+ Plus

Occasion Yamaha XT1200Z Super Ténéré

De wereld staat bol van het onrecht, de motorwereld al helemaal. Een betere wereld begint echter bij jezelf, doe er dus wat aan geef dit miskend genie een kans. Yamaha’s XT1200Z Super Ténéré kan namelijk zoveel dingen, zo goed!

Toen werkelijk iedereen in hem geïnteresseerd was, was hij nog niet leverbaar. En toen hij vanaf mei 2010 wel bij de dealers in de showroom stond, bleek de initiële interessegolf in ene behoorlijk afgevlakt. De naweeën van de geboorte bleven de XT1200Z Super Ténéré wat dat betreft nog behoorlijk lang achtervolgen. Ook in het daaropvolgende jaar, toen nog vele volledig aangeklede ‘First Editions’ de showrooms bevolkten en tegen zeer aantrekkelijke prijzen van de hand gingen. Waarom was het leven zo oneerlijk tegen Yamaha’s grote allroad? Alleen omdat hij met een volgetankt rijklaar gewicht van 267 kilo rond de twintig kilo meer in de weegschaal legt dan allroadheerser R1200GS? Of wellicht omdat men toen al de eerste geluiden had opgevangen over een ophanden zijnde nieuwe Honda allroad met V4-blok en BMW’s ambitie om over niet al te lange tijd met een vloeistofgekoelde, 15 pk sterkere boxer te komen? Of waren het toch de eerste testkritieken die repten over het gemis aan vermogen die aan deze tendens ten grondslag lagen? Wie zal het zeggen. Feit is dat de Yamaha Super Ténéré het in de toelatingsstatistieken lang niet zo goed deed als hij verdiende, in de vrije natuur laat hij zich namelijk van diverse goede kanten zien. Te zwaar? Onzin, wanneer de perfect uitgebalanceerde machine eenmaal rolt smelten die kilo’s als sneeuw voor de zon. Verrassend handelbaar is de grote XT zelfs, en stabiel op topsnelheid eveneens trouwens. Te weinig vermogen in het bovenste toerenbereik? Totaal niet relevant, want daar waar het echte leven zich afspeelt is de ongelooflijk gecultiveerde twin meegaand als een koorknaap en verwent met een uiterst subtiele gasaanname. En dan hebben we het nog niet eens over de perfecte cardanaandrijving, een prima ergonomie met comfortabele buddy en de rijke uitrusting gehad. Klinkt te mooi om waar te zijn? Vraag het een XT1200Z-rijder, die zal het allemaal beamen. Of beter nog, maak eens een proefrit en laat je echt overtuigen!

MARKTSITUATIE
Wat voor Japanners in algemene zin geldt, geldt ook voor de XT1200Z: wat betreft betrouwbaarheid gooit de machine bijzonder hoge ogen. Blijven over de meer algemene kleine zaken die je bij een eventuele bezichtiging in de gaten moet houder. Bijvoorbeeld de sloten van de originele koffers (overigens niet groot genoeg om er een integraalhelm in kwijt te kunnen), die als behoorlijk hakerig te boek staan. Datzelfde geldt eveneens voor het contactslot. Daarnaast is er nog de bevestiging van de koffervergrendeling, die zich na verloop van tijd nog wel eens als losbandig wil presenteren. Een vermeend te laag oliepeil bij een blik op het oliepeilglas met een nog koud blok is geen reden om de alarmbellen te laten rinkelen, de XT1200 heeft namelijk een dry-sump smeersysteem, het oliepeil controleer je met een goed warm gereden motor na een paar minuten stilstand. Wat eveneens redelijk frequent gecontroleerd dient te worden is de spanning van de spaken. En goed om te weten, de vier bougies hebben het niet zo op ‘eventjes laten lopen’.

MARKTSITUATIE
Even héél voorzichtig geformuleerd: ook op de occasionmarkt loopt het publiek niet massaal warm voor de XT1200Z Super Ténéré. Althans niet voor de officieuze prijzen die door verschillende (online) verkoopportalen worden gevraagd. Onder de tien mille is het echter best makkelijk zaken doen, wie tussen de negen- à tienduizend euro voor zijn gebruikte ST vraagt, hoeft doorgaans niet lang te wachten op interesse. Boven de elfduizend wordt de verkoop beduidend moeilijker. Simpelweg omdat er voor niet al teveel pecunia extra een overjarig model met zeer weinig kilometers op de kop kan worden getikt. De keerzijde: dit is bijzonder goed nieuws voor koopjesjagers. Wie bereid is tussen de dertien en veertien mille te investeren, koopt daarvoor een nagenoeg nieuwe, weliswaar overjarige XT1200 waarvan het kilometrage de tienduizend zeker niet overstijgt. Voor particuliere verkopers die geen garantie, maar wel afgereden banden en een versleten ketting en tandwielset in de aanbieding hebben, wordt het dus een moeilijke zaak. Wat dat betreft is de markt betreffende de Super Ténéré een echte kopers-, geen verkopersmarkt.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-