Nieuws

Occasion Yamaha FZ6-FZ6 Fazer

Hij is al wat ouder en mist qua design misschien de flair van modernere motoren, maar dat verandert niets aan het feit dat de Yamaha FZ6 nog altijd een goede motorfiets is. De voormalige bestseller uit de populaire 600-middenklasse is bovendien nu voor erg interessante prijzen binnen te hengelen!

Aan vermogen heeft deze middenklasser FZ6 bepaald geen gebrek. Geen wonder, want de hoogtoerige vier-in-lijn vindt zijn oorsprong in de supersportieve YZF-R6. In 2004 transformeerde Yamaha het oerdegelijke en bijna onverwoestbare blok naar een aggregaat voor ‘normaal’ weggebruik. Dat wil zeggen: van de oorspronkelijke 120 pk bleven er 98 over, nog steeds ruim voldoende om niet door Jan en allemaal om de oren te worden geblazen tijdens een toertje met de club. De viercilinder van de destijds volledig nieuwe naked bike kreeg een plaatsje in een uit twee aluminium gietdelen bestaand, torsiestijf frame. Het lekker dynamische basisconcept paste perfect in de 600 cc middenklasse, die toen nog razend populair was. De naked werd uitstekend ontvangen, en helemaal vreemd was dat niet. Onder sportieve toerrijders stond de iets eerder geïntroduceerde halfbroer FZ6 Fazer, die de immens populaire FZS600 Fazer opvolgde, namelijk ook al bijzonder hoog aangeschreven.

In 2007 kwam het S2-model uit met een aluminium achterbrug en een nieuw dashboard. Dat betekende overigens niet het einde voor de bestaande FZ6-modellen, deze werden goedkoper aangeboden, echter wel met als keerzijde van de medaille een tot 78 pk geknepen vermogen, wat in bepaalde landen om verzekeringstechnische redenen weer handig was. Bleek geen succes en zo verwerd de geknepen FZ6/Fazer tot een rasechte winkeldochter. De 98 pk sterke versies echter waren tussen 2004 en 2010 (toen opgevolgd door de FZ8) bijna niet aan te slepen, zo populair. Maar zoals altijd, tijden veranderen en tegenwoordig is de belangstelling voor dit soort middenklasse motoren lang zo groot niet meer. En dat terwijl het de slanke FZ6 bepaald niet aan vermogen of lichtvoetigheid ontbeert, en sinds 2006 zelfs met ABS (alleen Fazer) is uitgerust. Dankzij de relatief korte wielbasis laat de Japanner zich energiek door krap bochtenwerk aan de hand nemen, en door de goede windbescherming (Fazer), het lage brandstofverbruik en plaats voor een duopassagier is het ook een prima reisgenoot. Kortom: een betrouwbare en makkelijk handelbare machine tegen een bijzonder aantrekkelijke prijs. Daar is altijd markt voor!

Marktsituatie
Het gros van het tweedehands FZ6 aanbod bevindt zich in de privésector. In het echt lage prijssegment, zeg maar tot zo’n € 2.750,-, vind je exemplaren waaraan de tand des tijds vaak zichtbaar is, zowel aan kuipwerk als kilometrage. Op zich niet zo’n probleem, maar als ook ABS ontbreekt, is het zeker voor (her)opstappers misschien beter om even een deurtje verder te kijken. Voor nette exemplaren hoef je echt niet gruwelijk veel dieper in de buidel te tasten, tussen de drie- en vierduizend euro koop je zeer nette, (dealer)onderhouden exemplaren met ABS. Voor privéverkopers wordt het dan ook moeilijk om hun FZ6 kwijt te raken voor bedragen boven de € 4.500,-, hoe goed deze ook is onderhouden en hoe mooi ‘ie er ook bij staat. Vanwege de betrouwbaarheid is de FZ6 ook gewild onder handelaren. Vanwege de aantrekkelijke prijsstelling is er altijd wel voldoende belangstelling en vindt de viercilinder zelfs onder ‘spontaankopers’ vaak wel een nieuw baasje.

Bezichtiging
Grootse voordeel: brandstof-injectie. Want anders dan bij carburateur-blokken weet de betrouwbare viercilinder van de FZ6 zich ook na langere tijd stilstand over het algemeen wel raad met moderne brandstof(mengsels). Loopt het blok bij het proefrit mooi rustig rond en zonder mechanische bijgeluiden, dan is de helft van de oogst al binnen. Ander punt, de remmen. Wel of geen ABS? De remvertragingswaarden van de eerste modellen waren eersteklas, die werden echter wel door professionele testrijders gerealiseerd. Wie denkt zonder ABS te kunnen, heeft een mooi handvat om over de prijs te onderhandelen. Voor wat minder geoefende rijders is het echter raadzaam om toch voor de iets duurdere uitvoeringen met ABS te gaan. Geliefde accessoires? Een soft bagagesysteem, (hogere) ruit of breder en ergonomisch gevormd stuur is gewild. Luide vervangingsdempers niet echt, zeker niet onder toeristisch ingestelde Fazer kopers. Verder: onderhoudshistorie okay? De motor ziet er netjes en goed onderhouden uit? Dan toeslaan!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Bimota KB4

Eerste Test Bimota KB4

reactie(s) - 24 november, 2022

De samenwerking tussen Bimota en Kawasaki voert terug tot 1978, toen de Italiaanse motoredelsmid de KB1 (Kawasaki ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Duurtest eindverslag BMW R1250GS

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

reactie(s) - 24 november, 2022

Zijn voorganger stond op voet van oorlog met onze duurtest en nu moet de R1250GS aan de bak met het dubbele ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.