+ Plus

Occasion Indian Scout/Bobber

Modern, maar met een flinke brok traditie in de aderen. Het Amerikaanse Indian heeft een bijzonder rijke historie en dat steekt het niet onder stoelen of banken. Met de in 2015 gelanceerde, ranke Scout modellen bouwde het merk snel een solide, trouwe klantenkring op.

Opgericht in 1901 in Springfield, Massachusetts en daarmee ouder dan die andere best wel bekende Amerikaanse motorfirma. Maar laten we het vooral hierbij laten met de voortdurende vergelijking tussen de beide overzeese traditiemerken Indian en Harley-Davidson. Hoewel, aan één kleine vergelijking ontkom je niet met betrekking tot het lijdend voorwerp van vandaag: oude, maar vooral nieuwe fans zien de Scout als een goed, en soms zelfs beter alternatief voor de bestseller uit Harley’s stal, de Sportster. Simpelweg omdat de Scout moderner en sterker is, en ook wat exclusiever. Je ziet ‘m immers duidelijk minder vaak in het straatbeeld. Nog wel althans. Indian, nog maar enkele jaren geleden nieuw leven ingeblazen door het Amerikaanse conglomeraat Polaris (bekend van de quads, sneeuwscooters etc.), zet inmiddels namelijk flinke stappen. Vooral de Scout modellen zijn daarbij erg in trek sinds de marktintroductie in 2015. Specifiek de bobbervariant die in 2018 het licht zag, en enorm goed lijkt te passen in de huidige tijdgeest.

De traditie van de Scout gaat terug tot het oorspronkelijke oermodel dat in de jaren twintig razend populair was. In 2020 kwam er vervolgens een kleurrijk eerbetoon in de vorm van een 100th Anniversary special edition. Mooi, maar uiterst zeldzaam. Voor nieuwkomers op rijbewijsgebied is iets anders van belang dan kleuren en uitrustingsdetails: een bouwjaar na 2016 vooral. Met 95 minder pk’s dan de 102 van de eerste lichting, maar absoluut geen reden tot zorg. Ook de laatste bouwjaren van de V-twin staan bekend als sterk en elastisch, mogen indien gewenst echter ook tot een A2-waardige 48 pk worden terug getuned. Het rijwielgedeelte is eveneens zeer goedmoedig en de afwerking eersteklas. In het algemeen is de Scouts daarom perfect voer voor een langdurige relatie. Klassiek (Scout) of modern (Bobber), voor ieder is er wel een passend model!


Marktsituatie
De modelnaam zegt het al: een Scout moet als een goed tweedehands model eerst worden gespot. Ondanks het betrekkelijke succes van dit jonge merk in het algemeen en de Scout in het bijzonder, zijn tweedehands exemplaren bepaald niet op iedere straathoek te vinden. En dan drukken we het heel voorzichtig uit. Het gros van de aangeboden exemplaren bevindt zich in het dealerbereik. Doorgaans bijzonder nette motorfietsen met zeer acceptabele kilometerstanden, die de tienduizend vaak niet eens aantikken. En dat zie je dan meteen ook terug in de vraagprijzen. Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, kan beter naar een andere motorfiets zoeken. Ook in particuliere kringen zul je geen aanbieding van de dag vinden, verkopers houden hun Scout liever vast tot zich een oprecht geïnteresseerde koper aandient, dan dat ze ‘m voor een lagere prijs van de hand doen. De gelimiteerde 100th Anniversary wordt bijna nooit te koop aangeboden. En als dat wel het geval is, dan tegen waanzinnige prijzen.


Bezichtiging
Echte typische kinderziektes zijn niet bekend, evenals verontrustende berichten uit de werkplaats. De Amerikaanse V-twin staat als behoorlijk robuust en betrouwbaar te boek. Dit echter wel met een kleine kanttekening, echt veel exemplaren met hoge kilometrages, en daarmee dus ervaringen over een langere duur, zijn er niet. Harde uitspraken over de betrouwbaarheid op de lange termijn kun je derhalve niet doen, maar in de basis lijkt het wel goed te zitten. Aangeboden exemplaren met een goed gedocumenteerde onderhoudshistorie, kun je dus zonder twijfels kopen. Let bij flink gepersonaliseerde exemplaren erop of de ombouwwerkzaamheden wel netjes zijn gedaan. Populaire accessoires zijn onder meer een uitlaatsysteem van Jekill & Hide met elektronisch gestuurde vlinderklep en een led-koplamp uit het accessoireschap van Indian zelf.

Lees meer over

Indian Scout Scout Bobber

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Indian Sport Chief

Eerste Test Indian Sport Chief

30 maart, 2023

Geef toe: lef hebben ze wel bij Indian. Het kwalificeert een 311 kilo zware luchtgekoelde custom met ...
Vergelijkingstest 5 naked bikes

Vergelijkingstest 5 naked bikes

19 januari, 2023

Naakt en sterk zijn ze allemaal, maar dan is de vraag: willen we met een twin naar Tirol of met een vierpitter naar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-