Nieuws

Occasion Honda CB650

Omringd door staande twin-concurrenten overtuigt deze scherpe middenklasse Honda met zijn viercilinder die het ook tweedehands heerlijk vindt om hoogtoerig door het leven te gaan.

Zeshonderdvijftig cc is een maatinhoud die in bijna elke cilinderconfiguratie overtuigt. Voor een viercilinder wordt het tegenwoordig als exotisch beschouwd. Dus dat was in 2014 direct de grootste bijzonderheid waarmee de opvolger van de Honda Hornet de markt van door twins gedomineerde middenklasse wilde opschudden.
Het andere was de kunst om een beginner-vriendelijke aankoopprijs met kwaliteit, vakmanschap en een aantrekkelijk ontwerp te combineren. Het vier-in-een uitlaatsysteem maakt meteen duidelijk dat dit een compacte viercilinder is in een brugframe. Het blok harmonieert perfect met een makkelijk hanteerbare naked bike. Het motorblok maakt indruk met zijn zuivere gasrespons, ferme trekkracht (zelfs bij lage toerentallen) en hoge soepelheid van lage tot hoge toeren. Indien nodig draait de 650 moeiteloos toeren tot hij in de begrenzer duikt. Zelfs daarbij krijst hij niet luidkeels.

 

Met 87 soepele pk’s en een goed hanteerbaar gewicht van 212 kg is dat krijsen ook zelden nodig. De CB volgt speels zijn beoogde lijn. Hij imponeert in elke situatie met zijn sportieve, maar niet te stijve rijwielgedeelte. Overigens is alleen de voorspanning van monoschokdemper aan te passen. Op de goed doseerbare remmen en het standaard ABS kunnen zowel ervaren rijders als beginners vertrouwen. In de 48 pk-versie is de CB650 ook een prima motorfiets voor mensen met een A2-rijbewijs. Ook die afgeroomde variant weet nieuwkomers en overstappers voor hoogtoerige viercilinder te inspireren.
In 2019 dient zich de opvolger van de CB650 aan: het is de CB650 R en die is in bijna alle opzichten verbeterd. Met zijn aantrekkelijke neo-retro design onderscheidt hij zich ook van de overwegend streetfighter-achtige middenklasse. Wat gelukkig bleef is de hoogtoerige viercilinder motor.

 

Marktsituatie
Een echte bestseller is het niet, maar de CB 650 stond altijd in de Verkoop Top-Vijftig. Succesvoller dan de ‘F’ is de CB650 R. Het levert een grote voorraad gebruikte modellen op. Zelfs vroege modeljaren met veel kilometers op de teller zijn niet goedkoop. Ze kosten minstens € 5.000,-. De in 2017 opgefriste CB650 F komt in beeld vanaf zo’n € 6.000,-. De in 2019 ingrijpend herziene en voor veel mensen aantrekkelijkere CB650 R is gebruikt verkrijgbaar vanaf zo’n € 6.700,-. Demo’s uit 2021 worden momenteel aangeboden voor bedragen tussen de € 8.500,- en € 9.200,-. Daardoor leunt de vraagprijs dicht aan tegen de huidige nieuwprijs van € 9.949,-. Een A2-CB650 met 48 pk komt slechts een heel enkele keer voorbij.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Eerste Test Bimota KB4

Eerste Test Bimota KB4

reactie(s) - 24 november, 2022

De samenwerking tussen Bimota en Kawasaki voert terug tot 1978, toen de Italiaanse motoredelsmid de KB1 (Kawasaki ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.