Nieuws

Occasion Honda CB650

Omringd door staande twin-concurrenten overtuigt deze scherpe middenklasse Honda met zijn viercilinder die het ook tweedehands heerlijk vindt om hoogtoerig door het leven te gaan.

Zeshonderdvijftig cc is een maatinhoud die in bijna elke cilinderconfiguratie overtuigt. Voor een viercilinder wordt het tegenwoordig als exotisch beschouwd. Dus dat was in 2014 direct de grootste bijzonderheid waarmee de opvolger van de Honda Hornet de markt van door twins gedomineerde middenklasse wilde opschudden.
Het andere was de kunst om een beginner-vriendelijke aankoopprijs met kwaliteit, vakmanschap en een aantrekkelijk ontwerp te combineren. Het vier-in-een uitlaatsysteem maakt meteen duidelijk dat dit een compacte viercilinder is in een brugframe. Het blok harmonieert perfect met een makkelijk hanteerbare naked bike. Het motorblok maakt indruk met zijn zuivere gasrespons, ferme trekkracht (zelfs bij lage toerentallen) en hoge soepelheid van lage tot hoge toeren. Indien nodig draait de 650 moeiteloos toeren tot hij in de begrenzer duikt. Zelfs daarbij krijst hij niet luidkeels.

 

Met 87 soepele pk’s en een goed hanteerbaar gewicht van 212 kg is dat krijsen ook zelden nodig. De CB volgt speels zijn beoogde lijn. Hij imponeert in elke situatie met zijn sportieve, maar niet te stijve rijwielgedeelte. Overigens is alleen de voorspanning van monoschokdemper aan te passen. Op de goed doseerbare remmen en het standaard ABS kunnen zowel ervaren rijders als beginners vertrouwen. In de 48 pk-versie is de CB650 ook een prima motorfiets voor mensen met een A2-rijbewijs. Ook die afgeroomde variant weet nieuwkomers en overstappers voor hoogtoerige viercilinder te inspireren.
In 2019 dient zich de opvolger van de CB650 aan: het is de CB650 R en die is in bijna alle opzichten verbeterd. Met zijn aantrekkelijke neo-retro design onderscheidt hij zich ook van de overwegend streetfighter-achtige middenklasse. Wat gelukkig bleef is de hoogtoerige viercilinder motor.

 

Marktsituatie
Een echte bestseller is het niet, maar de CB 650 stond altijd in de Verkoop Top-Vijftig. Succesvoller dan de ‘F’ is de CB650 R. Het levert een grote voorraad gebruikte modellen op. Zelfs vroege modeljaren met veel kilometers op de teller zijn niet goedkoop. Ze kosten minstens € 5.000,-. De in 2017 opgefriste CB650 F komt in beeld vanaf zo’n € 6.000,-. De in 2019 ingrijpend herziene en voor veel mensen aantrekkelijkere CB650 R is gebruikt verkrijgbaar vanaf zo’n € 6.700,-. Demo’s uit 2021 worden momenteel aangeboden voor bedragen tussen de € 8.500,- en € 9.200,-. Daardoor leunt de vraagprijs dicht aan tegen de huidige nieuwprijs van € 9.949,-. Een A2-CB650 met 48 pk komt slechts een heel enkele keer voorbij.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...