+ Plus

Occasion Triumph Street Triple

Een middenklasser, maar verre van middelmatig, domweg de top. Met de naakte 675 triple raakte Triumph niet alleen bij heropstappers meteen de juiste snaar, iedereen was gecharmeerd van de ‘Streety’, die functie en emotie combineerde voor een meer dan fantastische prijs. Voor de strebers: in zo’n beetje alle tests alleen maar topnoteringen voor Triumph’s kleine Street Triple. Al in haar debuutjaar 2007 schitterde de ranke Brit met het cijfer 9,6 bij de prijs-kwaliteitverhouding in onze tests, wat in één oogopslag aangeeft hoeveel waar je voor een relatief kleine investering krijgt. Dat maakt ook dat de Street Triple bij een groot publiek extreem geliefd is. Volledig terecht ook, want dankzij een gezond slanke 190 kilo in combinatie met een 106 pk sterke, bijzonder levendige driepitter (in de basis hetzelfde blok dat ook in de supersport Daytona 675 dienst doet) verovert de Street Triple als een wilde, maar immer goed te controleren funmachine het wegdek. En een funbike is het. Waar het op plezier aankomt, gooit de middenklasser enkel hoge ogen. Dankzij zijn formidabele handling en speelse stuureigenschappen trekt hij zelfs een lange neus naar zijn grotere (en bijna € 4.500,- duurdere) Speed Triple broer, wanneer het bochtenwerk krapper wordt. Weliswaar maakt hij niet zoals zijn grote broer de sier met een extravagante enkelzijdige swingarm, maar een budgetmachine is de Street allerminst. Wat heet, er zijn maar bar weinig kritiekpunten op de frêle Brit, enkel de wat softe achterschokbreker en de niet instelbare, licht onderdempte voorvork van de standaard versie. Dat maakt de elfhonderd euro duurdere Street Triple R (vanaf 2009) voor kenners en kunners (rijtechnisch) de betere keus, aangezien deze over een beter uitgerijpt, volledig instelbaar rijwielgedeelte beschikt, evenals een wat forser bemeten vierzuiger reminstallatie waarmee je knetterhard kunt ankeren. Deze R-versie werd overigens wel in andere kleuren aangeboden dan de standaardmachine, kwestie van smaak. Geen kwestie van smaak, maar meer een gemiste kans daarentegen is het feit dat de Street Triple het zonder ABS moet zien te rooien. Zelfs in het middenklasse segment toch wel een vereiste om met de concurrentie mee te kunnen komen. Niet verwonderlijk dus dat vanaf volgend jaar de nieuwe Street Triple wel over ABS beschikt. En daarmee zou de Street Triple wel eens voor het eerst in ons bestaan een tien kunnen scoren bij prijs-kwaliteitverhouding. Een eer die de aimabele Brit meer dan gegund is! ________________________________________ AANKOOPTIPS Jazeker, zelfs de schijnbaar ongenaakbare Street Triple heeft een zwakke plek: de spanningsregelaar. Deze zou na een onlangs gehouden terugroepactie vervangen moeten zijn bij alle Triples tot chassisnummer -456776 (laatste zes getallen). Vaak is de betreffende spanningsregelaar echter al eerder vervangen door coulante dealers, maar het loont zich toch even de moeite dit voor een eventuele koop te controleren. Andere problemen? Nee. Wanneer goed onderhouden met reguliere beurten gedaan door de dealer, geldt de Street Triple als bijzonder betrouwbaar. Wel is het goed om te weten dat de inspectiebeurten na elke 20.000 kilometer redelijk prijzig zijn, onder meer omdat dan de klepspeling gecontroleerd moet worden. Let ook goed op valsporen en vraag naar het verleden van de machine, want de Street Triple is een geliefd apparaat om bij tijd en wijle eens uit te laten op het circuit. En dat gaat nu eenmaal wel eens gepaard met een schuivertje. Originele accessoires zoals een Arrow einddemper of – de favoriet onder Street Triple bezitters – klein flyscreen zijn van absolute meerwaarde. ________________________________________ MARKTSITUATIE De Street Triple stond en staat nog steeds altijd hoog in de lijst van nieuwverkopen, en niet verwonderlijk valt de kleine alleskunner ook op de occasionmarkt erg goed in de smaak bij het grote publiek. Het aanbod is echter redelijk ruim, of je nu in de markt bent voor een standaard Street of een R-versie, heel lang hoeft die zoektocht niet te duren. Wel opvallend, zeker gezien de niet al te hoge nieuwprijs ligt het prijsniveau van de occasions relatief hoog. Jonger dan drie jaar, goed onderhouden en met minder dan 10.000 kilometer op de teller? Reken erop dat je toch minimaal meer dan zevenduizend euro zult moeten aftikken. Koopjes van minder dan € 5.000,-? Vergeet het maar, als je er al eentje vindt, dan staat er waarschijnlijk meer dan 30.000 kilometer op de teller. Op zich geen probleem, maar voor een kleine mille extra koop je er eentje met een veel milder kilometrage. Nog heel even doorsparen loont zich derhalve! ________________________________________ TECHNISCHE GEGEVENS (Type D67LD, modeljaar 2007) MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 44 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 402 watt dynamo, accu 12V/7Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 74,0 x 52,3 mm Cilinderinhoud 675 cc Compressie 12,7 : 1 Max. vermogen 78 kW (106 pk) bij 11.700 tpm Max. koppel 68 Nm bij 9.200 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 41 mm (R-Versie volledig instelbaar), aluminium swingarm met hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar (R-versie volledig instelbaar), dubbele schijfrem voor Ø 308 mm, dubbelzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, enkelzuiger-remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.395 mm, balhoofdhoek 65,7°, naloop 95 mm, veerweg v/a 120/126 mm, zithoogte 800 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 190 kg, max. belading* 191 kg, tankinhoud 17,4 liter. METINGEN Topsnelheid 225 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,7 sec Doortrekken 60-100 km/uur 3,9 sec Verbruik Secundair 1 op 20,0 Bij 130 km/uur 1 op 18,7 *MotoPlus-meting; **Fabrieksopgave ________________________________________ MODELGESCHIEDENIS 2007 Marktinvoering van de Street Triple, driecilinder lijnmotor (afgeleid van de Daytona 675) met 106 pk. Prijs: NL € 8.490,- / B € 7.590,- 2009 Marktinvoering van de Street Triple R. Belangrijkste verschillen met de standaardversie: straffer afgestelde veerelementen, zowel voorvork als achterschokbreker volledig instelbaar. Daarnaast vierzuiger in plaats van dubbelzuiger remklauwen met radiale rempomp. Prijs standaard: NL € 8.890,- / B € 7.990,- ; Prijs R-versie: NL € 9.790,- / B € 8.840,- 2010 Lichter achterwiel (geadopteerd van de Daytona 675), nieuwe kabelboom in combinatie met veranderde ECU voor toevoeging van een eventuele quickshifter. Prijs standaard NL € 8.990,- / B € 7.990,- ; Prijs R-versie: NL € 9.990,- / B € 8.990,- 2011 Een 15 millimeter langere swingarm, nieuwe carterdeksels met Triumph-logo op het koppelingsdeksel, kleppendeksel van magnesium in plaats van aluminium. Prijs standaard NL € 8.990,- / B € 7.990,- ; Prijs R-versie: NL € 9.990,- / B € 8.990,- 2012 Diverse optische retouches, waaronder vijfhoekige koplampen à la de Speed Triple, andere logo’s, geborstelde in plaats van gepolijste uitlaat, conisch gevormd aluminium stuur nu ook voor de standaard versie (was van staal), aangepaste hakbeschermer en schetsplaat voor de voetsteunen, Triumph-logo op het dynamodeksel.. Prijs standaard NL € 8.990,- / B € 7.990,- ; Prijs R-versie: NL € 9.990,- / B € 8.990,- ________________________________________ GETEST IN MOTOPLUS 14/2007 (RI), 20/2007 (TT), 22/2007 (VT), 24/2007 (VT), 10/2008 (VT), 16/2008 (VT), 20/2008 (R-versie ET), 1/2009 (R-versie TT), 11/2009 (R-versie VT), 19/2010 (R-versie (VT), 24/2010 (VT), 1/2011 (R-versie VT), 20/2011 (R-versie VT), 23/2011(R-versie VT). RI = rij-impressie; VT = vergelijkingstest; ET = eerste test ________________________________________ IN DETAIL Infotainment: versnellingsindicator, klokje, rijtijd, actuele en gemiddelde snelheid, laptimer en actueel en gemiddeld verbruik. Anders als zijn grote broer moet de Street Triple het zien te redden met een ranke, maar stijve dubbelzijdige aluminium swingarm. De Britse naked laat zich graag in z’n volle glorie aanschouwen en kan zich dat ook veroorloven: zie de prachtige aluminium uitlaatbochten. Heel toegankelijk: de uitgaande demping van de beter aansprekende achterschokbreker van de R-versie laat zich heel makkelijk aanpassen. De vierzuiger remklauwen van de Street Triple R zijn precies te doseren en happen gretig toe. Fantastische rempartij, helaas wel zonder ABS. ________________________________________ INTERNET www.triumphownersclub.nl ________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 9.500,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 9.500,-. Waar: Star Twin Motoren, Loenen Wat: Ducati Monster 796 Prijs: € 9.450,- Bouwjaar: 2010 KM-stand: 2.200 km Info: 055-505 1329 [Bild Ducati_Monster796] MOTOPLUS-oordeel + ABS Lage kilometerstand Krachtige, maar behapbare V-twin Anti-hop koppeling – Beperkte stuuruitslag Zicht in spiegels Waar: Hoegee Suzuki Performance Center Wat: Suzuki GSX-R750 Prijs: € 9.450,- Bouwjaar: 2010 KM-stand: 1.850 km Info: 0183-441 221 [Bild Suzuki_GSX-R750] MOTOPLUS-oordeel + Uitgebalanceerd stuurkarakter Soepele, sterke viercilinder Brede powerband Veel accessoires (o.a. Yoshimura slip-on) – Extreme zithouding Toerenhongerig blok Waar: Motor City Amsterdam Wat: Honda VFR800X Crossrunner Prijs: € 9.490,- Bouwjaar: 2011 KM-stand: 5.513 km Info: 020-480 8010 [Bild Honda_Crossrunner] MOTOPLUS-oordeel + Karaktervolle V4 Resterende fabrieksgarantie Comfortabele zithouding Eigenzinnig design – Slecht afleesbare toerenteller Blokkarakter onder de 3.000 tpm

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...