+ Plus

Oude namen, nieuwe glans: Royal Enfield

Tussen genie en waanzin: steeds weer proberen verwoede gelukszoekers, bevlogen enthousiasten of koel calculerende ondernemers grote namen uit de motorgeschiedenis nieuw leven in te blazen. Maar lang niet iedereen is even succesvol. In een nieuwe serie meten we de polsslag van een aantal van die merken. In dit deel: Royal Enfield.

Bullet. Een naam, een mythe. Er is geen enkele motorfiets met een langere staat van dienst dan de Bullet, die in 1933 op de markt kwam en tot op de dag van vandaag nog wordt gebouwd. Maar al lang niet meer in ‘good old Britain’, zoals in de begindagen, maar in India – het ultieme bewijs dat je een vroegere koloniale macht ook een loer kunt draaien. In tegenstelling tot veel andere merken staakte Royal Enfield de productie nooit, het werd alleen naar een ander land verplaatst en in de tussentijd veranderde ook de naam nog een keer. We duiken even terug in de tijd: het bedrijf werd in 1893 opgericht en produceerde in eerste instantie onderdelen voor wapens en fietsen. De eerste motorfiets ging in 1901 in productie. Omdat de robuuste eencilinder Bullet 350 in India enorm aansloeg, verplaatste Royal Enfield in 1956 een deel van de productie naar Madras, het huidige Chennai. Geconfronteerd met steeds verder stijgende kosten moest het moederbedrijf in het Engelse Redditch in 1970 de deuren sluiten, terwijl er in India onafhankelijk van Engeland gewoon verder werd geproduceerd. Wel onder de naam ‘Enfield of India’. Pas in 1994, toen het Indiase industrieconcern Eicher Group het bedrijf overnam, werd de naam weer gewijzigd in Royal Enfield. Tegenwoordig verkoopt de fabrikant in India meer dan 400.000 motoren per jaar, terwijl de jaarlijkse export vaak niet eens boven de 10.000 stuks uitkomt. Er worden uitsluitend luchtgekoelde eencilinder viertakt motoren gemaakt, en wel in de vorm van de drie retro-modellen Classic, Bullet en Continental GT en verder Thunderbird cruiser en de Himalaya allroad. Moederbedrijf Eicher heeft klaarblijkelijk grote plannen met Royal Enfield, want de export moet verder worden uitgebouwd. In Chennai wordt daartoe een nieuwe fabriek gebouwd, in de buurt van Birmingham een nieuw R&D-centrum en er zijn inmiddels foto’s in omloop van een nieuwe 750 met paralleltwin.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...