+ Plus

Ride-on Motortours allroaddag

Nu de avontuurlijke motorreizen in het (verre) buitenland door de corona even op ‘hold’ staan, hebben we allemaal de tijd om ons mooie Nederland te ontdekken op de motor. Individueel of – op gepaste afstand – in kleine groepjes. Wij sloten ons een dagje aan bij Rob en Dafne de Jong van Ride-On Motortours en maakten een mooie allroad-rit over zandwegen en bospaden in Salland.

Rob en Dafne de Jong kennen we natuurlijk allemaal van hun georganiseerde reis naar de befaamde TT op het Isle of Man, waar ze jaarlijks met wel 400 motorrijders de Nederlandse enclave op het race-eiland vormen. Of van hun ‘wereldreizen’ die ze voor de corona met groepjes motorrijders maakten. Voor komend seizoen zijn ze inmiddels toch alweer een aantal grote reizen aan het optuigen, dus als je er na de lockdowns weer eens een keer echt op uit wilt, dan kun je samen met hen bijvoorbeeld op de motor door Rusland reizen. Of van Alaska naar Vuurland: in 130 dagen van het noordelijkste puntje van Noord-Amerika naar het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika. Echte ‘once-in-a-lifetime’ motorreizen die veel voorbereiding vragen, plus een avontuurlijke geest bij de deelnemers.

 

Maar voorlopig zitten Rob en Dafne dus gewoon thuis in het Achterhoekse Zeddam, want op reisgebied was afgelopen jaar vrijwel alles geannuleerd, zeker de lange, bijzondere reizen waarop zij zich op richten. Maar een oud-Achterhoeks spreekwoord luidt: ‘een zittend gat bedenkt zich wat’, en dat is ook precies wat het bereisde duo heeft gedaan. Nu de avontuurlijke buitenlandse reizen even niet mogelijk zijn hebben zij ook een aantal leuke allroad-ritten over zandwegen en bospaden uitgezet in de Achterhoek en in Salland. Die ritten worden gemaakt met kleine groepjes van maximaal vijf rijders achter een voorrijder, achter Rob of Dafne aan dus. Het inschrijfgeld kost 95 euro all-in, met dus naast de begeleide route ook de verzorging van de inwendige mens onderweg. Op drie stille plekken op de route staat de bekende jeep van het duo en wordt er heel avontuurlijk koffie of thee gezet of worden er tussen de middag bijvoorbeeld pannenkoeken gebakken. Leuker wordt het niet!

Je rijdt de rit dus met je eigen motor en het parcours is in principe geschikt voor iedereen met enige allroad-ervaring. Voor de duidelijkheid: het is geen allroad-rijcursus waar je onderweg training krijgt in het rijden van onverharde paden, maar de route is over het algemeen voor vrijwel iedereen wel te doen, ook als je nog maar net komt kijken in de allroad-scene. De weersomstandigheden spelen echter wel een grote rol: als het regent zal het parcours veel glibberiger worden, zeker op de smalle paadjes door het bos of langs de sloten, en dat vraagt meer rijvaardigheid.

 

MotoPlus sloot aan op een bijna zomerse novemberdag bij de allroad-rit door Salland, die start vanuit Enter. Daar staat bij Motor Oost niet alleen de koffie ‘s morgens klaar (toch lekker als je in de vrieskou bent weggereden thuis), maar kunnen deelnemers eventueel ook hun auto met aanhanger die dag stallen. Bovendien mogen we in de werkplaats de bandenspanning van onze allroads iets laten zakken voor een betere grip op de zandpaden. Met een lagere bandenspanning kan de band zich namelijk beter vervormen en plooien naar het terrein. En omdat de topsnelheid gedurende zo’n allroad-dag eigenlijk nooit boven de 80 ligt, is het geen enkel probleem om met zachtere banden te rijden.
De 200 km lange route is bestaat geheel uit openbare en dus toegankelijke wegen en paden. De route bestaat uit een mix van gravel- en zandwegen en bospaden, plus smalle asfaltwegen als verbindingsstukken. Hij voert grotendeels door de bossen van de glooiende Sallandse Heuvelrug, waarbij we plaatsen als Enter, Nijverdal, Hellendoorn, Holten en Markelo passeren. Als je weet dat er in en rond al deze plaatsen jaarlijks grote zware enduro-wedstrijden of offroad-ritten zijn (volgend jaar staat zelfs de finale van het Europees Kampioenschap enduro-rijden gepland van 1 t/m 3 oktober in Hellendoorn), dan weet je dat je hier in een streek bent waar nog volop gereden kan worden op onverharde wegen paden. Al moet dat natuurlijk wel ‘met verstand’ gebeuren, om te voorkomen dat ook hier de verbodsbordjes als paddenstoelen uit de grond gaan schieten. En bij dat ‘met verstand’ rijden hoort dus ook even van het gas af zodra je fietsers of wandelaars ziet, of de motor even uit als er ruiters van hetzelfde pad gebruik maken. Over het algemeen wordt deze ‘beleefdheid’ zeer gewaardeerd en alleen op die manier kunnen ook wij motorrijders in de toekomst er van blijven genieten.
Na een relaxt begin en 50 km is er een koffiestop bij een ‘boerencrossbaantje’ nabij Schuilenburg. Daarna wordt de route in de loop van de middag toch wat pittiger, met lange bospaden, af en toe een modderige veldweg en drassige slootkanten die als extra moeilijkheid hebben dat het gras glibberig is en er bovendien aan de ene kant vaak prikkeldraad staat en aan de andere kant een sloot vol water lonkt… Rustig blijven, staand op de voetsteunen de wielen laten rollen en ver vooruit kijken is het devies, want je voorwiel volgt bijna automatisch je ogen. Dus als je kijkt naar het water, wordt je er ook naar toe getrokken…
Met 120 km op de teller is het tijd voor de kookkunsten van Rob de Jong, aan de rand van de GP-motorcrossbaan in Markelo. En na wat pannenkoeken en wat fruit kunnen we er weer tegen en rijden we via Goor en Haaksbergen nu wat zuidwaarts, voordat we de laatste stop maken op een parkeerplaats langs het Twentekanaal. De zon begint tegen vieren alweer te zakken, dus het is zaak hier niet te lang naar de grote vrachtboten in sluis Delden te kijken, voor we aan de laatste 30 km richting de startplek in Enter beginnen.
Daar eindigt deze Ride-On allroad-rit net op tijd, in het schemerduister. Al met al een leuke en zeer ontspannen rit; een aanrader voor iedereen die zijn BMW GS, KTM Adventure, Yamaha Tenere, Honda Africa Twin, Suzuki V-strom of soortgelijke hoogpoter deze wintermaanden eens een dagje onbezorgd wil uitlaten!

Lees meer over

BMW Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-