Nieuws

Occasion: Honda CBR600RR

De ‘dubbel-R’ komt in 2003 rijkelijk laat als Honda’s scherpe en nieuwe model in het supersportieve 600cc-circus. Nog beter, even veelzijdig en hier vol in beeld is zijn opvolger: de PC40 uit 2007.

Zo overzichtelijk als de 600cc-klasse tegenwoordig is, zo hevig werd hij rond de eeuwwisseling betwist. Na de succesvolle, maar steeds meer toergerichte CBR600F, verschijnt in 2003 de CBR600RR. De wapenwedloop nam vanaf dat moment alleen maar in hevigheid toe en vier jaar later past Honda de 600 stevig aan om nog snellere tijden na te jagen. Ondanks dat ze er hetzelfde uitzien, is de dubbele R, type PC40, een compleet nieuw ontwerp. Meer vermogen (plus drie pk), minder gewicht (min acht kilo), betere remmen en een elektronische stuurdemper resulteren in een nog flitsender supersport. Ondanks het radicale op de Fireblade geïnspireerde uiterlijk voelt de wendbare 600 zich ook thuis in dagelijks gebruik. Daar scoort hij punten met typische Honda deugden: geweldige ergonomie, gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid.

Bovendien speelt de CBR600RR de gebruikelijk handling-voordelen van kleine supersportmotoren uit. Hij is opgebouwd uit hoogwaardige componenten – zoals het rijwielgedeelte en de prachtige aluminium achterbrug – en beschikt over een rijpotentieel dat er alleen op een circuit volledig uit komt. Sinds 2009 ondersteunt ABS het remsysteem. Ondanks dat het ABS tien kilo extra gewicht aan de Honda toevoegt overtuigt het systeem ook ervaren circuitrijders. Destijds is dat nog geen vanzelfsprekendheid.
Toch duurt het niet lang voordat de Honda in vergelijking met de concurrentie een iets grijzer muisje wordt. Veel coureurs wensen krachtiger remmen, iets meer hellingshoekvrijheid en trekkracht. Hobbyracers waarderen echter nog altijd zijn veelzijdigheid. Dat blijkt ook uit de vele tweedehands CBR’s met hoge kilometerstanden. Omdat supersportmotoren al jaren uit de mode zijn verdwijnt de CBR600RR in 2014 uit onze showrooms. In Japan bleef het model gewild en wordt het nog steeds gebouwd.

Marktsituatie
Hoewel de verkoopcijfers de algemene neerwaartse trend in het sportsegment volgden, is de CBR600RR met modelcode PC40 ruim vertegenwoordigd op de markt en is hij waardevast. Toch zijn koopjes van particuliere eigenaren al te vinden vanaf zo weinig als € 4.500,-. Meestal zijn het motoren uit de vroegste jaren van het model met meer dan 40.000 kilometer op de klok. Dat laatste is niet noodzakelijk een groot nadeel.
Rijders die waarde hechten aan ABS moeten minstens € 6.000,- investeren. Zeldzame speciale modellen (Repsol, Limited Edition of Carbon) zijn logischerwijze een beetje duurder. Sinds 2014 is de motor niet langer op de markt. Voor 2013-modellen die pas in 2014 of zelfs 2015 op kenteken zijn gezet worden prijzen in het bereik van vijf cijfers gevraagd. Aan de andere kant hebben deze motoren, die voornamelijk bij dealers staan, slechts een paar kilometer op de teller en leveren dealers ze vaak met een extra beurtje.

Bezichtging
De hoge kilometerstanden zijn opvallend voor deze hoog vermogende atleet. Zijn er andere bijzondere kenmerken of problemen? Zelfs een ervaren Honda-dealer moet lang en grondig nadenken over die vraag. Met regelmatig olie verversen en het netjes opwarmen van het blok, wordt de motor als onverwoestbaar beschouwd. De algemene betrouwbaarheid is een groot pluspunt van de Honda. Een kleine beurt staat elke 6.000 kilometer op de planning, na 24.000 kilometer is een grote onderhoudsbeurt nodig. Voor het overige gelden de gebruikelijke tips voor motoren die wel eens een circuit van dichtbij hebben gezien: controleer de ketting, de remmen en de banden. Controleer ook de kuip, de voorvork en de voetsteunen op valsporen.
Vorige eigenaren hebben vaak een sportuitlaat gemonteerd. Afhankelijk van de fabrikant (Akrapovic € 900,- Leovince € 500,- en Arrow € 400,-), kan die vervangingsdemper ook de waarde van de fiets verhogen. Crashpads, kentekenplaathouders, andere hendels, voetsteunen en LED-knipperlichten zijn ook populair. Let op: als een gewild stukje circuitgereedschap heeft de homologatie van deze onderdelen niet altijd de eerste prioriteit.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Eerste Test Bimota KB4

Eerste Test Bimota KB4

reactie(s) - 24 november, 2022

De samenwerking tussen Bimota en Kawasaki voert terug tot 1978, toen de Italiaanse motoredelsmid de KB1 (Kawasaki ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.