+ Plus

Occasion: Suzuki GSX1300R Hayabusa

Al er één motor is geweest die na de Honda CB750 de wereld versteld deed staan en monden deed openvallen (of juist niet), dan was het de in 1999 gepresenteerde Suzuki GSX1300R Hayabusa. De eerste productiemotor die de barrière van 300 km/uur doorbrak. Eigenlijk nog helemaal niet zó langzaam gaat de tellernaald van GSX1300R richting ‘drie-nul-nul’. In zijn vijf voel je hem nog steeds trekken. Maar in zijn zes krijgt de Hayabusa het toch wel wat moeilijker en versnelt hij steeds langzamer, op het laatst zelfs traag. Wat wil je? 300, 310, 320 325, 330….Een historische anekdote uit 1999, die nooit meer herhaald zal kunnen worden. Op de teller liep hij ongeveer 335 km/uur, maar die overdreef natuurlijk een beetje. In het echt werd (persoonlijk en ´slechts´) een gewaarborgde en gedatalogde topsnelheid van 303,7 km/u bereikt. Met ingeklapte spiegels, dat wel.Geen mens op aarde die nooit van de Hayabusa gehoord heeft, geen andere motor die alle kranten gehaald heeft. Iedereen had het er over. De prestaties van de Slechtvalk deden veel stof opwaaien, veroorzaakten veel opschudding en zorgden zelfs voor Kamervragen in Den Haag, omdat ze daar waarschijnlijk geen betere onderwerpen hadden om zich druk over te maken. En hoewel motorfietsongevallen veroorzaakt door snelheden boven de 295 km/uur nóg minder vaak voorkomen dan ongevallen als gevolg van een technisch mankement, lag een verbod op deze ´Speed King´ op de loer. Suzuki zorgde er snel voor dat het getal 300 van de schaal verdween en de échte snelheid op 295 begrensd werd. Dat gebeurde door de injectie in de zesde versnelling af te regelen. Iedereen weer rustig en in Den Haag kon men zich weer bezig houden met echte problemen. Overigens kwam er al gauw een zogenaamde ECM op de markt, een weerstand in het elektrische systeem die de motor deed denken dat hij in zijn vijf reed terwijl hij al in zes zat. Opvallende prestaties van een opvallende motorfiets. Het design was (en is nog steeds) zeer bijzonder. Het kleimodel had overduidelijk overuren gemaakt in de windtunnel om die 300 km/uur maar te halen. Evenzo natuurlijk werd daar een crashtest dummy aan vast gebonden. De man van 6 miljoen zou het enige levende wezen geweest zijn die het uitgehouden had bij die wind, maar was al met pensioen. En anders wel in de WAO terechtgekomen.Nee, de aërodynamica was niet het allerbeste voor de rijder, wel voor de topsnelheid. De ver naar voren lopende en vooral bolle neus van de kuip, het ver over het voorwiel reikende spatbord, die lage ruit en het onmiskenbare kontje met ‘afdekbobbel´ voor de duo-zit. Alles voor een zo laag mogelijke Cw-waarde. Het maakte de Hayabusa niet tot de meest comfortabele motor, maar dat maakte allemaal niet uit: 300 moest, zou en deed hij lopen!Wat wel uitmaakte was dat het rijwielgedeelte de motorische prestaties met gemak aankon. De Hayabusa lag als een brok graniet op de weg, ging als op rails die met de meeste verfijnde lasertechniek neergelegd was. Op het weggedrag, bij welke snelheid en welke hoeveelheid op hol geslagen paarden dan ook, viel niets, maar dan ook niets aan te merken. De remmen waren tegen de snelheid opgewassen en de op alle fronten instelbare vering ook. Eigenlijk kon alles die 175 pk en die 300 km/uur aan. Alleen de mens en de politiek niet….Hoe het de Busa zal vergaan in de toekomst weet geen mens. Maar hoe lang het in de toekomst ook geleden is dat die 100pk-regeling toch ingevoerd werd, of hoe lang brandstofmotoren al vervangen zijn door waterstofaggregaten of elektromotoren, over de Hayabusa, de enige productiemotor die harder kon dan 300 km/uur, zal nog lang en vaak gesproken worden.PLUSSurplus aan vermogenAbsolute cultbikeSuperstabiel rijwielgedeelteLekker rebelsMINWeinig windbeschermingSportieve zithoudingDuo onvriendelijkPolitiek incorrect!Acceleratie 0-100 km/uur: 2,7 s; 60 – 140 km/uur in zes: 6,4 sTECHNISCHE GEGEVENS (1999)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, vier kleppen per cilinder, injectie, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting.Boring x slag 81 mm x 63 mmCilinderinhoud 1.299 ccCompressie 11,5:1Max. vermogen 128,7 Nm (175 pk) bij 9.800 tpmMax. koppel 138 Nm bij 7.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork, veervoorspanning, ingaande en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning, ingaande en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met zeszuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm met dubbelzuiger remklauw, bandenmaten 120/70ZR17 en 190/50ZR17.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.485 mm, balhoofdhoek 65,8°, naloop 97 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 140 mm, zithoogte 820 mm, tankinhoud 22 liter, volgetankt gewicht 251 kg. AANKOOPTIPSAfgezien van de nokkenaskettingspanner het eerste jaar, de koppeling van de eerste twee jaar en de politieke aandacht de eerste drie jaar, zijn er weinig problemen geweest met de Busa. Bij hevig en intensief gebruik kunnen de schakelklauwen snel slijten, wat je merkt aan een zwaar schakelende versnellingsbak en in je portemonnee: een dure reparatie. Hetzelfde geldt voor de remmen. Trillen die, dan zijn waarschijnlijk de schijven krom als gevolg van veelvuldig hard remmen vanaf extreem hoge snelheden. Soms brak het aluminium subframe als gevolg van een te zware (zwaarder dan toegelaten) belading (die overigens vrij snel bereikt was). Let ook op speling op het balhoofd als gevolg van al dan niet vrijwillige wheelies (en het te hard neerkomen…).Verlengde achterbruggen duiden maar al te vaak op dragrace gebruik, een sport die in Drachten onbeperkt geoorloofd is, maar doorgaans niet gezond is voor het binnenwerk van de motor….De Hayabusa die we in de miezer mochten fotograferen, staat weer droog en opgepoetst te wachten op een nieuwe eigenaar bij Motoport Zelhem. De laagvlieger heeft een alarmsysteem en een boller ruitje voor wat meer comfort, komt uit 2005, heeft 14.500 kilometer achter de kiezen en kost € 10.450,-Voor meer inlichtingen: www.motoport-zelhem.nl of 0314-62 18 49. MODELGESCHIEDENIS1999Introductie van de Suzuki GSX1300R Hayabusa.2000Sterkere koppelingsveren.2001Topsnelheid elektronisch begrensd op 295 km/uur. Nieuw dashboard met ´digitaal-analoge´ snelheidsmeter, stalen subframe vervangt het aluminium exemplaar.2002Geregelde katalysator.2004Officiële typeaanduiding wordt Hayabusa 1300 ( i.p.v. GSX1300R).2007Halverwege het jaar komt er een technisch en optisch gewijzigd model. Belangrijkste verandering: meer vermogen….MARKTSITUATIEDoorgaans zijn de meeste aangeboden Hayabusa’s volledig standaard. De meest voorkomende accessoire is een hoger ruitje, maar andere uitlaten komen ook nog wel eens voor. Een enkele keer wordt de GSX aangeboden met een verlengde achtervork, die het wheeliën tegen moet gaan. Dat doet hij effectief, maar het helpt ook de stuureigenschappen om zeep. Kijk uit of een (dergelijke) Hayabusa niet voor sprint/wedstrijd-gebruik gebruikt is!Een greep uit de internetcollectie: het startschot wordt gelost bij € 5.000,- voor een Busa uit 1999 met 24.000 verreden kilometers, daarna volgt er voor € 5.450,- één uit 2001 met 32.000 km. Dan iemand die € 5.500,- wil hebben voor een model uit 2000 met 11.000 km gereden kilometers en…lichte schade en een onbeschadigde voor hetzelfde geld uit hetzelfde jaar en 24.000 km. Andere voorbeelden uit het relatief grote aanbod: het eerste type met 36.000 kilometers, afleverbeurt en 6 maanden garantie voor € 6.250,-, hetzelfde geld(t) voor een particulier aanbod zonder beurt en zonder garantie…2002 modellen beginnen hun nieuwe leven bij € 6.900,- Hiervoor krijg je 29.000 kilometers als stand, maar geen garantie. Wil je 6 maand bescherming tegen technisch ongemak en geen afleverkosten, betaal dan € 6.950,-. En € 7.450,- kan ook: 24.000 resp. slechts 7.500 km’s, beide keren 2003. Dé kredietcrisisaanbieding geldt voor twee 2003 machines bij één en dezelfde dealer. De ene keer 35.000 km, de andere keer 36.000 km, beide keren € 6.950,- en garantie. Als je persé wilt kun je ook € 8.500,- (en nog eens € 300,- afleveringskosten) voor een 6 jaar/18.000 km oude Busa betalen….Wil je jonger: € 9.000,- voor iets uit 2005 en toch 39.000 km, € 11.000,- voor een één jaar jongere met 3.500 op de teller of € 9.800,-, voor een in 2006 geproduceerde met 3.800 km. [Bild: DSC01705 oder bow_turbo_busa_1]NOOIT GENOEG175 pk en 300 km/uur. Wel een beetje magertjes: en daarom zijn er voor sterkste productiemotor ooit turbo’s ontwikkeld die het vermogen opschroeven naar een enigszins acceptabele 500 pk en een top van 390 km/uur. Vooral de Zweedse Ghost Rider heeft met een dergelijk apparaat eh… de naam van de motorrijder hier en daar een beetje geschaad….You Tube staat er ´vol´ mee, evenals andere beelden uit vooral het land van de onbegrensde mogelijkheden en…begrensde snelheden. Voor als je even niets te doen hebt.ALTERNATIEVENEigenlijk duldt de Hayabusa alleen maar concurrentie van motoren die ook een poging gedaan hebben de 300-barrière te doorbreken. Het beste en eigenlijk enige voorbeeld daarvan is de Kawasaki ZX-12R die in 2000 verscheen. De Honda Black Bird van 1996 had die doelstelling af-fabriek niet, kreeg dat meer opgelegd door de pers, maar was een stuk realistischer voor dagelijks gebruik door een breder inzetgebied. Dat geldt ook voor de Kawasaki ZZR1200, terwijl de BMW K1200RS bijna uitsluitend gemaakt was voor ´zinnig´ gebruik, hoewel hij ook als een kogel liep….[Bild: blackbird]HONDA CBR1100XX BLACK BIRD (1996-2007)De Black Bird is dus nooit neergezet als 300 km/uur-beater en kon dat bij lange na ook niet zijn. Meer dan een ‘magere‘ 284 km/uur zat er niet in…. Maar het was een zeer homogene, sportieve allrounder van de bovenste plank. Het is eerder gezegd en geschreven: wat de 1100XX niet kon, kon een ander ook niet. Nagenoeg perfecte balans, neutraal sturend, puike remmerij, voorspelbaar tot en met. Goed bij een sportieve rijstijl, lekker bij een rustige tempo en prima bij duo-gebruik. Zeker in vergelijking tot de Hayabusa geen opvaller, geen pimper, geen blinker en geen laagvlieger, maar veel meer ingetogen, rustiger en bedaart, bij gesloten gashendel….TECHNISCHE GEGEVENS (1999)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 1.137 cc, injectie, 150 pk, 115 Nm, zes versnellingen, ketting, aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, CBS, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 24 liter, volgetankt gewicht 257 kg.PLUS(CBS) remmenNeutraal stuurgedragHandelbaarheidErgonomieRelatieve windbeschermingMINWeinig uitstralingRelatief minder stabiel!Acceleratie 0 – 100 km/uur: 3,0 s; 60 – 140 km/uur in zes: 9,7 s[Bild: zx-12r-]KAWASAKI ZX-12R (2000-2006)Het moest de 300 km/uur- én de Hayabusa-killer worden, maar werd het beide niet. Ondanks hulp van de vliegtuigafdeling van Kawasaki Heavy Industries en nóg meer aandacht voor de aërodynamica, haalde de ZX-12R de 300 nét niet en dankzij een geploft blok tijdens de eerste test door Motorrad onmiddellijk ten dode opgeschreven. Ten onrechte, want afgezien van inderdaad wat in- en aanloopproblemen was de ZX-12R puur objectief gezien een betere motorfiets dan de Busa. Zéker na de 140 verbeteringen van 2002. Bovendien bezat de ZX-12R hele aardige innovatieve ideeën zoals het monocoque frame. Niet door zijn vormgeving (hoewel ook opzienbarend, vooral het eerste model), maar door zijn zeldzaamheid nog opvallender dan de Suzuki en voor ´een prikkie´ te koop. TECHNISCHE GEGEVENS (2003)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 1.199 cc, injectie, 178 pk, 134 Nm, zes versnellingen, ketting, aluminium monococque frame, upside-down voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 120/70ZR17 en 200/50ZR17, tankinhoud 20 liter, volgetankt gewicht 250 kg. PLUSSuperbeulInnovatiefStuureigenschappenHandelbaarMINAanvankelijk slechte naamBenzineverbruik!Acceleratie 0 – 100 km/uur: 2,7 s; 60 – 140 km/uur in zes: 7,0 s[Bild: ZZR_1200_2004]KAWASAKI ZZR1200 (2002-2005)De ZZR1200 is meer een Black Bird-concurrent dan een Hayabusa-equivalent. Er was bij de ontwikkeling aandacht voor windbescherming, comfort en duo-gebruik en minder voor het aantippen van 300 km/uur, want dat was inmiddels een ‘gentlemen agreement’ geworden: geen 300 meer! Daarom had de ZZR ook maar 152 pk….Maar ondanks deze gezonde gedachte en het feit dat de ZZR1200 puur een opvolger was van de succesvolle ZZR1100, kon hij qua verkoopaantallen niet tippen aan zijn voorganger, qua kwaliteit niet tippen aan de CBR1100 en qua imago niet nippen aan de Hayabusa.TECHNISCHE GEGEVENS (2005)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 1.165 cc, carburateurs, 152 pk, 124 Nm, zes versnellingen, ketting, aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 23 liter, volgetankt gewicht 276 kg. PLUSComfortabelWindbeschermingBetrouwbaarRemmenPrijs gebruiktMINShimmyneiging bij beladen koffersStuurgedrag korte bochtenMinder stabiel!Acceleratie 0 – 100 km/uur: 2,9 s; 60 – 140 km/uur in zes: 8,1 s[Bild: Gerben hayabusa]DE OCCASION VAN…Gerben Bijker (31) uit Akkrum. Hij heeft een Hayabusa uit 2000 te koop en dit is zijn verhaal:‘’Ik kocht mijn Hayabusa in september 2008 bij een Suzuki-dealer nadat ik ervoor ‘gevallen’ was. Een Hayabusa had ik altijd al op het oog en deze in nieuwstaat verkerende beauty is het geworden. Het is een onbegrensde versie en er zat nog geen krasje op. Ook de kwaliteit en afwerking van de hele machine sprak me erg aan, zoals de bediening van de remmen, gas en koppeling. Ten opzichte van andere ‘standaard’ modellen zie je in alles dat de Hayabusa het topmodel van Suzuki is. De motor is helemaal ‘af’. Het motorblok levert topprestaties, maar vooral erg veel koppel dat niet zenuwachtig wordt afgegeven. Ten opzichte van zijn ‘voorganger’ de GSX-R1100W, komt de Hayabusa van een andere planeet. Die motor had zelfs nog carburateurs en een iets agressieve vermogensafgifte. Leuk voor de kick, maar moeilijk te hanteren. Een goed voorbeeld welke ontwikkeling de techniek heeft gemaakt. Bij de allernieuwste Hayabusa kun je het motormanagement op drie standen zetten, toeren, normaal en supersport. Een leuke gadget, maar ik vind dat mijn Busa zich goed laat doseren. Naar mijn mening is de Hayabusa een aparte dimensie binnen het motorrijden. Het vermogen en de souplesse zijn echt fenomenaal. Zoals bekent, blijft ze boven de 200 ook als een beest accelereren. Maar ook het gemak waarmee de motor zich laat rijden vond ik echt opmerkelijk. De remmen staan hoog aangeschreven en daar ben ik het helemaal mee eens. Omdat het comfort van de motor qua windbescherming en zitpositie erg hoog is, is de snelheid erg verraderlijk. De snelheidsmeter moet je dus goed in de gaten houden. Als er een minpunt genoemd moet worden, dan gaat het over het bochtenwerk. De Busa gaat niet liggen zoals een Fireblade of een RSV mille R. Je moet goed anticiperen op scherpe bochten. De stabiliteit in high speed bochten is echter super. De reden voor de verkoop is eigenlijk een praktisch probleem in de garage, want daar staat ook nog een klassieke Jaguar in. De motor overwintert nu bij een collega. Eén van de twee wordt verkocht om het ruimteprobleem op te lossen, hopelijk de Jag. In principe is een rit naar Italië in mei al wel gepland.Deze motor heeft een eigen website met meer foto’s, zie www.suzukihayabusa.nl. Hij is reëel geprijsd voor € 7.950,-. Als je deze Hayabusa koopt, zul je er zeker geen spijt van krijgen.’’ Wie dus op zoek is naar een Hayabusa, kan naar zijn website zeilen of Gerben bellen: 06-52 01 52 23. [Bilder + Unterschriften][Opener 0394][Details][0148]Alles ten faveure van de windgeleiding. De bobbel is te vervangen door een passagier, maar die bevordert de topsnelheid niet.[0153]Natuurlijk ontbreekt een upside-down voorvork niet en voor elke 50 km/uur snelheid staat een remzuiger ter beschikking.[0157]Ai: een teller waarop het gevaarlijke getal 300 mist….[0161]Met zulke spiegels haal je de 300 km/uur natuurlijk niet! Inklappen dus. [Ansicht: 5910]

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.