+ Plus

Occasion: Kawasaki ZX-6R

Heel erg verwonderlijk is het niet dat Team Green een behoorlijk vaste fanschare heeft die zweert bij de supersport kwaliteiten van zwaardvechter ZX-6R. De messcherpe kleine Ninja doet het dan ook goed op de occasionmarkt. Tip: de injectie-modellen vanaf 2003.

Wie in de markt is voor een rasechte, scherp sturende supersport, kan in geen geval voorbij aan Kawasaki’s gifgroene ZX-6R. En dat is maar goed ook, in zijn relatief lange bestaan heeft de compacte machine immers niet voor niets een heel bescheiden imperium opgebouwd. Nu alweer bijna twee decennia geleden maakte de ZX-6R zijn debuut, waarna de machine door een behoorlijk groot publiek werd omarmt. Tussen 1995 en 2002 verkocht Kawasaki in Europa ettelijke tienduizenden stuks van de ravissante 600 cc racer. Veel van die machines vind je ook vandaag de dag nog terug op de bekende internetsites en in de kleintjes, waarbij een deel inmiddels al wel het predicaat youngtimer verdient.
In 2003 zet het merk Kobe echter een flinke stap met haar kleine supersport: de ZX-6R krijgt een hagelnieuw injectieblok getransplanteerd waarmee hij werd klaargestoomd voor een wederom zonnige toekomst. De nieuwe viercilinder hield de gemoederen die eerste jaren echter flink bezig. Een iets grotere longinhoud zorgt er voor dat de Ninja op het gebied van dagelijks gebruik een flinke boost krijgt, de 636 cc ligt echter boven de maximaal toegestane cilinderinhoud in het WK Supersport. En dus werd er parallel aan de standaard machine ook een RR-versie aangeboden met een regelconform 599 cc-blok. Potentiële kopers die de racer meer op de openbare weg bij de horens zullen vatten dan op het circuit, doen er verstandig aan zich te richten op de 636. Let wel, op het gebied van messcherpe techniek ontbreekt het ook de ‘standaard’ machine aan niets: de radiale remklauwen en upside-down voorvork onderstrepen wat dat betreft onmiskenbaar de sportieve ambities van de Ninja, wat eveneens geldt voor het volledig instelbare rijwielgedeelte en de Kawa-typische Ram-Air inlaat in het frontje. Ook typisch voor een motorfiets in dit segment: dankzij de jarenlang gangbare tweejaarlijkse update werd de machine altijd optimaal bij de tijd gehouden!

AANKOOPTIPS
Natuurlijk worden 600 cc supersport doorgaans flink tot op de laatste honderd toeren uitgeknepen, een dergelijke rijstijl laat de Ninja ZX-6R zich echter over het algemeen prima welgevallen. Van specifieke typekwaaltjes van de modellen vanaf 2003 is voor zover bekend dan ook niets bekend, de 6R staat wat dat aangaat bekend als een uiterst solide en betrouwbare machine. Wel kan het voorkomen dat bij machines met een hoog kilometrage (lees: boven de 30.000 kilometer) de tweede of de derde versnelling eruit wil springen, wat op versleten tandwielen en schakelvork duidt. Een intensieve proefrit is noodzakelijk om dit eventuele mankement aan het daglicht te brengen. Bij een bezichtiging moet er eveneens (uiteraard!) heel kritisch worden gekeken naar alle slijtage onderdelen, wat daarbij echter vaak over het hoofd gezien wordt, zijn de remschijven, meer specifiek de dikte ervan. Voldoet deze niet meer aan de fabrieksvoorschriften (minimale dikte staat in het hart gestanst), dan zullen er nieuwe schijven op moeten en dat is toch een redelijke kostenpost. Ook een tip: in het ideale geval zou je aan de hand van het chassisnummer bij een officiële dealer de onderhoudshistorie van de motorfiets kunnen controleren. Heeft ‘ie geregeld zijn beurten gehad? Staan er nog eventuele werkzaamheden met betrekking tot bijvoorbeeld terugroepacties open?

MARKTSITUATIE
Eigenlijk waanzin: een motorfiets die krap tien jaar geleden nog min of meer als state-of-the-art te boek stond, staat nu al voor een bedrag van rond de vierduizend euro in je garage. Wie op pad gaat conform het adagium ‘veel motorfietstechniek voor weinig pecunia’, zou de kleine Ninja bovenaan zijn verlanglijstje moeten zijn. Temeer omdat het aanbod meer dan rijkelijk is. Dat is op zich een goede zaak, waarbij je dan natuurlijk wel een schifting moet maken tussen nogal ‘mishandelde’ en voorbeeldig onderhouden, liefdevol verzorgde machines. En van beide zijn er genoeg te vinden, van (semi-)circuitfietsen waarbij ander kuipwerk de ergste erfenissen van een schuivertje (of erger) moet maskeren, tot machtig mooie originele exemplaren van de eerste lichting waarvan de lak (meestal groen!) nog net zo hard glimt als toen de motor de showroom uit rolde. Goede investering: het model vanaf 2009 met de big-piston voorvork, vanaf zo’n zeven mille.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.