+ Plus

Reportage Turkse T-Bikers

Het begon in 2005, als een grap. Jos Yükselener en Bülent Kocaoglu beginnen een Turkse motorclub. Een club met slechts twee leden, Jos en Bülent, want ze hadden geen flauw idee of er meer Turkse motorrijders in Nederland waren. Maar al snel reden ze met z’n drieën en drie werden er niet veel later tien. Inmiddels zijn de T-Bikers met meer dan 160 leden een serieuze club, maar wel een waar ieder een stem heeft. ‘We denken, beslissen en genieten samen.’ Dat laatste blijkt als we tijdens de afgelopen Pitstopdag van Ten Kate Motoren een foto proberen te schieten van een aantal leden van de T-Bikers met in hun midden de absolute held van de Turkse motorwereld: Ten Kate Honda-rijder Kenan Sofuoglu. Zodra de Supersport-wereldkampioen van 2007 op het toneel verschijnt, verdwijnt alle rust en dreigt een licht nerveus wordende fotograaf het overzicht kwijt te raken. Sofuoglu is de man die Turkije als motorland op de kaart zette en dat willen deze T-Bikers weten. Een hand, een schouderklop, een krabbel op een t-shirt of een paar snelle woorden. Allemaal willen ze iets van hun held en het liefst allemaal tegelijk. Medeoprichter van de T-Bikers Jos Yükselener onttrekt zich een beetje aan de prettige chaos. Met de handen op de rug en een glimlach rond de mondhoeken aanschouwt hij het drukke tafereel van gepaste afstand. Daar heeft hij zo zijn reden voor. ‘’Kenan is heel toegankelijk, maar persoonlijk houd ik liever wat afstand. Ik weet niet goed hoe ik me moet gedragen tegenover hem. Hij heeft zo veel meegemaakt, twee broers verongelukt. Hij lacht altijd wel, maar hoe hij zich werkelijk voelt? Maar het is prachtig dat Kenan de Turkse vlag op de kaart heeft gezet. Motorsport wordt eigenlijk nauwelijks bedreven in Turkije, het is geen motorland.’’Dat Turkije geen echte motorcultuur had, speelde ook een rol toen Jos in 2005 samen met Bülent Kocaoglu de T-Bikers oprichtte, want ja, hoeveel Turkse motorrijders waren er nou eigenlijk helemaal in Nederland? Het hele verhaal begon dus ook min of meer als een grap met een website. Bülent: ‘’Die had ik laten maken door een vriend en Jos en ik zijn lekker blijven toeren met z’n tweeën. We zouden wel zien wat er bij ging komen. Al snel kwam er eentje bij en in de zomer van 2005 reden we al met z’n tienen rond.’’ Via de website en een eigen Hyves-pagina groeide het aantal leden vervolgens in snel tempo. ‘’Via die sites zijn we populair geworden. Gasten die geen motor hadden en ons zagen rijden, werden meteen enthousiast en de een na de ander kocht toen een motor’’, vult Jos aan. Op dit moment telt de club meer dan 160 leden, waaronder een aantal Belgische en Duitse leden en ook een elftal vrouwen. Een van de vrouwelijke leden is dit seizoen op het circuit actief in de KNMV Cup en dat sportieve karakter kom je in de hele club tegen. Bülent: ‘’Qua rijstijl hebben we een mix van sportief en toeristisch ingestelde leden, maar ik schat dat 95% van onze leden een supersport rijdt. Er waren in het begin een paar jongens die een chopper reden, maar die zijn uiteindelijk toch maar overgestapt op een supersport.’’ Waarmee Bülent niet gezegd wil hebben dat een supersport verplichte kost is binnen de T-Bikers. ‘’Zeker niet. Er rijden ook nog een paar nakeds mee en een enkele toermotor. Het belangrijkste is dat je jezelf bent. Binnen onze groep ben je ook geen nummer. Wij denken, beslissen en genieten samen. Dat valt niet altijd mee, want het Turkse volk is een apart volk qua mentaliteit en cultuur. Maar ik heb met ieder lid een goede band en daarbij zin drie dingen belangrijk: geduld, begrip en vergeven. Als we met de hele groep op pad gaan, spreek ik iedereen er ook op aan om het netjes te houden. Geen overlast maken. We willen ons van een goede kant laten zien. Gaat het een keer fout, dan is het belangrijk dat je iemand kunt vergeven. Jos: ‘’Bij veel andere clubs wordt er sneller gezegd: ‘je hoort er niet meer bij’. Bij ons niet. Je blijft er gewoon bij horen, maar wel binnen bepaalde grenzen.’’Door de hechte band tussen de leden is de animo voor clubevenementen altijd groot, ook voor de zaken naast het motorrijden. Verjaardagen bijvoorbeeld. ‘’Dit jaar doen we twee grote verjaardagsfeesten’’, legt Bülent uit. ‘’Dat is niet even een liedje zingen, maar dan komen we met de hele bende. Dan pakken we echt uit.’’Maar het meest populair zijn de tochten op twee wielen. En daarin zijn de T-Bikers behoorlijk fanatiek en wordt er niet op een kilometertje meer of minder gekeken. Op bezoek bij een bevriende Turkse club uit Duitsland, maar ook verder weg naar Frankrijk, Italië, Griekenland en uiteraard Turkije. En een bezoek aan het ‘thuisland’ blijft natuurlijk altijd bijzonder. Jos: ‘’Als ze weten dat we met de motor naar Turkije komen, wachten ze ons altijd met een hele groep op bij de boot. Zo’n ontvangst is echt fantastisch. Maar op de motor moet je tien keer voorzichtiger zijn in Turkije. Dat ligt niet aan de wegen, die zijn in prima in orde, maar aan de mentaliteit. Als motorrijder wordt je niet altijd voor vol aangezien. Je bent een beetje de tweede klasse in het verkeer en daar moet je rekening mee houden. Maar doe je dat, dan is het goed te doen en jongens die eenmaal een keer zijn mee geweest, zijn voor de volgende keer ook verkocht.’’ Hoe er wordt gereageerd als er bij een terras een hele groep Turkse motorrijders aanlegt? Jos: ‘’Ze staan wel raar te kijken natuurlijk. Nederlanders meer dan Turken, maar laatst kwam er op een parkeerplaats nog een Turk naar ons toe gelopen. Hij kon zijn ogen haast niet geloven. Zo veel Turkse motorrijders in Nederland?’’ Inderdaad en de T-Bikers tellen er inmiddels dus meer dan 160. Een gezond aantal. Blijft er dan nog iets te wensen over? Bülent: ‘’We zijn bezig om een officieel erkende club te worden en dan zou een eigen clubhuis nog een mooie droom zijn.’’ [Portretjes, verdelen over de pagina’s][Beeld: T-Bikers-3484]Naam: Ridvan TomakinLeeftijd: 22 jaarMotor: Yamaha YZF-R6 Black Edition, 2005Gebruik motor: hobby en circuitdagenDroommotor: nieuwe Yamaha YZF-R1Lid van T-Bikers sinds: een maand of tweeWaarom lid geworden: het groepsgevoel, Turkse motorrijders vormen toch een minderheid[Beeld: T-Bikers-3487]Naam: Ali Keskin (B)Leeftijd: 39 jaarMotor: Ducati 1198, 2010Gebruik motor: hobby en circuitdagenDroommotor: sinds ik deze heb, droom ik niet meerLid van T-Bikers sinds: twee jaarWaarom lid geworden: ik rijd het liefst in een groep[Beeld: T-Bikers-3482]Naam: Oktay KaramanLeeftijd: 21 jaarMotor: Honda CBR600RR, zwart/grijs met witte velgen, 2005Gebruik motor: voornamelijk toerritjesDroommotor: ik vind de Yamaha YZF-R1 een top ding!Lid van T-Bikers sinds: twee jaarWaarom lid geworden: ik ben niet het type om alleen te rijden[Beeld: T-Bikers-3490]Naam: Direnc KaraoglanLeeftijd: 24 jaarMotor: Honda CBR900RR Fireblade, 2003Gebruik motor: ik doe bijna alles met de motor en rijd ook op het circuitDroommotor: een nieuwe Fireblade in Repsol-uitvoeringLid van T-Bikers sinds: bijna vanaf het beginWaarom lid geworden: vanwege het saamhorigheidsgevoel, ervaringen delen [Beeld: T-Bikers-3495]Naam: Menati BasLeeftijd: 28 jaarMotor: Ducati 1098SGebruik motor: voornamelijk voor toerritjes op de weg en een enkele keer circuitDroommotor: een Ducati DesmosediciLid van T-Bikers sinds: een jaar of tweeWaarom lid geworden: ik vind het fijn om in een groep te rijden en het zijn allemaal jongens met dezelfde nationaliteit[Beeld: T-Bikers-3476]Naam: Can KovanLeeftijd: 32 jaarMotor: Yamaha YZF-R6Gebruik motor: circuit, weg; eigenlijk alles, zolang de zon maar schijnt!Droommotor: die heb ik alLid van T-Bikers sinds: twee jaarWaarom lid geworden: de gezelligheid van Turkse jongens onder elkaar[Beeld: T-Bikers-3478]Naam: Huseyin DemirLeeftijd: 26 jaarMotor: Kawasaki ZX-6R, 2006Gebruik motor: circuit, straat, allesDroommotor: als ik dan toch iets moet noemen: een KTM RC8Lid van T-Bikers sinds: twee jaarWaarom lid geworden: vanwege de warme broederschap en de team spirit. Het draait niet alleen om motorrijden. Ook in de winter komen we bij elkaar [Beeld: T-Bikers-3493]Naam: Suat KoniLeeftijd: 38 jaarMotor: Honda CBR600F SportGebruik motor: toeren met mijn vrouw of met de club en genieten van de omgevingDroommotor: een jonger model, zolang het maar geen Engelse motor isLid van T-Bikers sinds: zo’n 2,5 jaarWaarom lid geworden: puur voor de gezelligheid. Zat eerder bij een Nederlandse club, maar dat is toch anders. De humor bijvoorbeeld[Reserve][Beeld: T-Bikers-3497]Naam: Huseyin SonmezLeeftijd: 44 jaar, rij sinds 1983 motorMotor: Kawasaki ZX-12RGebruik motor: eigenlijk voor alles, ook circuitDroommotor: die rijd ik nuLid van T-Bikers sinds: drie jaarWaarom lid geworden: de teamspirit binnen deze gezellige Turkse groep[Andere beelden][Opener: Motorclub-3458]De T-Bikers is een zeer actieve en snel groeiende Turkse motorclub met een absolute held: de mateloos popualire Ten Kate Honda-rijder Kenan Sofuoglu (midden). [T-Bikers-3470]T-Bikers oprichters Jos Yükselener (links) en Bülent Kocaoglu met in hun midden landgenoot en Ten Kate Honda-rijder Kenan Sofuoglu. [T-Bikers-3498; T-Bikers-3506; T-Bikers-3507; T-Bikers-3509; bij elkaar 1 bijschrift]De rijders van T-Bikers zijn Turks en dat laten ze graag zien met vlaggetjes en symbolen op motoren en helmen. [T-Bikers-3502]Motorrijden is uiteraard belangrijk bij de T-Bikers, maar de onderlinge gezelligheid staat voorop.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...