+ Plus

Rij-impressie BMW HP2 Sport

BMW en supersportfietsen, tot voor enkele jaren terug een ondenkbare combinatie. Maar BMW doet er alles aan om hun ouderwetse en bedaagde imago om te buigen naar jong, fris, sportief en innovatief. De HP2 Sport moet zorgen voor die trendbreuk, als sterkste en meest sportieve boxer aller tijden!De toon is hard, vol en diep. En dat met een regelmatigheid die zich zelfs niet uit gelid laat brengen wanneer het ritme bijna in het vijfcijferige toerengebied beland. De toon is afkomstig van een tweecilinder boxermotor, wiens symmetrische ontstekingstijd het fundament vormt voor deze krachtige geluidsexplosie. 1.170 cc cilinderinhoud en een balansas. Bekend, bemind en typisch BMW. Toch blijkt al vanaf de eerste meters op het Zuid-Spaanse circuit van Ascari dat we hier met iets heel anders dan ‘typisch BMW’ te maken hebben. Met veel meer energie dan bijvoorbeeld een R1200RT of GS spurt het blok door het toerengebied naar de hogere regionen. En daar voelt hij zich het best. Lage toerentallen zijn duidelijk niet zijn metier. Niet dat de boxer daar haperend of futloos te werk gaat, integendeel zelfs, hij trekt lineair door en overtreft de 1200S zonder enige moeite. Maar het temperament waarmee hij echter vanaf 6.000 toeren aan de slag gaat, geeft echter duidelijk aan waar zijn welbehagen ligt. En dat enthousiasme wordt nog even extra benadrukt door de klep in de uitlaat, die dan vol open staat, met een waar staccato aan boxermuziek als gevolg. Zelfs in de hogere versnellingen van de kort gegearde zesversnellingsbak drukt de Sport stevig door. Het schakelen gebeurt daarbij als op een racer, dus zonder het gas dicht te draaien en zonder te koppelen dankzij de aanwezigheid van een quickshifter. Bij een rustige toer door landelijk gebied of bij de eerste meters in de vroege ochtendstond voelt dit echter af en toe nogal merkwaardig, alsof je op zondagmorgen naar de bakker loopt voor een paar croissantjes onder begeleiding van een personal-trainer. Dan toch liever even de koppeling erbij pakken. Begeef je je als als rijder echter op een heus circuit, waarbij het gas echt voluit tegen de aanslag wordt gedraaid, dan leer je het professionele hulpmiddeltje echter op waarde te schatten.De powerband van deze boxer is namelijk duidelijk smaller dan die van een viercilinder of van een sportieve Ducati V-twin. Als je aan het gassen bent, kom je voordat je er erg in hebt dus makkelijk in het rode gebied terecht, waardoor de toerenbegrenzer soms keihard moet ingrijpen. En juist vanwege die smalle band waarin het blok optimaal presteert, is de aanwezigheid van zo’n quickshifter heel erg welkom. Nu kun je het gas vol open houden en is ene tikje tegen het schakelpedaal voldoende om de machine snel in ene hogere gang te schoppen. Zelfs enkele meters voor de volgende bocht. De quickshifter zou op het circuit in onze ogen nog beter tot zijn recht komen wanneer er omgekeerd geschakeld zou worden, zoals gangbaar op echte racemotoren. Dat je dus opschakelt door het pedaal naar beneden te duwen en terugschakeld door hem met je neus van je laars omhoog te trekken. De ervaring leert dat je naar beneden duwend nòg sneller kunt opschakelen. Op zich kun je de bediening van de bak op deze BMW eenvoudig omdraaien voor zo’n race-schakeling, maar je moet dan wel de standaard-sensor van de quickshifter in de schakelstang vervangen door een optionele ‘omgekeerde’ sensor. Het hoge maximum toerental (tot 9.500 tpm) en de stevige prestaties (133 pk) dankt deze HP2 Sport vooral aan de nieuwe cilinderkoppen met twee bovenliggende nokkenassen en vier radiaal geplaatste kleppen. Wie deze verfijnde techniek met onder andere gefreesde inlaatkanalen eerst bestudeert en daarna ook daadwerkelijk de Sport gaat rijden, zal merken dat de compromisloze techniek het karakter van de machine ook perfect weerspiegelt. Hij eist wat vermogen betreft nauwkeurig bepaalde toerentallen en op lastwisselgebied wil hij graag ook duidelijke beslissingen van zijn bestuurder. Dus het gas helemaal open of helemaal dicht! Bij een twijfelende gashand laat de machine met stevig bokken overduidelijk merken niet zo vergevingsgezind te zijn als zijn wat meer diplomatieke (en ook minder sportieve) boxer-collega’s.De met een volle tank slechts 200 kilo wegende HP2 is hard afgeveerd en stug gedempt. Ook compromisloos dus, maar het is wel de reden dat hij zich net zo lichtvoetig en handelbaar laat rondsturen als een moderne supersport. In snelle bochtencombinaties waarbij het tempo er goed in zit, gooi je de HP2 zonder strubbelingen met een korte ruk zo van het ene op het andere oor. Dat flitsende stuurgedrag is onder andere een verdienste van de lichte wielen. Zo’n manoeuvre werd tot dusver op een allround BMW steevast beantwoord met een welhaast behaaglijk uitveren, inveren en nadeinen, terwijl deze HP2 gewoon superstrak blijft.Daarbij is het echter wel zaak om niet teveel kracht te gebruiken bij het insturen, omdat de machine anders ongewild afsteekt. Als je er te hard aan werkt, lijkt hij wel overstuurd en loopt hij meteen binnendoor.Ben je eenmaal gewend aan dit stuurgedrag, dan laat de Sport zich gewillig over de hele hellingshoek dirigeren. Het is dan ook een koud kunstje om de klepdeksels (met slijtpads!) tegen het asfalt te duwen. Zonder dat de machine daarbij traag of kopzwaar aan begint te voelen. Tijdens het aansluitende uitaccelereren blijft deze sportiefste boxer ooit strak in het gareel, al merk je wel dat het achterwiel af en toe kleinste stapjes zijwaarts maakt. Maar dat hoort er helemaal bij!Er is nog een eigenschap die wat gewenning eist. En zelfs meer dan het stuurgedrag zelf. Door de Telelever-voorwielophanging gaat de HP2 zelfs bij extreem hard remmen niet of nauwelijks door de knieën en voelt daarom bij het insturen van met name langzame bochten nogal hoog aan. Middels het verlagen van de rijhoogte zou je hier wat aan kunnen doen, maar dat gaat helaas weer sterk ten koste van de mogelijke hellingshoek. En juist op het circuit wil je immers dat deze zo groot mogelijk is. In de praktijk levert het verlagen van de voorpartij ook geen enkele tijdwinst op, integendeel zelfs. Als je de rijhoogte voor wat lager maakt, denken je hersenen wellicht dat het beter gaat omdat de machine wat minder log en wat compacter aanvoelt, maar dat is in de praktijk dus niet zo. Met de hogere fiets kun je gewoon harder door de bocht, dus daar moet je als HP2 Sport-rijder wel even een mentaal knopje omzetten. Het is gewoon een gevolg van de keuze voor het Telelever-systeem en heb je dat eenmaal in het snuitje, dan merk je dat er weinig mis is met de ‘hoge’ voorpartij. Juist door die gevoelsmatige hoogte hebben de cilinderkoppen net even wat meer grondspeling, waardoor je dieper de bocht door kunt met een hogere bochtensnelheid als resultaat. Dankzij het uiterst gripvolle standaard gemonteerde Metzeler Racetech K3 rubbers toucheren de cilinderkoppen trouwens ook in de hoge rijpositie eerder het asfalt dan je zou willen en is een ‘hanging-off rijstijl’ daarom ook geboden. Net als het iets ruimer rond de kerbstones in de binnenbocht sturen trouwens, want ook daar wil je niet per ongeluk met je cilinderkop tegenaan knallen, want dan raak je de controle over de hele fiets makkelijk kwijt.Ondanks dat de Telelever het duikmoment tot een minimum beperkt, is het geen enkel probleem om bij hard ankeren het achterwiel van het asfalt te tillen. Daar is het Italiaanse Brembo voor verantwoordelijk. Een kneep in de radiale rempomp en de monoblocs bijten toe als een haai die bloed ruikt. Daarbij kwispelt de HP2 iets met z’n staart en tilt hij duidelijk merkbaar de hele achterkant op. BMW heeft nog een speciaal op deze HP2 Sport getrimd ABS achter de hand, die dit euvel zou moeten voorkomen. Maar dat systeem laat vooralsnog even op zich wachten.Dan rest er nog wat tijd om het infotainment-center van de HP2 Sport onder de loep te nemen. Geen overbodige luxe. De voorgeprogrammeerde LED-balk boven de display geeft een alarm bij het optimale schakelmoment en dat blijkt een welkome aanvulling op de matig afleesbare digitale toerenteller. Ambitieuze coureurs kunnen het professionele 2D dashboard als datarecorder gebruiken: het registreert rondetijden, toerentallen, gasstand en je kunt hem ook uitrusten met additionele sensoren zoals GPS-recording van de gereden ronde.De 2D cockpit, quickshifter en diverse andere hoogwaardige delen hebben de prijs van de HP2 Sport tot een niet misselijke € 23.900,- opgedreven. Veel? Ja dat is veel. Maar gezien de prijs van de andere HP2 modellen valt het eigenlijk nog best mee, aangezien de Sport is uitgerust met enkele unieke en extreem exclusieve componenten die je op geen enkele andere BMW tegenkomt, denk aan de bijzondere cilinderkoppen.BMW maakt met deze machine in elk geval één ding duidelijk en dat is dat ze het thema sportiviteit heel serieus nemen. Ook de deelname aan het WK superbike vanaf volgend jaar duidt daar natuurlijk op. Na deze opmerkelijke HP2 Sport zijn we in elk geval razend benieuwd wat ze momenteel in München op basis van een 1000cc viercilinder aan het bekokstoven zijn!________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS BMW HP2 SPORTMOTOR lucht- en oliegekoelde tweecilinder-viertakt boxermotor, balansas, twee hoogliggende ketting aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 52 mm, geregelde katalysator, 480 watt dynamo, accu 12V/12Ah, hydraulisch bediende enkele droge plaatkoppeling, zesversnellingsbak, cardan. Boring x slag 101,0 x 73,0 mmCilinderinhoud 1.170 ccCompressie 12,5 : 1Max. vermogen 97,8 kW (133 pk) bij 8.750 tpmMax. koppel 115 Nm bij 6.000 tpmRIJWIELGEDEELTE dragende aandrijfunit met aangeschroefd hulpframe, Telelever-voorwielophanging met Ø 41 mm vorkpoten, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, Paralever enkelzijdige aluminium swingarm met monoschokbreker, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 265 mm, tweezuiger-remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 190/55ZR17Banden testmotor Metzeler Racetech K3MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.487 mm, balhoofdshoek 66,0º, naloop 86 mm, veerweg v/a 105/120 mm, zithoogte 830 mm, drooggewicht 178 kg, tankinhoud/reserve 16,0/4,0 liter.Garantie twee jaarKleuren wit/zwartPrijs NL € 23.900,- / B € 21.500,-INFO BMW Nederland BV, tel. 070-413 32 22, www.bmw.nlINFO BELGIË BMW Belux, tel. +32 (0)389-09711, www.bmw-motorrad.be________________________________________[UNTERSCHRIFTE][Unterschrift MRD Seite 10, Bild aus MRD 25/2007 Seite 57 oben verwenden statt original Bild]Koppie, koppie: twee bovenliggende nokkenassen met vier grote radiaal geplaatste kleppen per cilinder nemen het grootste deel van de pk winst voor hun rekening. De geoptimaliseerde inlaatkanalen zorgen voor de laatste drie extra paarden.[MRD Seite 26/2007]Verstelbare voetsteunen in combinatie met een quickshifter, hier is weinig eer aan te behalen voor de accessoirehandel. Zelfs de hoek van de clipons is tussen 6 en 9 graden variabel. Het dashboard doet ook dienst als datalogger.

Lees meer over

BMW Ducati HP2

Gerelateerde artikelen

Vergelijkingstest 5 naked bikes

Vergelijkingstest 5 naked bikes

reactie(s) - 19 januari, 2023

Naakt en sterk zijn ze allemaal, maar dan is de vraag: willen we met een twin naar Tirol of met een vierpitter naar ...
Eerste Test: BMW S1000RR

Eerste Test: BMW S1000RR

reactie(s) - 6 januari, 2023

De S1000RR krijgt voor modeljaar 2023 een flinke injectie ingrediënten van de afgelopen jaar gelanceerde M1000RR. ...
Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Eerste Test BMW M1000R

Eerste Test BMW M1000R

reactie(s) - 8 december, 2022

De M1000R is BMW’s tweede M-motorfiets na de vorig jaar gelanceerde M1000RR. Die M1000RR is gebaseerd op de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-