+ Plus

Occasion: Honda Fireblade

Al meer dan twee decennia lang is de Fireblade een vaste naam in het superbike-segment. Als occasiontip richten we het vizier op de jongste Blade, type SC59, vanaf bouwjaar 2008.

‘You meet the nicest people on a Honda’. Wie herinnert zich deze reclameslogan uit de jaren zestig van de Japanse motorfabrikant nog? Eigenlijk was die kreet bedacht voor de Super Cub, maar in principe kun je hem ook nog voor de machtige Fireblade gebruiken. Want ondanks indrukwekkende cijfers (178 pk en 199 kilo bijvoorbeeld) is Honda’s superbike allesbehalve een gevaarte, dat je associeert met gouden kettingen en pornobrillen. Daar vormt ook deze meest actuele, zevende generatie – modelcode SC59 – geen uitzondering op. Zelfs in de Repsol-oorlogskleuren van het MotoGP-team doet deze dikke 1.000 eerder als een krijtstreeppak voor de gedistingeerde gentleman-racer aan. Wie plaatsneemt op de sinds 2008 leverbare SC59 wordt direct geattendeerd op het Fireblade-DNA. Dit terwijl de Honda-constructeurs de nieuwe vergeleken met zijn voorgangers (SC50 vanaf 2002 en SC57 vanaf 2004) een iets sportievere zithouding hebben toebedeeld. Voorheen stond het sportieve programma van Honda er om bekend (en dat zullen de eigenaren kunnen beamen) dat het niet radicaal op een compromisloze jacht op de snelste rondetijden was getrimd en dat er altijd sprake was van een gezonde dosis alledaags gebruiksgemak. Rondje circuit? Tuurlijk, geen probleem, maar met een Fireblade moest je met een bagagerol ook een weekendje weg kunnen. Bij de eerste SC59’s moest je daarentegen (helaas) wat meer kunnen afzien. Beter – lees: comfortabeler – werd het met de eerste modelupdate in 2014.
Wat de concurrentie betreft heeft de Fireblade het sinds zijn lancering erg moeilijk gehad met de sterke en complete BMS S1000RR. Maar ondanks het forse vermogensverschil en de (nog steeds) ontbrekende tractiecontrole scoort de Balde tot op de dag van vandaag nog met technische gimmicks als de elektronische stuurdemper en het bijzonder verfijnd werkende ‘brake-by-wire’ gecombineerde ABS-remsysteem. Bijzonder prettig is ook de prijs. Verder zoeken is niet nodig. Wanneer zien we jou op deze Honda?

Lees meer over

Honda CBR1000RR-R Fireblade

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...