+ Plus

Occasion: Kawasaki VN2000

Met een indrukwekkend spec-sheet wilde Kawasaki in 2004 de harten van de cruiser-gemeenschap harder doen kloppen. Dat lukte de motor in kwestie, de indrukwekkende VN2000, echter niet helemaal. Misschien dat het als occasion wel lukt?

Zegt de cijfercombinatie 46-93-180 u iets? Deze cijfers lijken in eerste instantie niets te maken te hebben met de belangrijkste cijfers achter de vetste Kawasaki aller tijden. Toch waren ze van beslissende waarde. Voor de mannen van Kawasaki Heavy Industries überhaupt begonnen met het assembleren van deze enorme cruiser, was eerst de marketingafdeling aan zet. Middels een marktonderzoek werd in de Verenigde Staten getracht een beeld te schetsen van de ideale lowrider. En dankzij de mening van mannen, die gemiddeld 46 jaar oud waren, 93 kilo zwaar en 180 centimeter lang, werd in 2004 de VN2000 uit de hoge hoed getoverd – of moeten we zeggen: met een hijskraan in de schijnwerpers gezet? In Kobe was namelijk flink wat werk verzet en de VN mocht in geen enkel opzicht de indruk wekken klein te zijn. Dat merk je al als je de VN van zijn mooi verchroomde zijstandaard probeert te liften. Daar komt het zweet wel van los! Of als je met de motor wilt rangeren op een net te krappe parkeerplaats. Dat gaat alleen met de tanden stevig op elkaar geklemd. Maar toch: als je de eerste meters hebt overwonnen, zijn de eerstvolgende kilometers een ware wellnesskuur. Als de 375 kilo wegende kolos eenmaal rolt, kun je namelijk al snel naar de ontspannen cruise-modus overschakelen. Ondanks de ellenlange wielbasis van éénmeterdrieënzeventig is de Kawasaki verre van log. Een lage zitpositie (68 cm) en een breed stuur (102,5 cm) maken dat de VN , ondanks de enorme wiellast en de 150-voorband, nog enigszins handelbaar aanvoelt. Pure verwennerij is natuurlijk de geweldige V-twin, die bij een blubberende 3.200 toeren al het maximum koppel van 177 Nm richting de 200-achterband stuurt.

Of het kwam doordat Nederlandse mannen niet aan de Amerikaanse maten 46-93-180 voldoen? In ons land kon deze brachiale brok motorfiets in ieder geval geen potten breken als het om harde verkoopcijfers ging. In die zin is een VN200 dus een aardig zeldzame verschijning en juist dat maakt het als occasion begerenswaardig.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.