Occasion: Kawasaki ZX-12R
De Kawasaki ZX-12R, dichter bij vliegen op wielen kon je begin deze eeuw niet komen. Maar heeft deze ‘squadronleader’ als occasion nog meer in zijn snelle mars dan het zo snel mogelijk afbranden van kilometers snelweg? Alhoewel de Kawasaki ZX-12R pas een jaar na de Suzuki Hayabusa op de markt kwam, die als eerste de 300km/uur-barrière voor productiemotoren slechtte, baarde dit Japanse pk-pakhuis toch het nodige opzien. De ZX-12R was namelijk nog een tikje sterker dan de Hayabusa en was in zijn eerste modeljaar (2000) ook nog een paar km/uur sneller. Niet onbelangrijk in deze Japanse prestigestrijd. Bovendien heeft de ZX-12R een revolutionair Monocoque-frame, die ook als luchtfilterhuis dient. Daarnaast biedt de stroomlijn ook bij snelheden boven de 200 km/uur nog voldoende windbescherming. De spoilertjes op de zijkanten van de kuip moeten bij hoog tempo de druk op het voorwiel verhogen. Ondanks zijn brute power is de ZX-12R een makkelijke machine om te rijden. Een berg koppel en een soepel aansprekend blok maken schakellui rijden over secundaire wegen, maar ook in de stad tot kinderspel. En inhaalgarantie krijg je er gratis en voor niets bij: een korte draai aan het gas is voldoende om alles en iedereen binnen een paar tellen tot een nietig stipje in de spiegels te degraderen. Maar acceleratie is niet het enige sterke punt van deze Kawasaki, die vanuit stilstand binnen een seconde of zeven een dikke 200 km/uur op de klok tovert. Ook als het op remmen aankomt staat de ZX-12R stevig zijn mannetje met nette vertragingswaarden. Zitpositie en ergonomie zijn bovendien dusdanig in balans dat lange reisetappes moeiteloos vol te houden zijn, ongeacht of je nu asfalt vreet op de snelweg of van bocht naar bocht duikt op een uitdagende binnenweg. Het zitcomfort voor een passagier is evenwel minder geslaagd. De voetsteunen staan te hoog en het duozitje is te dun gepolsterd. Technisch staat de ZX-12R als zeer betrouwbaar te boek en kilometrages van 100.000 kilometer moeten geen probleem zijn voor deze krachtpatser uit Kobe. A1H-modellen van bouwjaar 2000 willen nog wel eens rukkerig op het gas reageren, maar dat is volgens Kawasaki op te lossen door de gasklepstandsensor bij te stellen of door de ECU te wisselen. Jongere modellen hebben al een andere ECU om de topsnelheid te beperken. Met die nieuwe computer wordt de rukkerige gasrespons aan banden gelegd, maar helaas ook de snelheid boven de 300 km/uur. AANKOOPTIPSSterk als 178 paarden, remmen met de bite van een witte haai en immense windkrachten die bij hoge snelheden op de motor inwerken, kunnen hun sporen nalaten. Er zijn dus een paar puntjes waar je voor een eventuele aankoop goed op moet letten. Check in ieder geval de kuipdelen en let op los zittende schroeven en scheurtjes in de buurt van de bevestigingspunten. Scheurtjes in de uitlaatbochten zijn trouwens ook geen zeldzaamheid. Een controle van de zwaar belaste lagers van de swingarm, balhoofd en wielen is eveneens verplichte kost. Let er bij een proefrit op dat de versnellingsbak zonder al te veel kracht op en terugschakelt. Een licht hakerig gevoel is niet ongewoon, maar als meerdere versnellingen zich slecht laten inschakelen en de neutraalstand onvindbaar is, moet je op je hoede zijn. Hetzelfde geldt ook als je remmend bij lage snelheid een pulserend gevoel het hendel bespeurt. Dat duidt vaak op kromme remschijven en dat is in het geval van de ZX-12R een dure reparatie. MODELGESCHIEDENIS2000Introductie van de ZX-12R.2001Topsnelheid elektronisch begrensd op 298 km/uur; ontsteking en injectie aangepast; gemodificeerd bovenste kuipdeel met andere bevestigingspunten voor de spiegels; verbeterde koppeling; nieuwe snelheidsmeter. 2002Sterk gewijzigd (op meer dan 140 punten) met onder andere een kleinere tankinhoud (19 i.p.v. 20 liter), aangepast frame, andere Ram-air inlaat, aangepaste stroomlijn en ruit, andere koplampen en een gemodificeerd rijwielgedeelte. 2004Injectie verbeterd; automatisch ingeschakeld dimlicht. 2006Laatste officiële productiejaar. [Text bei Detailbilder: v.l.n.r.]2000Een kop met inhaalgarantie. Als je de ZX-12R op de snelweg vol open draait, zijn er maar weinig voertuigen die kunnen volgen.De machines uit het eerste bouwjaar hebben een indrukwekkende 340 km/uur op de teller staan. De hoogst gemeten topsnelheid was 303 km/uur. Ook niet misselijk. 2001Naast een wat steiler omhoog lopende bovenkuip kreeg de ZX-12R nieuwe bevestigingspunten voor de spiegels en het instrumentarium. Door de begrenzing van de topsnelheid op 298 km/uur moest ook de snelheidsmeter worden aangepast. Die eindigt vanaf bouwjaar 2001 bij 300 km/uur.2002Stroomlijn, koplampen, Ram-Air, windprotectie – alles is nieuw. De lichtere spiegels trillen minder en bieden beter zicht. Voor een betere aerodynamica kreeg het 2002-model een kortere neus, een nieuw voorspatbord en een gemodificeerde zit. 2004Tot de weinige wijzigingen op het 2004-model horen het automatisch ingeschakelde dimlicht en een licht aangepast injectiesysteem. [Kommt noch….]DE OCCASION VAN….TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2001)MOTOR vloeistofgekoelde vierclinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, injectie, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting. Boring x slag 83,0 x 55,4 mmCilinderinhoud 1199 ccMax. vermogen 131 kW (178 pk) bij 10.500 tpmMax. koppel 134 Nm bij 7.500 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium Monocoque frame met aangeschroefd aluminium hulpframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Banden 120/70ZR17; 200/50ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 66,5°, naloop 93 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 140 mm, zithoogte* 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 249 kg, max. belading* 176 kg, tankinhoud 20 liter. METINGENTopsnelheid* 298 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 2,7 secDoortrekken60 – 140 km/uur 7,3 SECVerbruikSecundair 1 : 17,2Snelweg 1 : 15,9*MotoPlus-meting