensontplooiing te bespeuren vallen. Met zijn grotere blok draait de Ducati nog steeds even gretig toeren als vroeger. Onder de 3000 tpm is de krachtbron er evenwel niet beschaafder op geworden. De kracht van de herziene twin ligt duidelijk in het midden toerenbereik, tussen de 4000 en 5000 tpm. Maar ook in de hogere toerengebieden blijft de tweeklepper dapper aan het werk en houdt dat vol tot de toerenbegrenzer hem bij 9000 tpm de wacht aan zegt. Met zijn bullige koppel accelereert de 1100 cc Multistrada overtuigend en indrukwekkend de bochten uit. Daarvoor hoef je meestal niet eens terug te schakelen. Over dat schakelen trouwens: in het blok draait nu een meervoudige natte platenkoppeling in plaats van de befaamde en lawaaiige droge koppeling. Hoewel de koppeling nog steeds om een stevige hand vraagt, is de doseerbaarheid bij het wegrijden zeker verbeterd. De zes versnellingen schakelen duidelijk en precies. En hoewel de Duc tegenwoordig aan de Euro3-eisen voldoet, komt hij zeker niet afgeknepen over. Ook de geluidskwaliteit heeft er niet onder geleden. De Ducati klinkt overtuigend diep en grollend zonder akoestisch hinderlijk te zijn. In zijn vierde modeljaar is de Multistrada langzaam volwassen geworden. De kinderziektes, zoals de neiging tot het klapperen van de voorvork, heeft Ducati onder de knie gekregen. De Pirellli Sync banden waar de Strada’s tegenwoordig op rollen, passen ook goed bij de Italiaanse fun-bike. Alleen zal de buddy, ondanks tussentijdse verbeteringen, voor veel mensen nog te hard zijn. Wat er verder nog voor nieuws is? De elastische ophanging van het stuur zorgt voor wat minder trillingen. Een tweede sensor in de tank geeft de benzinemeter ook wat meer accurate informatie over de resterende hoeveelheid brandstof. Onder de basis uitvoering zit geen Showa voorvork meer, maar een Marzocchi, gecombineerd met een Sachs achterschokdemper. Beide zijn trouwens volledig instelbaar. Op de duurdere S-versie zitten nog steeds de perfect reagerende Öhlins elementen gemonteerd. Bovendien verlengde Ducati het kilometrage tussen de service-intervallen. Niet alleen voor de Multistrada, maar voor alle 2007-modellen. Vooralsnog heeft Ducati niets aan de prijzen veranderd. De ‘S’ met zijn Öhlins vering en carbon make-up blijft dus € 14.999,- kosten, terwijl de gewone Multistrada voor € 13.999,- in de showroom staat. [KADER] TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI MULTISTRADA 1100/S MOTOR luchtgekoelde tweecilinder-viertakt 90°V-twin, tandriem aangedreven nokkenas, twee kleppen per cilinder, desmodromisch bediende kleppen, elektronische benzine-injectie Ø 45 mm, geregelde katalysator, hydraulisch bediende meervoudige natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 98,0 x 71,5 mm Cilinderinhoud 1078 cc Compressieverhouding 10,5 : 1 Max. vermogen 63 kW (86 pk) bij 7750 tpm Max. koppel 102,9 Nm bij 4750 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, in- en uitgaande demping instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger-remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 245 mm, tweezuiger-remklauw. Aluminium gietwielen 3.50×17; 5.50×17 Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1462 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 103 mm, veerweg v/a 165/141mm, zithoogte 850 mm, drooggewicht 196 kg, tankinhoud 20 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 12.000 km Kleuren rood (S in rood en zwart) Prijs 1100 NL €13.399,- / B € 11.999,- Prijs 1100S NL €14.999,- / B € 13.499,- INFO Nederland en België Ducati North Europe BV, tel. +31 (0)70-301 73 99, www.ducati.nl [Unterschrift] De grotere cilinderinhoud van de Multistrada 1100 levert nauwelijks meer vermogen op, maar het koppel is er merkbaar op vooruit gegaan. Bij de S overtuigen zowel het koppelrijke blok als de fijnbesnaarde Öhlins veerelementen.

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-