+ Plus

Occasion Suzuki Intruder 1800

Dik over de honderd pk, de raket genaamd M1800R steekt zijn neus wat betreft vermogen ver voor de concurrentie uit en heeft alleen daarom al een trouwe schare fans onder met name jongere powercruiser fans. Een koopje op de occasionmarkt is de vette Suzuki echter allerminst. Een machtige 125 pk, ellenlange wielbasis, megabrede 240’er achterslof en bijna 350 kilo’s in de weegschaal. Suzuki’s M1800R is duidelijk geen machine voor bonsai rijdertjes of tere dameshanden. Toen de potente V-Rod stijl cruiser met moderne V-twin (dubbele nokkenassen) en sportieve upside-down voorvork stijl zich in 2006 in het voetlicht reed, stond één ding als een paal boven water: bij de grootste nazaat uit de traditierijke Intruder familie staat de M duidelijk voor macho, of beter gezegd muscle. De M1800 was Suzuki’s antwoord op de Amerikaanse stoplichtsprinter genaamd V-Rod, Harley’s populaire muscle cruiser die al sinds 2002 met een niet minder imposante 117 pk de sier maakte. De Rod, uitgerust met een in samenwerking met Porsche ontwikkelde vloeistofgekoelde V-twin, lag meer dan goed bij het motorpubliek, was echter ook dik zes mille duurder en bleef daardoor voor veel jonge rijders met een nog niet zo goed gevulde portemonnee een nogal onhaalbare droom. De M1800 was dus een prima alternatief, echter stoorden de echte powercruiser liefhebbers zich aan zaken als de vele kunststof componenten, beperkte handelbaarheid, slecht doseerbare radiale vierzuiger remklauwen en het heikele wegrijden door de wat ongevoelige koppeling. Andere koppelingsplaten vanaf het 2010 model zouden dit laatste euvel de wereld moeten hebben uitgeholpen. Desondanks is het niet verwonderlijk dat je met dermate zwaar uitgevoerde versnellingsbaktandwielen en het bijna megalomane koppel niet de souplesse van een middenklassertje hoeft te verwachten. Sinds 2008 is er ook een C1800R in het Suzuki programma te vinden, eveneens met cardan, maar ook met 16 inch wielen. Daarnaast onderscheidt de C zich van de M door zijn meer op klassieke leest geschoeide design, getuige onder meer de grote spatborden en ronde koplamp. Met ‘slechts’ 114 paarden in het vooronder legt deze Grande Dame het bij een stoplichtduel af tegenover haar grote broer, maar strikt genomen zijn het natuurlijk ook geen concurrenten. Volledig andere machine, volledig ander koperspubliek dus ook. De overige Intruder 1800-modellen (onder meer R2, RZ en RT) danken hun bestaan daarnaast vooral aan verschillende uitrustingspakketten en kleuropties. Vooral een kwestie van smaak, maar nog altijd een uitstekende keus. ________________________________________ [KASTEN AANKOOPTIPS] AANKOOPTIPS De koppeling krijgt constructietechnisch (zware versnellingsbaktandwielen, majestueus koppel) flink wat krachten voor de kiezen. De koppeling van de eerste modelserie had dan ook in enige mate te kampen met een onwillig karakter, met name bij het wegrijden. Sommige dealers hebben dit opgelost door andere koppelingsplaten te monteren, iets dat vanaf 2010 al af fabriek gebeurt. Dit is dan ook meteen het enige bekende euvel van de verder als bijzonder robuust bekende staande motorfiets. De M1800R kent wel enkele eigenaardigheden, zo kunnen hobbysleutelaars bijvoorbeeld al bij een eenvoudig klusje als het vervangen van de olie vreselijk de mist ingaan. Tip: eerst drie liter motorolie bijvullen, vervolgens het blok een kwartier stationair laten lopen en aansluitend vijf minuten laten rusten, alvorens je de resterende 0,6 liter olie bijvult. In ieder geval geldt ook hier weer, een volledig ingevuld onderhoudsboekje is een absolute meerwaarde. Ander puntje van aandacht, de M1800 is ook gewild onder sportieve rijders, die vaak ten volste van de (beperkte) grondspeling willen genieten. Controleer de ophangpunten van de voetsteunen derhalve op eventuele slijtsporen. Gewilde accessoires zijn onder meer vervangingsuitlaten van Miller en Thunderbike. ________________________________________ [KASTEN MARKTSITUATIE] MARKTSITUATIE Met een nieuwprijs in 2006 van net geen vijftien mille, zou je verwachten dat een M1800R uit de eerste modelserie, met meer dan 20.000 kilometer op de teller, ergens rond de zesduizend euro zou kosten. Dan kom je echter bedrogen uit, de 1800 blijkt aardig waardevast, wat deels ook wordt ingegeven door het feit dat het aanbod redelijk beperkt is. Onder de negenduizend euro vind je niet snel iets. Boven de dertienduizend euro is de spoeling overigens ook aardig dun, aangezien nieuwe en overjarige modellen al voor een paar duizend euro extra te koop worden aangeboden, ook door officiële dealers. Onder de streep is de Intruder 1800 een behoorlijk gewilde fiets op de occasionmarkt. Met de name de masculiene M-uitvoering staat bij menig powercruiser fan (vanaf een jaar of dertig oud) hoog op het verlanglijstje. De meer klassiek vormgegeven C1800 daarentegen trekt een veel ouder publiek. Met een eerlijke prijs blijft echter ook deze machine niet lang staan, allereerst omdat het aanbod beperkter is, maar meer nog omdat de C doelbewust door liefhebbers wordt gezocht. Zowel de C als M1800 zijn beide een gewild onderwerp voor een flink stuk personalisatie. Mooie eigenbouw machines met doorgaans hoogwaardige onderdelen (die de nieuwprijs soms tot boven de € 20.000,- opdrijven) worden ook bij tijd en wijle, zij het sporadisch, aangeboden. Een unieke kan om vaak tegen een relatief lage investering een heel bijzondere machine op de kop te tikken. ________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE DATEN] TECHNISCHE GEGEVENS (M1800R, modeljaar 2010) MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 54° V-motor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, benzine-injectie Ø 56 mm, 400 watt dynamo, accu 12 V/18 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardan, secundaire overbrenging 2,82. Boring x slag 112,0x 90,5 mm Cilinderinhoud 1.783 cc Compressie 10,5 : 1 Max. vermogen 92,0 kW (125 pk) bij 6.200 tpm Max. koppel 160 Nm bij 3.200 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, upside-down voorvork Ø 46 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 275 mm met tweezuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 18; 8.50 x 18 Banden 130/70R18; 240/40R18 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.710 mm, balhoofdhoek 58,8 °, naloop 124 mm, veerweg v/a 130/118 mm, zithoogte 700 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 348 kg, max. belading* 217 kg, tankinhoud/reserve 19,5/4,0 liter. METINGEN Topsnelheid** 215 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 4,0 sec Doortrekken 60-100 km/uur 4,7 sec Verbruik Secundair 1 op 19,6 * MotoPlus metingen; ** Fabrieksopgave ________________________________________ [KASTEN MODELGESCHIEDENIS] MODELGESCHIEDENIS 2006 Marktinvoering van de M1800R Intruder, modelcode VZR1800. Vermogen 125 pk, drooggewicht 341 kg. Prijs: € 14.990,- 2007 Metalen carterdeksel vervangt de kunststof versie van het eerste model. Drooggewicht 345 kg. Prijs: € € 14.990,- 2008 Modificaties aan einddempers, kleppen, airbox, katalysator en gasklephuis. Design van achterlichtpartij en knipperlichten licht aangepast. Modelvariant M1800R2 met andere koplampunit, evenals andere knipperlichten en achterlicht wordt aan de Intruder-lijn toegevoegd. Ook de C1800R (modelcode VLR1800) doet zijn intrede. De meer klassieke cruiser heeft een licht aangepaste aandrijving (114 pk), bredere voorband (150/80R16), vlakkere balhoofdhoek (58,0 i.p.v. 58,8°) en een langere wielbasis (1.755 i.p.v. 1.710 mm). Drooggewicht 380 kg. Prijs: M1800R € 14.862,- / C1800R € 14.862,- 2009 In Nederland enkel nog de M1800R2 leverbaar. Daarnaast de komst van verschillende varianten, waaronder de C1800R LC en C1800R RT. Prijs: M1800R2 € 14.990,- / C1800R € 15.490,- 2010Aanpassingen aan de cilinderkop, koppeling, versnellingsbak, brandstofpomp, remschijf achter en het dashboard. Motordeksels weer van kunststof in plaat van metaal. Komst van de M1800RZ met two-tone kleurenschema en zwarte wielen (in Nederland verkrijgbaar vanaf 2011). Prijs: M1800R2 € 13.999,- / C1800R € 15.999,- 2013 Intruder 1800-programma omvat nog altijd vier modellen: C1800R, C1800RT, M1800R2 en M1800RZ. Prijs: M1800R2 € 16.399,- / C1800R € 17.399,- Terugroepacties: vervangen originele brandstofgallerij (M1800R, 2007), spanningsregelaar vervangen (2008-model C1800R) ________________________________________ DETAILS Het meer klassieke design van de C1800R, in het programma vanaf 2008, met de fraaie ronde koplamp spreekt een wat oudere clientèle aan, die nog altijd de beschikking heeft over 114 pk. De wilde M1800R2 (vanaf 2008 in het programma) heeft een wat wilde koplampunit dan de originele M. De C1800RT onderscheidt zich van de standaardmachine door een two-tone kleurstelling en speciale buddy met chromen nietjes. Twee kleuren met sportief striping motief, zwarte wielen, heldere richtingaanwijzers en een duoseat cover: de M1800RZ. ________________________________________ GETEST IN MOTOPLUS 2/2006 (RI), 8/2006 (VT), 15/2006 (VT), 6/2008 (ET), 18/2008 (DT), 15/2010 (VT), 11/2011 (VT). RI = rij-impressie; VT = vergelijkingstest; ET = eerste test; DT = duurtest. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitale archief op www.motoplus.nl. ________________________________________ INTERNET www.ioch.com Intruder Owners Club Holland ________________________________________ [UNTERSCHRIFTE] Dat zie je niet vaak: een M1800R tijdens een lange vakantietoer. ________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 8.500,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 8.500,-. Waar: John van de Bunt Motoren, Nijkerk Wat: Triumph Street Triple R Prijs: € 8.450,- Bouwjaar: 2011 KM-stand: 7703 km Info: 033-475 1181 [Bild Triumph_Street_Triple_R] MOTOPLUS-oordeel + Flitstende stuureigenschappen Koppelrijke driecilinder Uitstekende remmen Laag kilometrage – Geen ABS ________________________________________ Waar: Gebben Motoren, Rogat Wat: Yamaha FZ8 ABS Prijs: € 8.450,- Bouwjaar: 2011 KM-stand: 11.226 km Info: 0522-443 820 [Bild Yamaha_FZ8] MOTOPLUS-oordeel + Soepele vermogenskarakteristiek ABS Comfortabele zit Lichtvoertige koppeling – Oncomfortabel schakelgedrag Zachte vering en demping________________________________________ Waar: MotoPort Hillegom Wat: Honda CB1000R Prijs: € 8.490,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 2.052 km Info: 0252-515 229 [Bild Honda_CB1000R] MOTOPLUS-oordeel + Extreem weinig kilometers ABS Sterk, soepel blok – Blokkarakter rond 2.500 tpm Afleesbaarheid dashboard

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...