+ Plus

Occasion Honda ST1300 PE

Het is absoluut stoer als een nieuwe motor bij de presentatie in nevelen is gehuld, dat rookgordijn vervolgens voor de ogen van een in spanning wachtend publiek wordt opgetrokken en de nieuweling vol in de schijnwerpers komt te staan. Maar als dat allemaal figuurlijk gebeurt….Dan is het een heel ander verhaal. Het overkwam de ST1300 Pan European in 2002. In Duitsland kwam aan het licht dat de nieuwe hoop van Honda kon gaan pendelen op snelheden waar je in Nederland je Pan op een andere wijze kwijt zou raken…. De publieke ervaringen liepen echter uiteen van lichte slingerbewegingen tot wilder gedrag. Maar: paniek alom. Want de ene Pan had er wel last van, de andere niet. Nog gekker: de omstandigheden waaronder dat kon gebeuren konden niet eenduidig worden vastgesteld. De ene keer wel, de andere keer niet. Van officiële zijde (fabrikant en importeur) werd het probleem in het begin zoveel mogelijk onder een mantel der financiën bedekt, want terugroepacties kosten klauwen met geld. Van officieuze zijde (kopers en gebruikers) werd opheldering en verbetering geëist, was de mantel der liefde te dun en te klein om het probleem te bagatelliseren.Na lang aandringen van de Pan European rijders kwam Honda aarzelend onder het kleed vandaan en volgden er uiteindelijk terugroepacties waarbij sommige Pan´s wél en andere niet beter werden. En sommige Pan’s kwamen wél en andere niet in aanmerking voor een herziening. Het leidde niet tot unanieme tevredenheid. Geen tevredenheid over de verbeteringen, geen tevredenheid over het niet terugroepen van alle Pan Europeans. Er volgde nog een terugroepactie die meer zoden aan de dijk leek te zetten. Maar toen kwam er weer iemand achter dat die verbeteringen ook tot betere rijeigenschappen leiden bij ‘niet getroffen en niet betroffen’ Pan Europeans, waarna ook die andere eigenaren de tweede modificatie wilden. Hoe dan ook, één van de grootste motormysteries lijkt ondertussen op mysterieuze wijze opgelost. Want nu we dik zeven jaar verder zijn en er over het hoe, wat, waarom en bij welke wel en welke niet nog steeds geen duidelijkheid bestaat, kunnen we wel vaststellen dat je niemand meer hoort over datgene waar je in 2002/2003 veel over hoorde.En dat is maar goed ook. Achter dit raadsel schuilt namelijk een geweldige toermachine, die iedereen die er op rijdt doet verbazen. Het grote toverwoord daarbij is balans, een officieus Honda-patent, dat ervoor zorgt dat je met deze rijklaar maar liefst 326 kilo zware motor rijdt als op een kinderfiets. Kinderspel dus. Wendbaar, handelbaar, grote stuurprecisie. Daarnaast is de uitrusting van de oerbetrouwbare en comfortabele Pan enorm compleet met een elektronisch verstelbare ruit, een in hoogte verstelbaar zadel, standaard zijkoffers, ABS en D-CBS, het beste gekoppelde remsysteem. Er zit eigenlijk niets op of aan wat niet goed is. Of het zouden die 1300’s moeten zijn met zwaailichten, sirenes en die akelige bordjes met: ‘stop, politie, volgen’. Want ook bij de KLPD zijn ze overtuigd van de kwaliteiten van deze motor. En als het goed genoeg is voor de professionele gebruiker, dan is het voor de hobby gebruiker zeker goed.

Lees meer over

Honda ST1300 Pan European

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-