+ Plus

Occasion Triumph Speed Triple

Al meer dan twintig jaar lang dartelt deze naakte Brit rond in motorland. Pas vanaf 2005 echter werd hij dankzij onder meer dankzij de nieuwe 1050 driecilinder en wat betere manieren echt volwassen. En precies om die Speedy draait het hier!

De Speed Triple was er nooit de motor na om trends te volgen. Integendeel, hij maakte ze juist. Dat deed ‘ie al sinds het eerste model uit 1994, de 885 carburatiemachine (type T300B), die als eerste café racer van de moderne tijd te boek staat. En met de radicale imagowisseling naar hooligan bike (type T509) in 1997 was het al niet anders. Met de 2002 modelupdate verbleekte Triumph volgens veel fans het mannen met ballen image van de Speedy echter enigszins, een zijstapje dat met de derde generatie (type 515NJ), die in 2005 werd gepresenteerd, evenwel weer volledig goed werd gemaakt.
In plaats van grotere zuigers kreeg de toen al fameuze driecilinder een langere slag waardoor de cilinderinhoud groeide naar 1.050 cc en het blok met name in het middengebied nog meer spierballen kweekte. Bovendien verbaasde het blok met een heerlijk directe gasrespons . En dat dan in combinatie met een nieuwe, eindelijk soepel schakelende versnellingsbak, nieuwe veerelementen en een toch al goede handling bevorderende 180 achterband, ten faveure van het ietwat overgedimensioneerde 190 rubber van zijn voorganger. En klaar was de bestseller, die weer eens een nieuwe maatstaf zette en het begrip funbike ronduit letterlijk nam. Of zoals een rij-impressie destijds verhaalde: door deze nieuwe rijdynamiek is het niet maken van wheelies enkel mogelijk met de allergrootste zelfbeheersing. Sinds 2008 oogt het stukje vuurwerk op wielen net even een stukje minder gedrongen en bood zelfs nog zoiets futiels als duocomfort. Dat was maar voor even, want sinds 2011 polariseert de Speed Triple weer als nooit tevoren, dit keer echter vooral onder de eigen goegemeente, de wat futuristische zeshoekige koplamppartij was op z’n zachtst gezegd ‘not everybody’s cup of tea’. Over de belangrijkste zaken des Speedy’s levens is echter iedereen het volledig eens: de triple werd weliswaar gaandeweg zijn bestaan steeds beter en praktischer (ABS), echt verstandig is de Brit tot op de dag van vandaag nooit geworden. Gelukkig maar!

AANKOOPTIPS
Een onderhoudshistorie zonder gaten is bij de Speed Triple goud waard, verschillende achteraf fabrieksupdates zijn namelijk veelal uitgevoerd ten tijde van de voorgeschreven service-intervallen. Wat ook geldt voor enkele terugroepacties, zie verderop in dit kader. In geval van twijfel kan de officiële dealer met behulp van het chassisnummer (CN) controleren of de bewuste machine ook daadwerkelijk van alle voorgeschreven kuurtjes geprofiteerd heeft. Voor de rest geldt: uiterst solide machine. Wel verdienen enkele zaken wat extra aandacht: bijgeluiden startmotor (vrijloop) en trillingen in het remsysteem.

MARKTSITUATIE
Nieuw nog altijd zeer populair en ook als occasion is de Speed Triple zeer gewild, hetgeen ervoor zorgt dat het prijspeil zeer stabiel is. Wie op zoek is naar een 1050, moet ondanks het redelijk ruime aanbod erg zijn best doen om een mooi exemplaar voor onder de vijfduizend euro te vinden. Ook veel motoren uit het buitenland (met name uit Italië en in iets mindere mate Groot-Brittannië) hebben als echte ‘koopjes’ hun weg naar onze nationale motormarkt weten te vinden, toch is de staat (niet uitgevoerde service updates en geen gehoor aan terugroepacties gegeven) niet altijd in verhouding met de besparing die het oplevert. De drie modelupdates, in respectievelijk 2005, 2008 en 2011, markeren ook de prijsgrenzen van de Speed Triple, waarbij een eventuele overlap tussen twee modellen vooral op het conto van een zeer laag kilometrage komt. Over het algemeen echter is de Speed Triple piloot een veelrijder, en werkplaatstrouw. Verhoudingsgewijs is het aanbod van de eerste generaties 1050’s relatief groot, reken op bedragen vanaf minimaal € 5.500,-. Voor de jongste generatie vanaf 2011 ben je rond de vier mille extra kwijt, tenzij je voor de iets exclusievere R-uitvoering gaat, waarvoor terecht iets meer wordt gevraagd. Voor alle Speed Triple’s geldt, er is nagenoeg geen enkele volledig standaard machine te krijgen. Meestal zijn kentekenplaathouder, knipperlichten en uitlaat al wel aangepakt, vaak nog veel meer.

Lees meer over

Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-