+ Plus

Occasion – Suzuki SV650

Een in de basis onveranderde V-twin voor bijna vier modelgeneraties. Inspiratiegebrek, besparingsdrift, conservatisme? Zeker niet, gewoon een dijk van een blok dat overtuigt qua karakter en kwaliteit. De hoofdreden ook waarom Suzuki’s SV650 zo massaal is omarmd!

Zo heel af en toe maakt de wereld er kennis mee: een schot in de roos, de homerun, de droommotor voor de eeuwigheid. Iets dat Suzuki in 1999 lukte met haar SV650. Stante pede deed de nieuweling de ook toen al wat oubollig, tamme en bovenal saaie middenklasse concurrentie verbleken. Het succesvolle debuut was vooral te verklaren door de volledig nieuw ontwikkelde V-twin met een voor destijds redelijk rijke 71 pk topvermogen. Maar het was vooral de manier die paardjes galoppeerden, waarmee de Japanner indruk maakte. Zelfs doorgewinterde testrijders die normaliter bij voorkeur in het zadel van vurige sportmachines bivakkeerden, stapten na een rondje Alpen met een grote grijns op het gezicht van de SV af.

Ze berichtten ademloos over sportieve inhaalmanoeuvres en de snaarstrakke rijeigenschappen van de rijklaar nog geen 200 kilo wegende machine, evenals de fantastische ergonomie en het lage verbruik. Simpelweg een dijk van een motor. Een succesvol hoofdstuk waar de fabrikant tot op de dag van vandaag nog de vruchten van plukt. De SV650 staat immers nog altijd nog in de prijslijst van Suzuki en verkoopt nog altijd goed. Bovendien doet het karaktervolle blok ook nog dienst in de succesvolle V-Strom 650. De twin doet dus al meer dan twintig jaar dienst in verschillende modellen. Niet dat de ingenieurs al die tijd stil hebben gezeten trouwens, veel onderdelen van het blok zijn in de loop der jaren onder handen genomen en gemoderniseerd. Onder meer nokkenassen zijn aangepast en uiteraard is er ook continu aan de afstelling gefinetuned.

De SV maakte van meet af aan dus diepe indruk, al kan Suzuki van de verkoopaantallen van rond het millennium alleen nog maar dromen. Duizenden werden er van het eerste type AV (tot 2002) verkocht. De opvolger genaamd WVBY, met een opvallend, wat hoekiger frame en vanaf 2007 uitgerust met injectie en ABS, was iets minder gewild, maar deed het verkooptechnisch nog altijd goed. De opvolgers daarvan sloeg qua naam en typeaanduiding een nieuwe weg in. De SFV650, roepnaam Gladius, zag er met zijn meer futuristische vormen weliswaar wat moderner uit, qua blok hield men het bij het oude, al werd de V-twin uiteraard wel weer gemoderniseerd. Over het blok bleef men unaniem lyrisch, de rest sloeg wat minder goed aan. Desondanks bracht Suzuki de Gladius nog van 2009 tot 2015 aan de man, en opvallend veel meer nog aan de vrouw.

Sinds 2016 heet de middenklasser weer gewoon SV650 en is het nog altijd domweg een super goede motorfiets. Met nog steeds de geroemde V-twin, een spannende blokconfiguratie die steeds zeldzamer wordt. Alleen dat al is reden genoeg om eens uit te kijken naar een over het algemeen lekker betaalbaar geprijsde SV!

Bouwjaar 1999–2002

Licht en wendbaar
Klein, smal, licht, allemaal eigenschappen waarmee de 650 bij zijn debuut de middenklasse wakker schudt. Eigenschappen bovendien die vandaag de dag de onzekere rijders nog steeds heel erg kunnen waarderen. Destijds werd de wat sportiever ogende S-versie als meest aantrekkelijk beschouwd, ondanks dat de vier kilo lichtere naked met hetzelfde aluminium frame, maar met een breder stuur over dezelfde grondspeling beschikte. Er zijn ook verbeterpuntjes bij de twin, zoals de vering. Rustige rijders zullen er weinig problemen mee hebben, maar sportievelingen kiezen zonder twijfel voor hardere veren (zie kader accessoires).

Bezichtiging
Het eerste modeltype AV, nog zonder ABS, is vanwege de zeer schappelijke prijzen enorm geliefd onder (her)opstappers, die zich over een aanzienlijk kilometrage van meer dan 50.000 kilometer absoluut geen zorgen hoeven te maken. Mits netjes onderhouden uiteraard. Opletten geblazen bij carburateur machines die ettelijke maanden stil hebben gestaan. De tegenwoordig gangbare, met bio-ethanol bijgevoegde benzines (E5, E10) kunnen bij langere stilstand voor problemen zorgen bij de mengselvoorbereiding.

Technische gegevens (S-model 2000)
Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 645 cc, 52 kW (71 pk) bij 9.000 tpm, 62 Nm bij 7.400 tpm, zithoogte 800 mm, rijklaar gewicht volgetankt 193 kilo, tankinhoud 16,0 liter, topsnelheid 212 km/uur, 0-100 km/uur in 3,6 sec, verbruik 1 op 20,0.

Bouwjaar 2003–2008

Met hoeken en kanten
Een meer hoekig gegoten aluminium frame, injectie en vanaf 2007 zelfs ABS. Modeltype WVBY laat zich niet alleen qua techniek van een modernere kant zien, ook qua design. Hij had grote schoenen om te vullen wat hem niet helemaal lukt. De S-versie met subtiel topkuipje viel bij velen beter in de smaak dan de naakte uitvoering. Het rijwielgedeelte maakt ten opzichte van zijn voorganger een flinke stap vooruit, terwijl de prijs onverminderd aantrekkelijk bleef. Met opgewaardeerde modellen (meestal einddemper en vering) is in principe niets mis, wanneer het netjes uitgevoerd is althans.

Bezichtiging
Ook de tweede SV-generatie wordt voornamelijk in de privésfeer verhandeld, wat gezien de leeftijd niet meer dan logisch is. Zeker de modellen met ABS zijn gewild en daarvoor betaal je al snel rond de € 3.500,-. Heel veel meer moet je voor een type WVBY ook niet betalen. Over het algemeen is het aanbod behoorlijk ruim en dus loont het zich om te vergelijken. Is de vering onder handen genomen en/of zijn er stalen remleidingen gemonteerd? Hoe oud zijn de banden, remblokken en ketting/tandwielen? Of zit er misschien wat extra’s bij de koop zoals bijvoorbeeld zadeltassen? Wilde ombouwexemplaren liever laten staan!

Technische gegevens (2006)
Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 645 cc, 53 kW (72 pk) bij 9.000 tpm, 64 Nm bij 7.200 tpm, zithoogte 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt 194 kilo, tankinhoud 14,0 liter, topsnelheid 200 km/uur, 0-100 km/uur in 3,7 sec, verbruik 1 op 20,0.

Bouwjaar 2009–2015

Terug in de toekomst
De designpen tekende meer ronde, organische vormen en ietwat brutale kleurtjes. Dat zou het geheel een licht futuristische uitstraling moeten geven, maar echt goed sloeg de Gladius nooit aan. Dat was misschien ook wel het gevolg van een kleine stap terug: stalen frame, hoger gewicht, eenvoudiger vering. Maakt dat de SFV650 Gladius dan ook een slechtere motorfiets? Ja en nee. Het licht gemodificeerde blok had nóg betere omgangsvormen zonder aan karakter in te boeten. En dankzij een smallere buddy en lagere zithoogte kwam ‘ie ook kortbenige dames en heren tegemoet. Er waren dus ook zeker pluspunten. En de S-versie? Die werd geschrapt uit het programma.

Bezichtiging
Opgelet, Gladius exemplaren uit de eerste bouwjaren werden ook geleverd zonder ABS. Op de tweedehandsmarkt worden die begrijpelijkerwijs ook wat goedkoper aangeboden. Het betekent ook dat ze later wel wat moeilijker te verkopen zijn. De Gladius is namelijk erg populair onder weinig ervaren motorrijders, die niet graag van dit assistentiesysteem afzien. Omdat de motor populair is onder onervaren rijders, liggen kleine valschades op de loer. Deze laten zich weliswaar door de verschillende kunststofdelen erg netjes repareren, let echter wel op krassen op metalen delen (bijvoorbeeld frame of uitlaat), evenals op het feit of de stuurnokjes niet zijn afgebroken, wat vaak duidt op meer dan een onschuldige staande val.

Technische gegevens (2009)
Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 645 cc, 53 kW (72 pk) bij 8.400 tpm, 64 Nm bij 6.400 tpm, zithoogte 790 mm, rijklaar gewicht volgetankt 201 kilo, tankinhoud 14,5 liter, topsnelheid 200 km/uur, 0-100 km/uur in 3,9 sec, verbruik 1 op 25,0.

Bouwjaar 2016 tot nu

Terug naar toen
Nieuwprijs € 7.299,-, toch tweehonderd euro minder dat de matig succesvolle voorganger Gladius. Weliswaar nog altijd met het nagenoeg identieke stalen frame, maar nu wel weer gewoon onder de bekende, oude naam. En slanker, lichter en met een lichte retro optiek. Bovendien zaten er ook nog wat extra pk’s in het vat, het blok werd namelijk op bijna zestig punten aangepast. Desondanks blijft de SV650 wat hij sinds 1999 al was: een levendige, lichtvoetige stuurmachine die op secundaire wegen helemaal opbloeit. Dankzij straffere veerelementen stuurt de SV ook meer precies dan de niet optimaal gedempte Gladius. In 2018 volgt ook nog de SV650X Café Racer met flyscreen, clip-ons en naar achteren geplaatste voetsteunen. Werd geen verkooptopper.

Bezichtiging
De SV650 blijft een bijzonder stabiele factor binnen de Suzuki line-up. Afgelopen jaar rangeerde hij zich nog achter beide V-Stroms in de top drie. Dat maakt dat ‘ie ook op de occasionmarkt redelijk tot goed vertegenwoordigd is. Net onderhouden exemplaren met nog redelijk bescheiden kilometrages (vaak nog minder dan 20.000 kilometer) zijn al te vinden vanaf een kleine zesduizend euro. Omdat een nieuwe SV voor € 7.899,- in de boeken staat is de lucht naar boven voor een tweedehands exemplaar, hoe goed onderhouden ook, redelijk dun.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-