+ Plus

Rij-impressie BMW F800ST

Het zijn maar een paar details die het verschil maken tussen de BMW F800S en de F800ST. Een ander stuur met een aangepaste kuip veranderen de Sport Twin in een vlotte toerfiets. Hoewel BMW de F800ST als zelfstandig model presenteert, zijn het slechts een paar zaken die het verschil maken met de F800S. Een hogere, meer rechtop staande kuipruit, twee diepere tot aan het motorblok doorlopende zijpanelen en een andere kroonplaat op de voorvork, zodat het licht gebogen en hogere toerstuur gemonteerd kan worden. En klaar is de F800ST. Bijna althans, want er zijn nog wat andere kleine zaken, zoals een bagagedrager en een ander velgdesign. Feitelijk allemaal kleinigheden dus. De ST komt een half jaar na de S en dat is aan het eind van het seizoen eigenlijk onbegrijpelijk. Spijtig vooral, want de ST was dit motorseizoen zeker een aangename aanvulling op het totale tweewielerscala geweest. Alleen al door het stuur, dat nu een paar centimeter hoger staat, is de zithouding veel relaxter dan op de S. De ST-rijder zit nu met de handen losjes ontspannen op de stuuruiteinden, in plaats van ver voorovergebogen, zwaar op de polsen leunend zoals op de S. Het stuur is bovendien ruim vijf centimeter breder waardoor de toerrijder veel minder kracht hoeft te zetten bij het insturen en het dansen door de bochten. De ST voelt wendbaarder aan dan de S en zelfs na een urenlange rit stap je er nog fris van af. Ook de kuip draagt flink bij aan het verbeterde rijcomfort. Zeker wanneer de reis met een flink tempo over autosnelwegen gaat. De kuipruit leidt de luchtstroom veel beter om het bovenlichaam van de berijder dan die van de S. Geen hinderlijke wervelingen bij hoofd en handen en ook geen oorverdovend geraas om de helm. Althans voor rijders tot circa 1 meter 80. Dat diezelfde kuip op beenhoogte nauwelijks bescherming tegen de regen biedt komt door het strakke ontwerp. Aan de andere kant wil je ook niet weten hoe de ST er uit zou zien met een volle toerkuip. Ach ja, wie mooi wil zijn… krijgt natte knieën. Sportief rijden is iets dat de ST ook goed past. Natuurlijk gaat er door de hogere zitpositie wat gevoel met het wegdek en feedback verloren, maar verder ben je net zo snel en veilig onderweg als op de half gekuipte broer. Logisch aangezien de rijwielafstelling van beide BMW’s identiek is. Zo strijkt de heerlijk aansprekende voorvork alle oneffenheden plat. En terwijl het wegdek zijn best doet om een berglandschap na te bootsen, geeft het riant gedimensioneerde aluminium brugframe van de BMW helemaal geen krimp. De veervoorspanning van de goed gedempte monoschokbreker is met een handomdraai aan de meest zware belasting aan te passen. De F800ST volgt stuurcommando’s gewillig op en laat zich in bochten niet in de war brengen door hobbels en spoorvorming. Daardoor verhoog je, zonder dat je je daar zelf bewust van bent, het rijtempo. De remmen blijken echter de storende factor bij deze sportieve rijstijl. Natuurlijk vertragen de twee indrukwekkende Ø 320 mm schijven voor en de Ø 265 mm schijf achter meer dan voldoende, het aangrijpingspunt is echter in combinatie met het optionele ABS nogal vaag. Bovendien grijpt de ‘stoppiebeveiliging’ van het ABS soms zo daadkrachtig in dat de voorremmen teveel ongewenste vrijheid krijgen. En dat is iets waar met name sportieve rijders niet op zitten te wachten. De wat meer behoudende toerrijder zal niet snel tegen het fenomeen oplopen. De paralleltwin bewijst met een gemeten vermogen van 88 pk aan de koppeling ( fabrieksopgave 85 pk) goed doorvoed te zijn. Daarbij is het verlangen naar de steeds duurder wordende (Superplus) brandstof gewoonweg netjes. Dat bewijst het verbruik van 1 op 25 bij een rustige rijstijl over secundaire wegen en de 1 op 23,3 bij een constante snelheid van 130 km/uur. Zelfs bij een heel progressieve rijstijl gaat er nog geen zeven liter per honderd kilometer door de verstuivers, oftewel een verbruik van 1 op 14,3 in gewone mensentaal. Met een tankinhoud van zestien liter in combinatie met een verstandige gashand kom je daarmee toch een kilometer of 400. De tweecilinder reageert gewillig en direct op gascommando’s, klimt gretig in de toeren, klinkend als een boxer met sportieve dromen en daarbij trillend op een prettige manier. De dip bij 4000 tpm is eigenlijk het enige onvolkomenheidje in het verhaal. In de lagere versnellingen trek je er snel doorheen, maar in hogere versnellingen zul je toch dapper moeten terugschakelen, wanneer er eens snel ingehaald moet worden. In de zesde versnelling met een draai uit de losse pols accelereren blijft voor de F800ST een ‘ver-van-mijn-bed-show’. Bovendien gaat het schakelen, zoals we al eerder hebben gemeld, vaak met allerlei mechanische bijgeluiden gepaard. Bijna iedere schakelbeurt wordt vergezeld van een stevige ‘KLONK’ van de versnellingsbak, en dat is een mindere herinnering aan de boxers van vroeger. Aanvullend geruis en geraas is er trouwens ook als er niet geschakeld wordt. Tijdens lastwisselingen of bij stapvoets rijden klapperen de tandwielen alsof er massa’s ruimte tussenzitten. Daarnaast blijkt het vinden van de neutraal tussen de eerste- en tweede versnelling vaak een grote gok. Ook daarin verschilt de ST niet van de S. [KADER] TECHNISCHE GEGEVENS BMW F800ST MOTOR watergekoelde tweecilinder-viertakt lijnmotor, krukas dwarsgeplaatst, balansgewicht, twee door ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, benzine-injectie Ø 46 mm, geregelde katalysator, 400 watt dynamo, accu 12 V/14 Ah, mechanisch bediende meervoudige natte platenkoppeling, zesversnellingsbak, tandriem. Boring x slag 82,0 x 75,6 mm Cilinderinhoud 798 cc Compressie 12,0 : 1 Max. vermogen 62,5 kW (85 pk) bij 8000 tpm Max. koppel 86 Nm bij 5800 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, stuurdemper, eenzijdige aluminium swingarm met monoschokbreker, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 265 mm, dubbelzuiger-remklauw. Aluminium gietwielen 3.50×17; 5.50×17 Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17 Banden in test Bridgestone BT020 “UU” en “N” MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1466 mm, balhoofdshoek 63,8°, naloop 95 mm, veerweg v/a 140/140 mm, zithoogte* 840 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 218 kg, max. belading* 187 kg, tankinhoud/reserve 16,0/4,0 liter. Garantie 2 jaar Service intervallen elke 10.000 km Prijs NL € 10.700,- / B € 9800,- Prijs met ABS NL € 11.531,- / B € 10.563,- INFO BMW Nederland BV, tel. 070-413 32 22, www.bmw.nl INFO BELGIË BMW Belux, tel. 0389-09 711, info www.bmw-motorrad.be [MotoPlus-metingen] BMWF800ST 64,9 kW (88 pk) bij 8650 tpm 84 Nm bij 5900 tpm Motorvermogen in kW/pk Motortoerental in tpm x 1000 Koppel in Nm * Fabrieksopgave; Vermogensdiagram: vermogen aan de koppeling, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar ECE, maximale afwijking +/- 5% [Unterschrifte] Met de Sportkoffers uit BMW’s accessoirelijst behoudt de F800ST zijn ranke verschijning. De boordcomputer en de verwarmde handvatten zijn leverbaar tegen meerprijs. De slank gevormde hendels zijn verstelbaar. De hogere, sterker gewelfde kuipruit doet zijn werk goed. Hinderlijke wervelingen worden de rijder bespaard. De lichtopbrengst is prima. De riant gedimensioneerde kofferdrager heeft geïntegreerde handgrepen voor de passagier.

Lees meer over

BMW F800ST

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-