+ Plus

Occasion Yamaha Tracer 900

Yamaha’s multitool uit de MT-09-lijn beheerst verschillende disciplines. Zowel sportief rijden als toeren ligt ‘m goed, daarnaast schittert hij met praktische details én een uiterst karaktervolle driecilinder. Een occasionaanrader voor (bijna) alle gevallen kortom!

Voor de vierde loot aan de succesvolle MT-09 boom kon er vanaf het begin natuurlijk niet veel misgaan. In 2015 reed de sportieve, maar toergerichte Tracer het internationale motortoneel op. Ondanks dezelfde basis was het veel meer dan een 09 met wat kuipwerk. Langere buddy, grotere tank, hoger stuur, langere veerwegen en de toeristische aankleding met ruit gaven de Tracer een volledig andere karakter. De additionele uitrusting had ook zo zijn weerslag op het gewicht, maar met nog geen 220 kilo presenteert de Tracer zich als aangenaam handelbaar, is daarmee ook lichter dan de concurrentie. En vaak ook goedkoper. In zijn eerste modeljaar bedroeg de nieuwprijs zelfs nét geen elf mille. De machine begon zijn leven nog als MT-09 Tracer, maar een jaar later werd dat veranderd in Tracer 900. Ondanks zijn nog relatief jonge bestaan dus al twee verschillende modelnamen, wat de zoektocht naar accessoires soms onnodig bemoeilijkt. Veel van die extra’s zijn evenwel toch al overbodig, aangezien de Tracer af fabriek al behoorlijk ruim in de uitrusting zit met onder andere een in hoogte verstelbare ruit, middenbok, led-verlichting, 12V-aansluiting en een in hoogte verstelbaar zadel. Naast al deze praktische details schittert de Tracer vooral met zijn heerlijk ‘crossplane’ driecilinder. Het 115 pk sterke aggregaat rolt al vanaf extreem lage toerentallen flink met de spierballen, heeft een goed gevuld middengebied en klimt wanneer je er om vraagt ook energiek richting het vijfcijferige gebied. Ook het rijwielgedeelte is niet voor één gat te vangen, de Tracer laat zich heel sportief sturen, maar beheerst ook het gemoedelijk toeren meer dan goed. De maximale belading van 176 kilo echter is wel een de beperkte kant. Ook de afstelling van het ABS van de eerste modellen is niet helemaal gevrijwaard van kritiek. Bij een flinke update voor 2018 werd dat aangepakt, sindsdien prijkt er ook een luxer uitgeruste GT-variant in de prijslijst trouwens. Eind 2020 viel het doek voor de Tracer 900, die is opgevolgd door de actuele Tracer 9/GT.

MARKTSITUATIE
Voor Yamaha is de Tracer 900 samen met de MT-09 en MT-07 een van de absolute bestsellers van de afgelopen jaren. De occasionmarkt heeft dan ook een redelijk ruim aanbod, verdeeld over alle bouwjaren, in de aanbieding. Het huidige aanbod staat vooral bij motorzaken, het particuliere aanbod is vrij gering. Een kleine € 7.500,- is de absolute bodemprijs voor een eerste modeljaar Tracer 900, vanaf een kleine duizend euro meer wordt het aanbod een stuk groter. Ben je op zoek naar een flinke geüpdatet 2018-model of nog jonger, dan moet je uiteraard nog een stuk dieper in de buidel tasten, zeker wanneer je de meer rijk aangeklede GT-uitvoering zoekt. Reken op prijzen vanaf minimaal ruim elfduizend euro. Dat is inderdaad geen wisselgeld, maar zeker voor toerrijders loont zich die extra investering. Heel opvallend: ondanks dat de Tracer 900 zich uitstekend leent voor langere toertochten, zijn de kilometrages over het algemeen aan de redelijk bescheiden kan!

BEZICHTIGING
Yamaha is het schoolvoorbeeld van Japanse betrouwbaarheid, wat onder meer werd bewezen door stamhouder MT-09 in onze duurtest (zie MotoPlus 15/2016). Netjes verzorgd en goed onderhouden zou een tweedehands Tracer 900 dan ook garant moeten staan voor vele onbezorgde kilometers motorplezier. Veel aangeboden exemplaren zijn al voorzien van originele Yamaha-koffers, waarbij zeker de hardcases van echte meerwaarde zijn. Andere geliefde accessoires zijn een winddeflector (of andere ruit), comfortzadel en risers. Zaken als led-knipperlichten en een andere uitlaat spelen minder een rol. Let op bij kilometrages van rond de 40.000, dan staat namelijk een grote, prijzige grote onderhoudsbeurt op de planning. Ook een puntje van aandacht: aan de hand van het VIN-nummer (chassisnummer) vooraf altijd even controleren of de bewuste motorfiets alle terugroepacties heeft ondergaan (schakelmechanisme en koffers (2015), stuurbevestiging (2017) en remlichtschakelaar (2020)).

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.