+ Plus

Praktijktest: 12 nek- en gezichtskragen

Cols en universele halsdoeken zijn echte multitalenten. Ze beschermen je tegen weer en wind, brandende zon, insecten en zijn ook nog geschikt voor elk denkbaar gebruik naast de motor. Nou ja, voor bíjna elk soort gebruik dan. Twaalf uiteenlopende nekkragen hebben we uitgebreid getest.

Functioneel zijn ze zeker, de diverse soorten cols die we als motorrijder gebruiken. Bijna iedereen heeft er wel meerdere in zijn rek of kast met motorkleding liggen. Ze maken het ons aangenamer en de echt goede zitten zo comfortabel dat je ze ook op de fiets of tijdens het klussen buitenshuis gebruikt, of tijdens winterse wandelingen door de stad. Of het er ook aantrekkelijk uitziet, is een tweede, dus een romantisch diner met huwelijksaanzoek is nou één van die zeer weinige situaties waarvoor ze niet aan te raden zijn.
We testten de werking van de diverse soorten cols dus liever in de dagelijkse motorpraktijk en gingen op reis met twaalf kragen, maskers en halsdoeken. Ze verschillen in concept, dus je kunt je terecht afvragen of ze rechtstreeks vergelijkbaar zijn. Tenslotte helpt een dunne halsdoek bij temperaturen onder nul maar weinig, terwijl de met een ademend membraan uitgeruste reuzenkraag onderweg in een zomers Italië (of zo’n typisch Nederlandse tropische septembermaand) bij temperaturen boven de dertig graden ondragelijk is. Maar wat ook de sterke en zwakke punten mogen zijn van de verschillende col concepten: je hebt er alleen iets aan als je ze bij de hand hebt en kunt aantrekken. We zoeken daarom de optimale, compacte alleskunner die je altijd op zak hebt. Eentje die je goed kwijt kunt in een motorpak, tanktas of onder het zadel, en een zo breed mogelijk spectrum aan bescherming biedt.

Want hoe ziet het gebruikelijke motorseizoen er uit? In het voorjaar, wanneer de eerste zonnestralen weer uitnodigen tot rijden, kan het in de ochtend- en avonduren nog knap koud worden. Op langere ritten daalt de gevoelstemperatuur aan je nek dan al snel onder het nulpunt. Winddichte membranen en warm voeringmateriaal als fleece of wol zijn dan in het voordeel. In de zomer met veel insecten zijn dunne halsdoeken genoeg om vliegend ongedierte en stof tegen te houden. De stof moet wel behoorlijk ventileren c.q. doorwaaien, want als je het als rijder te benauwd krijgt en zweterig wordt, vermindert je concentratie en daarmee je actieve veiligheid.
In de herfst wordt het niet alleen koeler, maar rij je ook nogal eens in de regen. Afhankelijk van het materiaal houden cols, kragen en halsdoeken ook dan je nek een stuk warmer, wat niet alleen prettiger voelt, maar ook een verkoudheid kan schelen, zelfs als je maar een kort stukje rijdt. In je hals lopen belangrijke aders namelijk dicht onder het huidoppervlak. Net als bij de oliekoeler van je motor wordt er in de koude rijwind op die manier veel lichaamswarmte afgevoerd. Voor de echte doorrijders zijn de omvangrijke, dikke thermokragen aan te bevelen, maar die vallen buiten het kader van deze vergelijkingstest van allrounders.

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...