+ Plus

Occasion: KTM Duke

Zo van de lopende band gerold en toch origineel – dat het kan heeft KTM met de eigenzinnige Duke eencilinder al lang en breed bewezen. Maar dit opwindende speeltje heeft ook zo zijn duistere kanten. Duke, dé Duke? Laten we het daar maar ophouden, feit is dat de extraverte KTM rechtstreeks van een andere planeet afkomstig lijkt. Een prettig wereldje vol lol. Het uiterlijk is zondermeer bekoorlijk, dat was al zo bij het eerste model in 1994. Het brutale design, in die tijd ronduit gewaagd voor een in serie geproduceerde motorfiets, verborg de aanvankelijk behoorlijk rudimentaire endurotechniek. Zelfs de meest doorgewinterde rijders werden op den duur murw gebeukt door de trillingen die het blok via het smalle en harde zadel doorgaf. En de kickstarter (eerste twee bouwjaren) was ook niets voor op comfort gestelde motorrijders. Het mag voor zich spreken dat dit model als occasion alleen de hardcore-rijder warm weet te maken. De 54 pk sterke Duke II, die in 2002 op de markt kwam, was meer geciviliseerd en is als occasion ook duidelijk gewilder. Net als zijn adelijke voorganger was ook deze uitvoering van de Duke van juweeltjes van onderdelen voorzien: een grote schijfrem voor, een bijzonder fijn aansprekende voorvork en lichte wielen. Rijklaar en volgetankt op het gewicht van een profbokser voor een titelgevecht en dat betekende in de praktijk dat menig supersport zich op smalle, kronkelende weggetjes stukbeet op de taaie Oostenrijkse eenpitter. Maar te veel ritjes op het scherpst van de snede leiden vroeg of laat onherroepelijk tot een infarct bij de stampende eenpitter. En alhoewel de derde en nieuwste Duke-generatie (vanaf 2008) qua duurzaamheid ver boven de andere twee uitsteekt, moet je ook bij dit model niet de levensduur van een brave toermachine verwachten en in ieder geval een avontuurlijke instelling meenemen. Een Duke blijft een Duke. Waardoor? Waarom? Dat wordt vanzelf duidelijk. Direct nadat je voor het eerst de contactsleutel hebt omgedraaid. AANKOOPTIPSSchade aan de krukas, versleten versnellingsbaklagers, kapotte oliekeerringen – problemen, die bij oudere (bouwjaar 2002 en eerder), zwaarbelaste Duke’s geen zeldzaamheid zijn. Vaak de schuld van de eerdere eigenaren: volgas in het stadsverkeer met koude motor, wheelie-feestjes en gebrekkig onderhoud laten in de regel vervelende sporen na. Technische leken kunnen bij het maken van een proefrit het best een kenner meenemen om ook even met de te koop aangeboden Duke te laten rijden. Ben je van plan een Duke van een privé-aanbieder te kopen, probeer dan in ieder geval de complete onderhoudshistorie in handen te krijgen. Daarnaast zijn veel Dukes voorzien van carburatiekitjes en andere uitlaten om het vermogen wat op te krikken. Let er in die gevallen op dat die ingrepen netjes zijn uitgevoerd. MODELGESCHIEDENIS1994De Duke 640 ‘First Edition’ komt op de markt, compleet met kickstarter en decompressiehendeltje. In Oostenrijk verschijnt ook een 400 cc-versie. 1996De Duke 620E met elektrische starter (de kickstarter blijft overigens) verschijnt ten tonele. Modificaties aan het blok: nieuw carter, twee oliepompen.1998De ‘Last Edition’ van de 620 (in totaal 400 keer geproduceerd) heeft al het nieuwe LC4 eencilinderblok met 625 cc cilinderinhoud en balansas. Vermogen: 54 pk. 1999Compleet nieuw model Duke II 640 met nieuw LC4-blok (zie ‘Last Edition’ 1998) en stevig vernieuwd design. 2003Nieuwe, zogenaamde High-Flow, cilinderkop met grotere kleppen; lichtere wielen, een nieuwe ECU en een hydraulische in plaats van mechanisch bediende koppeling. 2004Secundair luchtsysteem om aan de Euro2-emissie-eisen te voldoen. Nieuwe drijfstangen. 2007Duke II als ‘Last Edition’, een speciaal model in het oranje, compleet met oranje velgen, waarvan er slechts 370 worden gemaakt.2008Introductie van de derde en huidige generatie 690 Duke, met compleet nieuw LC4-blok (654 cc en 65 pk), nieuw vakwerkframe en opgefrist design.2010Lancering van de Duke R met een 70 pk sterke 690 cc-eencilinder. [p. 114 linksonder, misschien deze foto’s iets groter maken???]1994: DUKE IEen rauwdouwer, alleen voor de echte bikkels – de oer-Duke met 50 pk.2002: DUKE IIOp de occasionmarkt kom je de Duke van de tweede generatie het meest tegen. 2008: DUKE IIIDit 65 pk sterke katje is pas mondjesmaat als occasion te vinden. [BU’s bij details v.l.n.r.]De boven elkaar gestapelde koplampen geven de Duke een insectachtige uitstraling. De hoogwaardige uitlaatpartij harmonieert perfect met het slanke en mooi gelijnde kontje.Wielen met fijnzinnig spaakwerk, fijn aansprekende upside-down vork en een rem met bite. [BU bei cockpit]Instrumentarium met klassiek witte wijzerplaten – destijds geslaagd om contrast om futuristisch te lijken. TECHNISCHE GEGEVENS (Duke II 640, bouwjaar 2002)MOTOR vloeistofgekoelde eencilinder viertaktmotor, vier kleppen, wet-sump smering, carburateurs, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 101,0 x 78,0 mmCilinderinhoud 625 ccMax. vermogen 40 kW (54 pk) bij 7.300 tpmMax. koppel 58 Nm bij 5.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, upside-down voorvork, in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, volledig instelbaar, schijfrem voor en achter.Aluminium gietwielen 3.50×17; 4.25 x 17Banden 120/70ZR17; 160/60ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.460 mm, balhoofdhoek 64,2°, naloop 109 mm, zithoogte* 900 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 161 kg, max. belading* 189 kg, tankinhoud 12 liter. METINGENTopsnelheid 179 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 4,2 secDoortrekken60 – 100 km/uur 5,1 secVerbruiksecundair 1 op 21,3bij 130 km/uur 1 op 18,2GETEST IN MOTOPLUSKTM Duke II: 2/2007 (T)KTM 690 Duke:4/2008 (ET)9/2008 (TT)10/2008 (VT)KTM 690 Duke R:9/2010 (ET)INTERNET* www.ktm690duke.com* www.ktmforum.eu* www.ktmforums.com

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.