Occasion: voordelige instappers
Betaalbare middenklassers met een cilinderinhoud rond de 500cc domineerden lange tijd de verkooplijsten. Begrijpelijk, want uiterst toegankelijk voor beginnende motorrijders die net de motorhobby ontdekken. Door de komst van meer uitgesproken, met een grotere cilinderinhoud gezegende instapmodellen zijn ze echter uit de gratie geraakt. Dat betekent goed nieuws voor koopjesjagers!
Ja, ze zijn er: van zelfvertrouwen blakende (her)opstappers, die kort na het behalen van het felbegeerde A-rijbewijs of na jaren niet meer te hebben gereden, zonder schroom op een zwaargewicht of potent PK-monster stappen en direct weg branden. Althans, wanneer ze ouder zijn dan 24 jaar en niet aan de nieuwe rijbewijsregels vastzitten, derhalve verplicht op een maximaal 15 of 48 pk sterke motorfiets moeten stappen. Het zijn er zelfs ongekend veel, jonge sportievelingen die ondanks een totaal gebrek aan rijervaring kiezen voor een Hayabusa, Fireblade of Super Duke en grijze heerschappen die na soms wel tientallen motorloze jaren weer achteloos op een Rocket III, Electra Glide of GS Adventure stappen. Het imago wil immers ook wat. En dat is natuurlijk prima. Of het verstandig is, is een tweede. Door chronische zelfoverschatting nog voor de eerste rit struikelen bij het rangeren en de nieuwe aanwinst op z’n kant leggen? Je zult echt de eerste niet zijn.
Er is natuurlijk ook een reden waarom rijscholen kiezen voor een kleine, handzame motorfiets en niet voor bijvoorbeeld een K1600GT. Het leerproces gaat immers vaak gepaard met vallen en opstaan, ook letterlijk. Kleine maar probate test voor beginners: zoek een stuk gras, leg de motor zachtjes op z’n kant en probeer deze weer rechtop te zetten. Lukt dat zonder hulp, dan gefeliciteerd, u heeft een geschikte motor gevonden. Met de machines op deze en volgende pagina’s zouden beginners en her-opstappers de test probleemloos moeten kunnen volbrengen. Bovendien ontpoppen de motoren zich ook tijdens het rijden en rangeren tot uiterst toegankelijke en trouwe kameraden, die zich erg vergevingsgezind tonen bij een (onvermijdelijk) foutje. Beloofd!
Kijken we eens naar het actuele aanbod van opstapmotoren, dan vinden we daar een heel breed scala: BMW F800R, Honda NC7000 of de Yamaha MT-07 om er maar wat te noemen. En in wat mindere mate wat meer uitgesproken machines als de Kawasaki Z800, KTM 690 Duke of Triumph Street Triple, die, de KTM uitgezonderd, echter al pronken met vermogens van tegen en zelfs over de honderd pk, waardoor je ze nauwelijks nog als opstapper mag betitelen. Bovendien zijn ze nogal prijzig. Onder de drieduizend euro doe je helemaal niets. Voor beginnende rijders, die toch doorgaans kampen met een beperkte financiële speelruimte en bovendien ook al een klap geld voor zowel rijbewijs als uitrusting hebben uitgegeven, geen haalbare zaak. En als her-opstappers – vaak levend onder het juk van studerende kinderen en een hypotheek – ben je natuurlijk niet zeker of de beoogde motorhobby ook daadwerkelijk tot passie uitgroeit, en doe je er daarom goed aan je centen wat defensief te spenderen.
Komt het toch even goed uit dat de occasionmarkt een bulk aan fantastische beginnersfietsen herbergt, deels weliswaar wat uit de mode geraakt, maar ook tegen soms zéér aantrekkelijke prijzen. Al voor een kleine duizend euro koop je solide waar, en gooi je er nog een duizend extra tegenaan, dan wordt de keuze helemaal reuze. Zelfs modellen met ABS en mooie extra’s rijden zich dan al in het voetlicht. Kortom, wie zich niet blind staart op steil oplopende pk-curves, dik gevulde koppelkrommes, pagina’s vullende standaarduitrustingen en hypermodern design, koopt voor relatief weinig geld een motorfiets die hetzelfde, zo niet meer rijplezier biedt dan een moderne motorfiets. Onbetaalbaar!