+ Plus

Praktijk intercomsystemen

Of je nu het liefst solo of als een motorrijdende stamtafel uit de kroeg je kilometers maakt, op de volgende pagina’s geven wij je een indicatie welk model intercomsysteem het best bij je past. Van drie gerenommeerde fabrikanten (Cardo, Midland en Sena) keken wij wat ze precies in hun assortiment hebben en onderwierpen enkele ervan aan een test.

Voor velen onzin, voor anderen juist weer een absolute must tijdens een lange(re) motorrit: een intercomsysteem. Via bluetooth (BT), radiosignalen of andere technologieën (bijvoorbeeld DMC en AMN) kun je dan tijdens het rijden urenlang met je medereizigers praten alsof je bij elkaar aan tafel zit. Zonder conferentiemodus (full-duplex communicatie) echter wordt de verbinding van een aantal in lijn geschakelde systemen in de praktijk vaak snel verbroken, wanneer één van de deelnemers wat verder achterop raakt.
Belangrijkste eigenschappen van een intercomsysteem: reikwijdte en spreektijd. En daarbij moet je de belofte van een fabrikant doorgaans met enige terughoudendheid tegemoet treden, een beetje afhankelijk van de lokale geografie en topografie kan het al na het eerste de beste huis of haarspeldbocht gedaan zijn met de verbinding. Wat dat betreft zijn keuveluurtjes tussen rijder en passagier technisch gezien een heel wat minder grote uitdaging, zo lang de headsets in of op de helm maar compatibel zijn, kun je onderling probleemloos communiceren. Echter wel een kanttekening: de audiokwaliteit hangt enorm af van een juiste inbouw van de headset. Laat bij twijfel het systeem daarom door een professional inbouwen, zelfs goedkoopste set kost nog altijd flink duiten, daar wil je dan wel zoveel mogelijk uithalen. Ben je een echte solist en wil je, uitgezonderd van een paar navigatieaanwijzingen of hooguit een beetje muziek, je rondje rijden zonder het last te hebben van het gezwets van een ander? Ook dan is er een geschikt systeem voor je, kwestie van de juiste lijntje in het hiernaast staande diagram volgen. Uiteindelijk is er voor elk wel wat wils!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-