+ Plus

Occasion Triumph Bonneville

De Bonneville kwam weliswaar laat, maar was nog altijd op tijd om op de retro-golf mee te surfen. De Britten gaven een grote naam nieuw elan en maakten eigenlijk bijna alles beter. De Texaan Johnny Allen had in 1956 in de omgeving van Bonneville, in de Amerikaanse staat Utah, niets beters te doen dan proberen om met zijn 650 cc Triumph door de snelheidsbarrière van 300 km/uur te knallen. Met exact 345,45 km/uur denderde hij uiteindelijk in zijn meer op een sigaar dan op een motor lijkende machine over de onmetelijke zoutvlakte. In een ultieme daad van ‘marketing avant la lettre’ claimden de Britten de naam van de grond waarop het snelheidsrecord was gevestigd en klaar was de superbike van de jaren zestig, de 46 pk sterke Triumph Bonneville T120. Die ‘120’ in de typeaanduiding stond voor 120 mijl per uur, omgerekend meer dan 190 km/uur. Ook het tempo waarmee Triumph in 1983 op een bankroet afstevende was ongekend hoog, om in 1991 plotseling weer uit de as te herrijzen onder leiding van de Britse zakenman John Bloor. Maar in het compleet nieuwe modelprogramma was destijds geen plaats voor twins. Daar waagde Triumph zich pas in 2001 weer aan met een luchtgekoelde paralleltwin – en afgezien van het gewicht was deze machine in alles beter dan zijn voorganger van weleer. De brute trillingen die het origineel kenmerkten, wilden de verantwoordelijke ingenieurs echter niemand meer aandoen, dus kreeg het blok van de nieuwe Bonneville twee balansassen en een krukas met viervoudige glijlagering. Resultaat: een zeer gecultiveerd lopend blok, dat in de onderste toerregionen en in het middengebied wellicht iets te goedmoedig aanvoelt voor de echte puristen. Pas bij hogere toerentallen lijkt de 790 cc twin het pas echt goed naar zijn zin te krijgen. Dat geldt ook voor het 865 cc blok dat sinds 2005 stapsgewijs in de twin-familie werd geïntroduceerd. Ook de America en de Speedmaster horen bij dat gezelschap, maar die twee komen een andere keer aan bod. MODELGESCHIEDENIS2001Introductie van de Bonneville. Vermogensopgave eerst 60 pk, later gecorrigeerd naar 61 pk. 2002Introductie van de beter uitgeruste en aanvankelijk als jubileummodel bedoelde Bonneville T100.2004Introductie van de Bonneville Black, een uitgeklede versie, en de Thruxton café racer. 2005De Bonneville T100 krijgt een grotere longinhoud: van 790 naar 865 cc. Het vermogen groeit van 61 naar 68 pk. 2006Introductie van de grofgenopte Scrambler met 865 cc en 54 pk. 2007Meer cilinderinhoud voor de Bonneville en de Bonneville Black: van 790 naar 865 cc. En ook 68 pk voor deze machines. Daarnaast krijgen de Bonneville en de Thruxton een zwart krukashuis en de Scrambler krijgt een compleet zwart blok. 2008Alle modellen krijgen injectie, een nieuwe benzinetank en andere emblemen. Daarnaast krijgt de Thruxton een nieuw stuur en zuigers met een hogere compressie. 2009Introductie van de beter uitgeruste Bonneville SE en de jubileum Bonneville T100 50th Anniversary met gietwielen in plaats van draadspaakwielen en verder een ander stuur, zadel, embleem en motordeksels. De Bonneville T100 krijgt ook een ander zadel, stuurbevestiging en voetsteunrubbers. De Bonneville Black verdwijnt uit het gamma. AANKOOPTIPSDe gemiddelde leeftijd van kopers van een nieuwe Bonneville ligt ruim boven de 35 en dat is goed nieuws voor de occasionkoper. Typische voorbeeldjes van jeugdige onbezonnenheid als slecht warm rijden of onzorgvuldig omgaan met de koppeling hoef je dus niet te verwachten. Gebruikte Bonnevilles zijn in de regel erg goed onderhouden. Door de massieve constructie van het blok komen mechanische problemen eigenlijk nooit voor. Nagenoeg alle onderdelen van het blok zijn overbemeten, worden daardoor maar matig belast en zijn ontwikkeld voor een lange levensduur. Bij een gebruikte Bonneville in originele staat kun je dus eigenlijk volstaan met een standaard inspectie van banden, ketting en swingarm- en balhoofdlager. Bij verbouwde modellen en met name bij een Thruxton is het verstandig om ook even naar de staat van de uitlaat, het stuur, de voetsteunen, remmen en luchtfilter te kijken. Een groot deel van deze machines is tot café racer verbouwd en dat vergt wel enig verstand van zaken, iets wat bij beginners niet altijd even vanzelfsprekend is.TECHNISCHE GEGEVENS (Bonneville, bouwjaar 2001}MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, twee kettin-aangedreven bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, carburateurs Ø 36 mm, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, X-ring-ketting.Boring x slag 86,0 x 68,0 mmCilinderinhoud 790 ccMax. vermogen 44 kW (60 pk) bij 7.300 tpmMax. koppel 62 Nm bij 3.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met stereo schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor Ø 310 mm, dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 255 mm, dubbelzuiger remklauw. MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.493 mm, balhoofdhoek 61°, naloop 117 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 105 mm, zithoogte* 755 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 226 kg, max. belading* 204 kg, tankinhoud 16,0 liter. METINGENTopsnelheid 184 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 5,0 secDoortrekken60 – 140 km/uur 13,6 secVerbruikSecundair 1 : 20,8[Wenn moglich mit Symbol Maus]INTERNET• www.triumphbonnie.com• www.triumphownersclub.nl• https://triumphvlaanderen.forumotion.com• https://www.triumphrat.net GETEST IN MOTOPLUSBonneville: 10/2009 (ET)Thruxton: 1/2006 (VT), 24/2009 (VT), 11/2008 (ET), 15/2008 (VT Scrambler: 16/2006 (ET)ET = Eerste Test, T = Test, TT = TopTest, VT = VergelijkingstestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitale archief op www.motoplus.nl. [BU’s][Centraal bij modelvarianten]MODELVARIANTENLang leve de bouwdoos: de Bonneville (rechts) kreeg in de loop der jaren steeds meer familieleden. DETAILSDe standaard Bonneville en de Scrambler moeten het zonder toerenteller doen.De Bonneville T100 en de Thruxton beschikken over het complete informatieaanbod. Het uitzicht vanuit de zadels va

Lees meer over

Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-