+ Plus

Occasion: Yamaha XJ900 Diversion S

De XJ600 Diversion, de opvolger van de ´gewone´ XJ600 was een succes. Dus waarom zou een XJ900 Diversion als plaatsvervanger van de ´normale ´ XJ 900 ook geen succesnummer worden? En daarom, in 1994….De parallellen tussen de XJ600 en 900 zijn evident. In 1984 verscheen als opvolger van de XJ550 de XJ600. In zijn wielspoor verscheen een aantal jaar later, als opvolger van de XJ750 Seca, de XJ900. En de geschiedenis herhaalde zich. In 1991 werd de XJ600 door de XJ600 Diversion opgevolgd. Budgettair verantwoord en zonder poespas. En in 1994 werd de XJ900 door de XJ900 Diversion S afgelost. Financieel verstandig met weinig heisa. De beide Diversions leken sprekend op elkaar, zoals ook hun voorgangers op elkaar leken. Qua uiterlijk, krachtbron en inzetgebied. Behouden design, betrouwbare luchtgekoelde viercilinder lijnmotoren met dubbele bovenliggende nokkenassen en twee kleppen per cilinder. Gemaakt om zorgeloos en zonder enige vorm van decadentie en pretentie te toeren. Naast het inhoudsverschil van 300 cc was er echter nog een groot verschil tussen de twee. Zoals de XJ550 namelijk kettingaandrijving had, had de XJ600 (Diversion) dat ook en zoals de XJ750 een cardan bezat, kreeg de XJ900 (Diversion) die eveneens. Maar verder leken ze op elkaar als twee druppels water van verschillende grote, waarbij de kleine bedoeld leek voor de beginnende en (o cliché) vrouwelijke motorrijder. De zwaardere was dan meer voor ervaren en mannelijke motorrijders en…voor duogebruik.Toch werd de 900 heel anders behandeld dan zijn lichte broer. De 600 was commercieel gezien een veel groter succes dan de 900, die het op zichzelf ook niet slecht deed. De 600 kreeg ook veel meer aandacht van de fabrikant, werd vaak verbeterd en kreeg tussentijds zelfs een facelift. De 900 daarentegen kwam op de markt en bleef nagenoeg bewegings- en rimpelloos zitten. In de tien jaar dat hij van de band rolde, werd hij nauwelijks veranderd en hoefden er kennelijk ook geen plooien gladgestreken te worden. En wat pas later opviel: van de Diversion 900 is geen kale uitvoering gemaakt, waar al die andere XJ´s wel een kuiploos model kenden.Niet dat er daar veel van verkocht zouden zijn in dit kikker-, molen- en tulpenlandje. Want zeker verwend door de verrassend goede en turbulentievrije ruit op een nog steeds niet oubollige kuip, had je ook niet zoveel behoefte meer om ´met de bek vol in de wind te zitten´. Net zoals je op de 900 Diversion geen klachten zult hebben over de ergonomie, naadloos passend voor twee! En een (toegeven) ´vet´ uitziende 180 en 190 mm band is al een stuk minder ´cool´, wanneer je wéér een nieuwe moet kopen. Zeker wanneer je weer eens merkt hoe makkelijk het eigenlijk sturen is met zo´n ´smalle´ band. Zelfs anno 2010 blijkt die verdraaide XJ900 Diversion, die niets, maar dan ook niets sensationeels in zich lijkt te hebben, qua uiterlijk en rij-eigenschappen een verdraaid fijne motor te zijn die eigenlijk gewoon alles goed genoeg doet wat hij goed genoeg moet doen. Zoals de CBF 600F/1000F van Honda op dit moment, die ook bepaald niet sensationeel zijn, maar waar eigenlijk ook niets op aan te merken is. En dat is eigenlijk best sensationeel….PLUS(Toer)vriendelijk voor tweeSimpele en betrouwbare techniekCardanBreed koppelGoede windbeschermingMINBenzineverbruikStabiliteit rijwielgedeelteVersnellingsbakAANKOOPTIPSIn het begin waren er wat problemen met de benzinemeter die vreemd uit kon gaan slaan, maar als het goed is zijn die problemen al lang verholpen. Bij modellen tot 1998 kan er wat olie lekken uit de cardan. Als het goed is, gebeurt dat niet meer wanneer er synthetische olie (SAE 75 W90) gebruikt wordt in plaats van de voorgeschreven minerale SAE 90. Let bij oudere modellen met de originele uitlaten op scheuren. Vanwege de dunne buis die in het begin gebruikt werd, kwam dat nog wel eens voor. Aan de stabiliteitsproblemen kan veel gedaan worden door eens te gaan winkelen bij veerspecialisten als HK Suspension of Hyperpro. Sowieso een goed idee als de vering meer dan 30.000 km zijn werk gedaan heeft.De XJ 900 Diversion S die we gefotografeerd hebben, heeft te koop gestaan bij Roadrunner Motoren in Velp (www.roadrunnermotoren.nl), maar heeft ondertussen een nieuwe eigenaar gevonden.MODELGESCHIEDENIS1994Introductie van de XJ900 Diversion S.1996Het chokehendel verhuist van de linker carburateur naar de linker stuurhelft en de veervoorspanning van de voorvork wordt instelbaar. De achterschokbreker krijgt een nieuwe set-up en de wanden van de uitlaten worden versterkt.1997De voorvork krijgt beschermkapjes en het duozadel krijgt een minder getrapte vorm.2003Laatste jaar voor de XJ900 die wordt opgevolgd door de FZS1000 Fazer.MARKTSITUATIEHet zal je niet verbazen dat de meeste Diversions nogal wat gereden hebben: ongeveer de helft van wat momenteel wordt aangeboden heeft meer dan 50.000 kilometer gedraaid. Iets minder dan de helft heeft er tussen de 20.000 en 50.000 op zitten, slechts een enkele heeft zijn tweede grote beurt nog niet gehad. Dat loopt parallel met de bouwjaren: de helft is van voor 1997, de andere helft is gekentekend tussen 1998 en 2004. Het prijzenfestival voor Diversions die richting de 100.000 kilometer gaan, begint bij € 1.500,- voor een private XJ met 85.000 op de klok en € 2.750,- voor een XJ die bij een dealer staat en die drie maanden garantie durft te geven ondanks de 73.000 km. Het duurste privé-aanbod is een Diversion die (let op:) ´nu drie jaar stil staat, schade aan de linkerkant heeft, waar een kapotte accu in zit (waarvan de schroeven moervast zitten) en die een grote beurt nodig heeft’. Hij heeft 65.000 kilometer gereden, maarrr… de verkoper meldt erbij dat hij er de laatste drie jaar nooit problemen mee heeft gehad. Ehhh… Er wordt maar liefst € 3.500,- voor gevraagd! Het duurste ´zakelijke´ aanbod is € 4.250,- voor een 2002-XJ met 60.000 verreden kilometers en drie maanden garantie. De goedkoopste Diversions tussen de 20.000 en 50.000 kilometer gaan vanaf € 2.200,- de schuur uit en vanaf € 4.000,- de werkplaats. Maar als je wilt kun je ook € 5.250,- neerleggen bij een niet beroepsmatige verkoper wiens XJ 30.000 gereden heeft of € 5.950,- bij de man die wel verkoper van beroep is. Kortom: veel verschil in aanbod en vraagprijs, dus goed kijken en vergelijken betekent geld besparen. TECHNISCHE GEGEVENS (1998)MOTOR luchtgekoelde viercilinder lijnmotor, dubbele bovenliggende nokkenassen en twee kleppen per cilinder, carburateurs, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijf versnellingen, cardan.Boring x slag 68,5 mm x 60,5 mmCilinderinhoud 892 ccCompressie 10,0 : 1Max. vermogen 66,2 kW (90 pk) bij 8.300 tpmMax. koppel 84 Nm bij 7.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met monoschokbreker, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met tweezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 267 mm met tweezuiger remklauw, bandenmaten v/a 120/70V17 en 150/70V17.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.505 mm, balhoofdhoek 63°, naloop 121 mm, veerweg v/a 140/110 mm, zithoogte 795 mm, tankinhoud 24 liter, rijklaar gewicht volgetankt 276 kg. DE YAMAHA XJ900 DIVERSION S VAN…Eric Boonen (32) uit Cuijk. Hij heeft zijn XJ900 Diversion S te koop staan.Eric kocht de Yamaha in juli 2009, die van bouwjaar 1995 is en nu dus te koop staat. Maar het is niet Eric zijn eerste Diversion. Eerder had hij er ook al één. Met volle onderkuip en Krauser zijkoffers. “Die motor heb ik verkocht omdat ik er destijds geen goede stalling meer voor had en ‘m niet buiten wilde laten staan. Daarvoor vond ik ‘m echt te netjes.” Eric kocht zijn eerste Diversion omdat het een onderhoudsvriendelijke motor is van het type ‘onverwoestbaar’. En dat bleek, naar eigen zegen, ook wel te kloppen. Vandaar dat er later weer één kwam. Op een revisie van de remklauwen na heeft hij eigenlijk nooit iets aan de motor hoeven doen. Dat geldt zowel voor deze als de voorgaande. Ander voordeel is de prettige zitpositie: “Je kunt zonder problemen lange ritten maken.” Op de vraag of er ook nadelen zijn zegt hij: “Ik kan eigenlijk weinig echte nadelen bedenken, maar als ik dan iets moet zeggen gaat het over het opschakelen. Ik vind dit niet altijd even soepel gaan, maar misschien is dat een leeftijdskwestie. Of zou dat dan toch een van de weinige nadelen van cardanaandrijving zijn? Ik heb onvoldoende ervaring met verschillende motoren om daar goed over te kunnen oordelen.” Zoals gezegd heeft Eric geen echte kosten aan de motor gehad, maar hij zegt ook niet te weten of er onderdelen kapot zijn gegaan of abnormaal snel vervangen zijn bij zijn voorbezitters. “Ik heb geen onderhoudsgeschiedenis van de motor.” Eric verkoopt zijn motor omdat hij een ander huis heeft gekocht en hij het geld daar op dit moment goed voor gebruiken kan. Het is zeker de bedoeling dat er te zijner tijd een andere motor voor in de plaats komt. “De BMW R1200GS lijkt mij een mooie optie maar dan moet ik nog even sparen.” Degene die zijn Diversion koopt krijgt, alweer volgens eigen zeggen, een oerbetrouwbare motor waarmee het lekker toeren is, maar waarmee wat sportiever rijden ook zeker mogelijk is. Op het gebied van onderhoud verwacht hij voorlopig geen kosten. De banden zijn nog zeer goed (ongeveer 2.000 km mee gereden). De remklauwen voor zijn dus gereviseerd, daar is alles weer prima in orde. Ook is de motor voorzien van een RVS uitlaatbochtenset en collector. Nagenoeg onderhoudsvrij dus! En: “Met de grote Givi topkoffer kun je redelijk wat bagage meenemen en ook je helm kun je er in kwijt. Naar mijn idee een complete motor waarmee je voor weinig geld veel plezierige en veilige kilometers kunt rijden.”Eric zijn advertentie staat op www.marktplaats.nl onder nummer 339149926 en hijzelf is te bereiken onder 06-1902 6390.ALTERNATIEVENNet als er voor de XJ600 Diversion maar één echt alternatief was, had de 900 Diversion S er ook maar één. Natuurlijk: de Suzuki GSF1200 Bandit S. Verder waren er in die tijd eigenlijk geen motoren (meer) met eenvoudige viercilindertechniek en simpele uitrusting. Honda heeft zich nooit druk gemaakt om budgetbikes te bouwen, Kawasaki eigenlijk ook niet. Als je niet al te moeilijk doet, zou je bij de alternatieven nog kunnen denken aan de Kawasaki GPZ1100 en als je absoluut ruimdenkend bent aan de Suzuki GSX1100F.[Beeld: Bandit 1200S]SUZUKI GSF1200 BANDIT S (MODEL 1996-2001)De grote overeenkomst met de Diversion is natuurlijk de koelribbenrijke viercilinder lijnmotor, het buizenframe dat in kleur is mee gespoten en de tophalf die beide hebben. Maar anders dan de Yamaha heeft de Bandit vier kleppen per cilinder en olie/luchtkoeling. Een schone, onderhoudsvrije cardan moet de Bandiet ontberen. Daar staat wel weer een veel bulliger motorkarakter tegenover. Of dat de reden is dat de Bandit veel meer verkocht werd, wel doorontwikkeld werd (tot en met de dag van vandaag aan toe), is natuurlijk maar de vraag. Het is waarschijnlijk meer een kwestie van smaak, toeval of merkliefde (blindheid?) om voor de Yamaha of de Suzuki te kiezen.PLUSGaat een leven lang meeKoppel onderinUitgebalanceerdHandelbaarheidGewichtABS-optie (v.a. 1997)MINSterk vermogen knijpende uitlaatMechanische geluiden TECHNISCHE GEGEVENS (1998)Olie/luchtgekoelde viercilinder lijnmotor, 1.157 cc, carburateurs, 98 pk, 91 Nm, vijf versnellingen, ketting, stalen wiegframe, telescoop voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, rijklaar gewicht volgetankt 242 kg, tankinhoud 19 liter. [Beeld: Kawasaki-GPZ1100-1995]KAWASAKI GPZ1100 (1995-1998)Toegegeven: het is wat gezocht, maar als je dat goed doet, kom je toch ook op overeenkomsten met de 900 Diversion S. Niet om oneerbiedig te zijn, maar bij het uitkomen van de GPZ hadden velen het idee dat de GPZ 900 van de jaren ’80 in herproductie genomen was en er 200 cc bij gekregen had. Maar dat is fout gedacht: het uiterlijk was toch een stuk moderner dan de snit uit de jaren ’80 en het blok was een afgeleide van de ZZR1100. En misschien was dat wel zijn grootste, of zelfs te grote concurrent. In 1998 verdween hij alweer van het toneel. Jammer, want hoewel het hem misschien niet aan te zien is, was de GPZ1100 een goede machine.PLUSPlezier voor tweeWindbeschermingStabiliteitHandelbaarheidABS-optie (v.a.1996) MINBenzineverbruikZZR1100 als concurrentTECHNISCHE GEGEVENS (1995)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 1.052 cc, carburateurs, 129 pk, 100 Nm, zes versnellingen, ketting, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, banden 120/70ZR17 en 170/60ZR17, rijklaar gewicht volgetankt 269 kg, tankinhoud 22 liter. [Beeld: Suzuki GSX1100F]SUZUKI GSX1100F (1987-1996)Net als de GPZ een motor die in basis erg simpel is en een volle kuip heeft, maar ook een stukje sportiever is dan de Diversion. Daarnaast ook veel krachtiger, dus wat dat betreft gaat de vergelijking mank. Maar de overeenkomsten zijn de ongecompliceerde gebruiksmogelijkheden, waarbij het accent op toerplezier voor twee ligt. Een noviteit was de elektrische stelmogelijkheden van het kleine kuipruitje, wat later in de toerwereld nog veel navolging gekregen heeft. Men maakte bij het vervaardigen van de GSX gebruik van de opgedane ervaringen bij de GSX-R serie. Dat betekende een wiegframe van vierkante buis en ook een olie/luchtgekoelde vierpitter. Een verkoopsucces is ook de 1100F nooit geworden en net als voor de GPZ is daar geen echt goede reden voor aan te geven.PLUSKrachtig blokHandelbaarVerstelbaar ruitjeOnverslijtbaarMINBenzineverbruik16 inch wielenRemmenBescherming bovenlijfTECHNISCHE GEGEVENS (1995)Olie/luchtgekoelde viercilinder lijnmotor, 1.128 cc, carburateurs, 136 pk, 118 Nm, vijf versnellingen, ketting, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, banden 120/80VB16 en 150/80VB16, rijklaar gewicht volgetankt 273 kg, tankinhoud 21 liter. [BU’s][Opener: YamahaDiversion-0641][Aanzicht: Yamahadiversion_1][Details][Diversion 002]Nieuw in die tijd en al weer achterhaald: de ´eerste´ remzuiger is kleiner dan de ´tweede´.[Diversion 003]Breed analoog dashboard zoals dat ook op de FJ1100/1200 zat.[Diversion 007]Een kuip(ruit) die weinig turbulenties veroorzaakt. [Diversion 2341]Kenmerkend voor de XJ zijn het ver voorover gekantelde cilinderblok en het in kleur mee gespoten frame. [Diversion 2345]Ruimte onder het zadel voor een regenpak, slot of een trommeltje brood.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.