+ Plus

Occasion Kawasaki Z800

In elkaar gedoken, gespierd, klaar voor het gevecht – maar zo agressief als deze middenklasse naked oogt, is hij niet hoor. Maar de looks van een kooivechter doen het nu eenmaal goed bij een jongere doelgroep.

Er zijn maar weinig geïnteresseerden in een Z800, die zich in de geschiedenis van de Z-familienaam hebben verdiept. Niet zo gek, want het glorietijdperk van de oer-Z uit de jaren zeventig ligt ook al weer een tijdje achter ons. De herinnering aan deze krachtpatser is door de tijd verwaterd geraakt. In de motorwereld van de huidige dertigers doet waarschijnlijk alleen de bijzonder succesvolle maar tamme en brave Z750 – een bestseller uit de periode 2004 tot 2012 – nog een belletje rinkelen. Zijn opvolger, de Z800, moest beide karaktereigenschappen van de Z-familie verenigen. De agressieve kant wordt belichaamd door het hoekige en scherpe design met een hoge kont en een lage voorzijde. En dat wordt gelardeerd met een wat rauwe en knorrige sound van de 113 pk sterke viercilinder, die overigens een welgemanierd karakter heeft. Bovendien staat de beproefde techniek garant voor een uitstekende levensduur en daarnaast zorgen de remmen met ABS en een even stabiel als handelbaar rijwielgedeelte er voor dat ook minder ervaren rijders met een veilig gevoel op pad kunnen met de Z800. En ook met de nieuwprijs, onder de 10.000 euro, hadden ze het bij Kawasaki goed begrepen, waardoor ook de 800 een echte bestseller werd. Het 95 pk sterke zustermodel Z800e was trouwens nog een stukje voordeliger. Deze uitvoering had weliswaar geen instelbare vering, maar kon wel worden teruggebracht naar een vermogen van 48 pk voor het A2-rijbewijs. Voor beginnende rijders is deze variant als occasion dus zeker interessant. Beide 800’s hebben met een stevige 231 kilo naar huidige maatstaven wel wat spek op de botten, maar dat stoort misschien alleen de aller sportiefsten onder ons. In een wedstrijdje bochten vreten zou de oer-Z1 echter alleen het led-achterlicht van de Z800 te zien krijgen, zoveel is zeker.

MARKTSITUATIE
De Z800 kom je zowel in de motorhandel als in het particuliere circuit veel tegen. Particulier verkopers blijken in de regel vaak jong. Onder de 6.000 euro is de spoeling qua aanbod dun en is er nauwelijks iets te vinden. Voor een Z800e ben je sowieso op motorzaken aangewezen, want deze worden particulier nauwelijks aangeboden. Z800’s met accessoires als een andere uitlaat of fly-screen worden vaak rond de 7.000 euro aangeboden, alhoewel je de opvolger van de Z800, de Z900, voor een paar honderd extra ook al tegenkomt. Nieuw of gebruikt, de Z800 is in beide gevallen een verkooptopper. Mooi voor kopers in de dop: er is aanbod genoeg, dus vergelijken loont!

AANKOOPTIPS
Bij dit model is het een koud kunstje om tweedehands een no-problem-bike binnen te hengelen. Het komt namelijk maar zelden voor dat een kilometerstand boven de 50.000 kilometer uitkomt, waardoor je je over de gezondheid van deze solide vier-in-lijn eigenlijk geen zorgen hoeft te maken. Als de slijtagedelen en algemene staat goed zijn, kun je ook in het geval van een particuliere verkoper probleemloos toehappen. Let altijd wel op krassen en valsporen, aangezien veel vorige eigenaren vaak jong en onervaren zijn.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.