+ Plus

Overzicht nieuwe 2022 motoren

Door alle chiptekorten, vrachtproblemen en noodgedwongen gesloten productiefaciliteiten hebben we soms langer dan gewenst op nieuwe modellen moeten wachten. Maar het goede nieuws is dat er ook in 2021 volop nieuwe, begeerlijke, snelle en avontuurlijke motoren zijn geïntroduceerd. Naast alle Eicma-nieuwtjes in Newsflash daarom op de volgende pagina’s alle nieuwe modellen nog even een keer op een rijtje. Netjes van A tot Z!

Aprilia heeft het (woestijn)stof van de Tuareg geblazen. We kennen de naam van de allroad nog van de 600cc mono uit 1986 en 1987, maar het model is terug als tweecilinder. Het fraaie lijnenspel is van niemand minder dan topdesigner Miquel Galuzzi. Het blok is ook bekend van de RS660 en Tuono 660, maar heeft een paar pk’s (vijftien om precies te zijn) ingeruild voor een beetje extra koppel bij lage toeren en het middengebied. Precies zoals je dat wenst bij een terreinmotorfiets. De gasreactie is prima voor elkaar en de trekkracht onderin is lekker vet. Een dikke 18L-benzinetank, lange veerwegen (v/a: 240/240 mm), en stalen vakwerkframe, een 21” voorwiel, een comfortabele zit- en goede stapositie ronden de transformatie tot allroadmachine af. Elektronisch loopt de Tuareg in deze klasse voorop met standaard: rijmodi, uitschakelbaar ABS, cruisecontrol en tractiecontrole. Het rijwielgedeelte overtuigt op asfalt en in het onverharde, al is de Tuareg geen hardcore offroadmotor. Wel verbindt hij op prima en sportieve wijze straat en offroad. De eerste test van de Aprilia Tuareg 660 vind je terug in Motoplus 17.

Motor: vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin
Cilinderinhoud: 659 cc
Max.vermogen: 58,8 kW (80 pk) bij 9.000 tpm
Max. koppel: 70 Nm bij 6.500 tpm
Drooggewicht: 187 kilo
Prijs: NL € 13.799,- / B € 11.999,-

BMW K1600GT, GTL, B, Grand America
De Kawasaki Z1300 en Honda CBX1000 zijn al onvoorstelbaar lang klassiekers, maar BMW houdt de zes-in-lijn sinds 2010 nog altijd in ere in liefst vier verschillende modellen. Het meest opvallende nieuws aan de 2022-edities zie je onmogelijk over het hoofd. De luxetoerers en baggers beschikken tegenwoordig over een 10,25” groot TFT-kleurenscherm. Het immense dashboard brengt in een oogopslag alle motorgegevens, navigatie en de connectiviteit-informatie in beeld. Het maximale koppel is al jaren uiterst indrukwekkend. Voor komend jaar groeit het zelfs van 175 naar 180 Nm. Belangrijker is het maximale vermogen van 160 pk dat het blok duizend toeren eerder dan voorheen afgeeft. De immense blokken zijn volledig Euro5-proofen beschikken over heeft twee sensoren die pingelen detecteren, nieuwe lambda-sondes en aangepaste elektronica. Verdere elektronica bestaat uit vernieuwde LED-bochtenverlichting, ESA Next Generation, dynamische motorremregeling (MSR) en een audiosysteem 2.0. Die laatste zit standaard op de GTL en Grand America en is een accessoire op de GT en B.

Motor: vloeistofgekoelde viertakt zescilinder lijnmotor
Cilinderinhoud: 1.649 cc
Max. vermogen: 118 kW (160 pk) bij 6.750 tpm
Max. koppel: 180 Nm bij 5.250 tpm
Rijklaargewicht: (GT versie) 343 kilo
Prijs GT: NL € 30.900,- / (GT-versie) B € 27.080,-

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-