+ Plus

Occasion: Honda VL700V Transalp

Toegegeven, een spettereden schoonheid is het niet, verafgood wordt ‘ie niet en een revolutionair wil ‘ie al helemaal niet zijn. Toch spreekt deze bourgeoisie Honda tot de verbeelding van andersdenkenden. Waarom? Omdat de Transalp nog echte idealen in zich verenigt. Nee tegen de wapenwedloop, nee tegen de consumptiemaatschappij. Voor een beter milieu. Een ja in hoofdletters voor een meer bescheiden en eenvoudige manier van motorrijden. Nee tegen agressie in het verkeer. Vrede! En als de situatie dan toch nog gespannen wordt? Domweg wegwezen. Weg uit de sleur van alledag, de natuur in, op zoek naar andere culturen. Daarvoor heb je ruimschoots voldoende aan 50 tot 60 pk. Ontspannen zitten, misschien nog een passagier mee en gaan. De grote benzinetank maakt vluchtetappes van meer dan 300 kilometer non stop mogelijk. De Transalp is een reisfanaat pur sang: uiterst betrouwbaar, zuinig, makkelijk te handelen en nooit te veel van het goede. Honda’s middenklasse allroad is juist wendbaar en zeer stabiel. De weg die deze extreem veelzijdige machine niet de baas kan, moet nog worden aangelegd. Maar ook zonder asfalt komt de Transalp goed uit de verf. Met veerwegen van 180 millimeter hoef je een onverharde pasweg bijvoorbeeld niet uit de weg te gaan. Al een kwart eeuw lang bewijst de Transalp dat niet topvermogen maar een harmonieus totaalpakket de basis onder echt succes is. De nieuwste generatie met injectie (sinds 2008) is 60 pk sterk, heeft een prima rijwielgedeelte en dito remmen. In een familietreffen is de nieuwste uiteraard beter dan zijn 600 en 650 cc voorgangers, maar er gaapt zeker geen enorme kloof tussen de drie generaties. De ‘oudjes’ doen nog goed mee en aspirant-kopers met enige kennis van de materie schrikken zelfs niet terug van kilometerstanden boven de 50.000 – een teken van vertrouwen in een motorfiets, die al generaties lang zijn innerlijke waarden niet heeft verloochend. Een goudeerlijk type dus, ideaal! AANKOOPTIPSHet zou van naïviteit getuigen te denken dat je bij zescijferige kilometerstanden niet in hoeft te zitten over onderhoudskosten of reparaties. Ook voor deze oerbetrouwbare 600 cc V-twin komt er een keer een moment dat er het een en ander (kleppen, zuigers) gereviseerd moet worden. Dat zijn de, dure, momentjes waarop mensen met twee linkerhanden lichtelijk nerveus beginnen te worden. Storende zaken als een defecte ontsteking (met name de modellen tot 1993) en lekkende vorkkeerringen zijn bij op leeftijd zijnde exemplaren beslist geen zeldzaamheid en maken een goedkoop tweedehandsje al snel tot een dure ‘oude’. Roest op het frame (met name bij de in Italië geproduceerde machines) is alleen met een zak geld op te lossen (stralen en opnieuw lakken), maar er valt mee te leven als het om een zeer gunstig geprijsde Transalp gaat. Het blok moet uiteraard volledig lekvrij zijn (let dus altijd goed op oliesporen) en niet rammelen of andere ongewenste geluiden produceren. Check ook goed of het originele motorblok er in zit of dat er sprake is van een donorblok. Bij nieuwere modellen (vanaf bouwjaar 2000) met lage kilometerstanden (tot 30.000 kilometer) zijn met name de staat van de slijtageonderdelen en de gemonteerde accessoires (koffersets, aluminium carterprotectie, middenbok) doorslaggevend voor wat betreft de prijs.MARKTSITUATIEDe ‘oer-Transalp’ is onder liefhebbers een zeer begeerde machine. Die zijn met wat speurwerk wel te vinden voor bedragen tussen de € 2.000,- en € 2.500,-. PD06-modellen met krassen en andere gebruikssporen zijn onder de € 1.500,- zeker te vinden. Vaak hebben deze machines wel meer dan 50.000 kilometer achter de kiezen. Een aanrader: weinig gebruikte en goed onderhouden 600’s die in Japan zijn geproduceerd (tot 1996) en vaak tussen de € 2.000,- en € 2.500,- kosten of, voor een dikke duizend euro extra, een nette 650 (vanaf 2000) met ongeveer 30.000 kilometer op de klok. Nette gebruikte 700’s (vanaf 2008) kun je met enig geluk al voor € 5.500,- tegenkomen. Tip: doorgaans zijn de ABS-modellen waardevaster. MODELGESCHIEDENIS1987Introductie, model PD06. Gewicht: 194 kilo; vermogen: 50 pk.1989Blok gemodificeerd, nieuwe achterschokbreker.1991Gewicht naar 202 kilo; vermogen: 47 pk. Achter schijf- in plaats van trommelrem. 1994Nieuw frontje, nieuwe koplamp, remmen gemodificeerd, nieuwe oliepomp, nieuwe achterschokbreker, weer 50 pk. 1996Laatste bouwjaar van de in Japan geproduceerde Transalp. De PD06 rolt voor het eerst met zilver- in plaats van goudkleurige velgen van de band. Gewicht; 204 kilo. 1997Het nieuwe model PD10 wordt in Italië geproduceerd. De enkele schijfrem voor is vervangen door een dubbele. Gewicht: 210 kg.2000Compleet nieuw model: RD10. Een 650 cc V-twin met 53 pk, 212 kilo gewicht, nieuw uitlaatsysteem, ongeregelde katalysator, nieuwe stroomlijndelen, nieuwe tank (19 in plaats van 18 liter) en verbeterde veerelementen (verstelbare ingaande demping achter). 2002Productie verhuist naar Spanje, typeaanduiding: RD11. Gewijzigde uitlaat. 2004Gemodificeerde carburateurs (vanwege Euro2). Vermogen: 55 pk.2008Model RD13 met nieuw blok (680 c, 59 pk, vier in plaats van drie kleppen per cilinder, injectie, geregelde katalysator, Euro3-conform) staat bekend als de nieuwe 700-Transalp. Honda’s bekende gecombineerde ABS-remsysteem was optioneel. Verder kreeg deze Transalp een opgefriste snoet met een nieuwe koplamp en een nieuw tank (17,5 liter). Drooggewicht: 219 kilo. 2011Productie opnieuw verplaatst naar Italië, modelaanduiding RD15, ABS standaard, achterschokbreker gemodificeerd. [BU]Sinds 2011 standaard: ABS. [BIJ FOTO’S ONDER, v.l.n.r.]DE MODELLENDe XL600V Transalp is in 1987 de eerste allroad met een volle stroomlijn. Puristen vinden het niets, maar de reizigers vonden het geweldig en – belangrijker – zij kochten een Transalp. Nieuw gezicht, maar technisch bleef alles bij het oude. Geen probleem, ook in 1994 was de Transalp nog steeds zeer modern. En ook nog steeds zeer betrouwbaar. Rondom vernieuwd de nieuwe eeuw in. De XL650V is iets sterker, maar het goedmoedige karakter bleef behouden. Dat gold eveneens voor het avontuurlijke 21 inch voorwiel. ‘700’, dat klinkt zeldzaam, maar de nieuwste generatie met injectie uit 2008 is nog steeds onmiskenbaar een Transalp. Wel ligt het gebruiksgebied door het 19 inch voorwiel nadrukkelijker op de straat.TECHNISCHE GEGEVENS (model RD13, bouwjaar 2008)MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 52° V-motor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 81,0 x 66,0 mmCilinderinhoud 680 ccMax. vermogen 44 kW (60 pk) bij 7.750 tpmMax. koppel 60 Nm bij 6.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen ruggengraatframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning en ingaande demping verstelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter, gecombineerde remmen, ABS.Aluminium gietwielen 2.15 x 19; 3.50 x 17Banden 100/90-19; 130/80-17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.515 mm, balhoofdhoek 61,9°, naloop 106 mm, veerweg v/a 177/173 mm, zithoogte* 830 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 221 kg, tankinhoud 17 liter. METINGENTopsnelheid** 172 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 5,1 secDoortrekken60 – 100 km/uur 5,6 secVerbruikSecundair 1 op 21,3Snelweg (130 km/uur) 1 op 21,7*MotoPlus-meting**FabrieksopgaveINTERNET• www.transalpclub.nl • www.transalp.org (Engels)GETEST IN MOTOPLUS10/2011 (VT), 5/2011 (VT), 13/2008 (VT), 3/2008 (VT), 24/2007 (VT), 21/2007 (ET), 2/2007 (VT)ET = Eerste Test, T = Test, TT = Toptest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl [onderste helft 3e pagina]GESELECTEERD3 OCCASIONS VAN € 4.000,-Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jong gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij de € 4.000,-[1]Waar: Goedhart Motoren, BodegravenWat: Honda CB600F SPrijs: € 3.990,-Bouwjaar: 2003KM-stand: 17.400Garantie: 12 maandenInfo: www.goedhartmotoren.nl [Screenshot in midden plaatsen][In logo]MOTOPLUS-oordeel+ToegankelijkVrouwvriendelijkGewillig blokSturen (vanaf bouwjaar 2000)-Nerveus sturen (tot bouwjaar 2000)TrillingenBenzineverbruik (met name tot 2003)Actieradius[2]Waar: MotoPort Zelhem, ZelhemWat: Yamaha TDM900Prijs: € 3.990,-Bouwjaar: 2002KM-stand: 70.923Garantie: 3 maandenInfo: www.motoportzelhem.nl [Screenshot in midden plaatsen][in logo]MOTOPLUS-oordeel+Enorm veelzijdigRemmenActieradiusABS (v.a. 2005)-Ietwat looïg sturenVoorvork aan zachte kant[3]Waar: Hans van Wijk MotorenWat: Suzuki TL1000SPrijs: € 3.950,-Bouwjaar: 2000KM-stand: 53.353Garantie: Info: www.hansvanwijk.nl [Screenshot in midden plaatsen][in logo]MOTOPLUS-oordeel+Technisch hoogstandjeJapanse emotie-BenzineverbruikRotatiedemper

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...