+ Plus

Reportage A1-motoren

De positie van Nederland, binnen de Europese Unie, begint steeds meer op een Asterix en Obelix-verhaal te lijken. Als een soort Gallië blijft het kikkerlandje zich verzetten tegen het Europese advies om automobilisten, al dan niet met wat extra lessen en ervaring, ook op een 125 cc te laten stappen. Is dit hét moment om daar verandering in te brengen?

‘Effecten coronamaatregelen mogelijk tot 2025 merkbaar op de weg’ kopt de NOS. Na een enorme terugval van de verkeersdruk in het begin van het jaar, moeten we ons namelijk voorbereiden op flink wat meer voertuigen op de weg. Dat is in ieder geval het scenario dat het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid schetst. De oorzaak zit hem in de nieuwe anderhalve-meter-maatschappij. Om voldoende afstand tot anderen te kunnen bewaren, zullen veel mensen het openbaar vervoer namelijk gaan mijden. En dat heeft natuurlijk een flinke impact heeft op het wegennetwerk.
Want individueel vervoer, oftewel alleen in de auto zitten, zorgt voor nog meer voertuigen die van hetzelfde wegennet gebruik gaan maken. Is de motor dan hét ultieme voertuig voor de anderhalve-meter-maatschappij?
‘Ja’, zegt de Nederlandse brancheorganisatie. En die mening wordt door meerdere landen gedeeld. Neem Italië waar zelfs een lobby is gestart om de subsidie voor de aanschaf van een elektrische tweewieler ook uit te breiden naar tweewielers met een verbrandingsmotor.
Volgens Paolo Magri, voorzitter van de ANCAMA, de Italiaanse branchevereniging voor tweewielers, zit er momenteel zo’n 255 miljoen euro in het Italiaanse klimaatfonds dat volledig ongebruikt blijft omdat het allemaal bedoeld is om particulieren te stimuleren een fiets, e-bike of elektrische scooter aan te schaffen. Daarbij is een maximum ingesteld van 1.500 euro per aankoop. En geld dat ongebruikt blijft, werkt sowieso niet mee aan het behalen van de klimaatdoelen. Daarom is het volgens Magri zinvol dit ongebruikte kapitaal te gebruiken om de verbetering van de mobiliteit op twee wielen bevorderen. Ongeacht de manier van aandrijving.

 

België loopt wat dat betreft al jaren voor op Nederland en ook Duitsland heeft onlangs besloten de het Europese advies op te volgen. Sterker nog. Wie de kaart van Europa bekijkt ziet dat op het vaste land, nagenoeg heel West-Europa al overstag is. Alleen Nederland niet.
En hoewel de brancheorganisaties in al meerdere pogingen ondernomen hebben hier een verandering in te brengen, is het tot op heden niet gelukt. Onder meer vanwege het aspect veiligheid. Zo liet de KNMV in het verleden al weten dat het volgen van een volledige opleiding van essentieel belang is. Anders is het volgens de KNMV niet te voorkomen dat niet-vaardige mensen met een motor de straat op mogen.
In Duitsland, waar de regels eind vorig jaar werden aangepast, werd een zelfde reden aangehaald om het uitbreiden van het B-rijbewijs tegen te gaan. Toch vond dat geen gehoord bij de overheid. Dat komt onder meer omdat Duitsland al ervaring had met automobilisten op motorfietsen. Zo mag iedere Duitser, die voor 1 april 1980 zijn autorijbewijs heeft gehaald, sinds 1996 zonder extra lessen op een 125 cc motorfiets stappen. En hoewel tegenstander zeggen dat het aantal dodelijke ongevallen door deze regel zijn gestegen, laten de cijfers dat niet zien. Zodoende kon het emotioneel geladen argument met feiten weerlegd worden.
Dat neemt niet weg dat veiligheid wel een punt van aandacht blijft. Dus heeft Duitsland ervoor gekozen om, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Italië, wel enkele voorwaarden te stellen. Zo moet je minimaal 25 jaar zijn voor je met een B-rijbewijs op een 125cc mag stappen en moet minstens 13,5 uur les gehad hebben, verdeeld over ten minste 9 lessen. Dat is inclusief theorie, dus vier lessen theorie en vijf lessen praktijk. Een examen is niet nodig. Eenmaal de verplichte lessen doorlopen, dan mag de nieuwe motorrijder op een A1-motor rijden. Dus een voertuig met maximaal 11 kW (15 pk).

 

In Duitsland lijkt het in ieder geval al een groot succes. Rijscholen zien een toename in het aantal klanten en er is een toenemende vraag naar A1-motoren te zien. “De integratie van het A1-rijbewijs in het B-rijbewijs is een pragmatische manier om de totale verkeersdruk te verlichten zonder dat we af hoeven te zien van individueel vervoer”, aldus het Duitse Industrieverband Motorrad.
En wie denkt dat mensen die al een motorrijbewijs hebben, niet profiteren van zo’n regelgeving, heeft het mis. Want het uitbreiden van het B-rijbewijs zorgt ook voor meer inzicht bij automobilisten. Die zullen, door hun eigen ervaringen als A1-rijder, beter in de gaten hebben wat een motorrijder doet en meer begrip hebben voor de situatie. Win-winsituatie dus!
Omdat wij de voordelen in ieder geval zien, lopen we vast wat op de feiten vooruit en kun je op de de volgende pagina’s naar een greep uit het A1-aanbod zien. Daarvoor namen we uiteraard ook even een kijkje over de grens bij onze oosterburen, omdat zij recent nog zijn toegetreden tot de A1-voor-automobilisten-club. Want in Nederland is deze klasse, helaas, nog een ondergeschoven kindje. Uiteraard ook een handig overzicht voor hen die sowieso van plan waren het A1-rijbewijs te halen.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...