Nieuws

Praktijk regels in het buitenland

De vakantie staat voor de deur en dat betekent ook dat het geen kwaad kan je eens te verdiepen in de regels die in andere landen gelden en waar we ons soms niet eens van bewust zijn. Dat laatste helpt helaas niet om onder een eventuele boete uit te komen. En die boetes kunnen in sommige landen fors uitvallen.

Wie bijvoorbeeld in landen waar je verplicht een waarschuwingsvest bij je moet hebben, zonder zo’n vestje wordt aangehouden, moet vaak diep in de buidel tasten. In België kost je dat al snel 50 euro, in Bulgarije ongeveer 25 euro, in Luxemburg 74 euro, in Slowakije zo’n 50 euro en in Hongarije zelfs 120 euro. De regels worden in deze landen strikt gehandhaafd.
En in de categorie ‘geen moment aan gedacht agent’: in Roemenië ontving een motorrijder in 2022 een prent voor het niet bij zich hebben van een brandblusser…. Hoe dat kon? Het Roemeense verkeersrecht maakte geen onderscheid tussen auto’s en motorfietsen als het ging om het verplicht bij je hebben van bepaalde zaken. Dat kwam er in de praktijk op neer dat je als motorrijder naast de brandblusser ook twee gevarendriehoeken en een complete eerste-hulp-set bij je diende te hebben. In de praktijk werden motorrijders daar niet op aangesproken, tot die bewuste motorrijder in het voorjaar van 2022 dus. Een succesvolle petitie maakte dat deze bepalingen voor motorrijders nog hetzelfde jaar werden geschrapt.
Op deze pagina’s hebben we de meest in het oog springende zaken voor motorrijders in het buitenland voor je op een rijtje gezet, en zoals je kunt zien is het in sommige landen nog wél verplicht om een gevarendriehoek en/of een EHBO-set bij je te hebben.

Snelheidslimieten voor motorrijders
Een van de meest belangrijke onderwerpen bij rijden in het buitenland is ongetwijfeld de snelheid. Nu zijn wij in Nederland gewend dat maximum snelheden voor motorfietsen en auto’s gelijk zijn, maar in liefst zeven landen op het Europese continent gelden speciale maximum snelheden voor motorfietsen: in Bulgarije, Griekenland, Litouwen, Rusland, Turkije, Oekraïne en Wit-Rusland. De maximum snelheden liggen dan voor motorrijders lager dan die voor automobilisten. Voorbeeld: in Bulgarije mogen motorfietsen 100 km/uur op de snelweg en auto’s 130 km/uur.

Waarschuwingsvest
Het bij je hebben van een waarschuwingsvest is verplicht in Frankrijk, Hongarije, Litouwen, Luxemburg, Slovenië, Slowakije en Spanje. In de volgende landen moet je het verplicht dragen als je met pech of door een ongeval langs de weg komt te staan: België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Duitsland, Finland, Frankrijk, Hongarije, IJsland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Montenegro, Slovenië, Slowakije, Spanje. In Finland geldt die draagplicht ook voor een passagier.

Helm
In de volgende landen moet je een motorhelm dragen, die aan de ECE-R-22-norm voldoet: Albanië, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Montenegro, Nederland, Noord-Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Ierland, Roemenië, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland. Of je een ECE-R-22-gekeurde helm hebt, kun je zien aan een label in de voering van de helm of op de kinriem. Daar staat dan een ‘E’ vermeld en daarnaast nog een keurnummer, dat met de cijfers ‘05’ of ‘06’ begint. In Italië mag je met ‘04’ niet meer rijden, dat wordt gezien als rijden zonder helm! Het boetebedrag hiervoor bedraagt 74 tot 299 euro en bovendien kunnen agenten het voertuig in beslag nemen en tot zestig dagen vasthouden. In Frankrijk zijn reflectoren op de helm verplicht. Opgelet: agenten kunnen ook vallen over aan de helm gemonteerde communicatiesystemen of camera’s (Sena, GoPro, etc.). De argumentatie: met een dergelijk apparaat en de in de regel vast aan de helm gemonteerde houder verkeert de helm in een andere staat dan tijdens de homologatie. Bij een val met daaropvolgende glijfase over het wegdek zal het hoofdapparaat weliswaar van de helm loskomen, maar de houder niet. Daardoor kan de beschermende werking van de helmschaal in het geding komen. In Luxemburg wordt dit bestraft, in Duitsland wordt het getolereerd.

Vizier
Volgens de huidige Europese norm voor motorhelmen (ECE-R-22.06) wordt naast grootte, optische kwaliteit, grootte van het blikveld en oppervlakteafwerking ook de krasbestendigheid van vizieren gekeurd. Spiegelvizieren en sterk getinte vizieren moeten voor straatgebruik E-keur hebben en mogen uitsluitend bij daglicht en goede weersomstandigheden worden gebruikt. Als dat niet het geval is, bedraagt de boete in bijvoorbeeld Luxemburg een stevige 145 euro.

Motorkleding
In Frankrijk is het voor motorrijders en duopassagiers verplicht om CE-gekeurde handschoenen te dragen. In België moeten motorrijders handschoenen dragen en daarnaast een jack met lange mouwen, een lange broek en laarzen of enkellaarzen, die tot voorbij de enkelgewrichten reiken. Meestal komen buitenlandse motorrijders, die hier mee te maken krijgen, er vanaf met een waarschuwing en wordt onbekendheid met deze regels nog getolereerd.
In Spanje is trouwens sinds begin dit jaar een wetsvoorstel in behandeling dat voorziet in een draagplicht van een integraalhelm en handschoenen. Zowel als handschoenen moeten dan ‘toegestaan’ zijn, dus ECE-keurmerk hebben.

Minimum profiel motorbanden
In Nederland geldt een minimum profieldiepte van 1,0 mm. In veel andere landen, waaronder bijvoorbeeld Duitsland, is dat 1,6 mm. Wat ook ons een veiligere waarde lijkt. Om tegen aquaplaning gewapend te zijn (dat kan ook bij een motorband gebeuren, alleen later dan bij autoband) moet de profieldiepte eigenlijk niet onder de twee millimeter komen. Rijd je in de winter door, dan is vier millimeter aan te raden. Op de slijtage-indicator (als TWI = Tread Wear Indicator op de flank van de band vermeld) kun je ook niet altijd vertrouwen. Deze zijn als kleine verhogingen in profielgroeven van de band geïntegreerd. Bij de meeste motorbanden zijn deze vanwege een Amerikaanse normhoogte slechts 0,8 mm hoog.

Gevarendriehoek
In Denemarken, Finland, IJsland, Malta, Oekraïne, Rusland, Zweden hoort een gevarendriehoek bij de verplichte uitrusting van motorrijders. In Hongarije met je er een bij je hebben als je met een zijspan rijdt.

EHBO-kit
In Albanië, Hongarije, Montenegro, Oekraïne, Oostenrijk, Servië, Slovenië, Slowakije en Tsjechië is een EHBO-kit verplichte kost, in Letland alleen als je met een zijspan rijdt.

Reservelampen
In Frankrijk en Kroatië moet je vervangingslampen bij je hebben als een motorfiets geen xenon- of led-verlichting heeft. In Hongarije, Macedonië en in Kosovo wordt het aangeraden om ze bij je te hebben.

NL-sticker
Voor alle voertuigen die in het buitenland onderweg zijn, is een landherkenningsteken verplicht. Zolang je met EU-kenteken binnen de EU reist, heb je geen extra landensticker nodig. Er zijn ook enkele niet-EU-landen, die het EU-kenteken accepteren: in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland volstaat de aanduiding ‘NL’ in de linker bovenhoek van de kentekenplaat. Reis je naar bijvoorbeeld Groot-Brittannië, dan heb je wel een NL-sticker met de afmetingen 11,5 x 17,5 nodig.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...