+ Plus

Occasion: Harley-Davidson Sportster 1200

Is het een vrouwenmotor? Ja! Is het een mannenmotor? Ja! Is hij de meest dynamische aller Harley-Davidsons? Ja! En sinds 2004 is hij ook nog eens veel beter geworden ook! De Sportster: één voor allen!

Japanners hadden de machine een volledig nieuwe naam gegeven en de onthulling laten doen door een internationaal bekende illusionist. Amerikanen niet, die zijn beduidend cooler. Althans waar het op de Sportster aankomt dan. Die gaat immers al sinds 1957 onder dezelfde naam door het leven en waarom zou je daar ook maar iets aan veranderen, enkel omdat na een modelupdate een paar nummertjes net wat groter zijn geworden waardoor er praktisch bijna een volledig nieuw model uit de hoge hoed komt? Precies. De overgang naar modeljaar 2004 was voor de XL1200 wat dat betreft een regelrechte reuzenstap. De voorheen ietwat flegmatieke en bij tijd en wijle nogal nerveuze bibberaar ontpopte zich tot een montere funfiets die niet meer alle maar enkel nog de ‘good vibrations’ richting berijders doorseinde. Het geheim achter dit resultaat: de uit vierhonderd delen opgebouwde, nagenoeg volledig nieuwe Evolution-Twin zit niet meer star, maar gelagerd via rubbers en trekstangen in het frame gemonteerd. In een volledig nieuw en beduidend stijver frame om precies te zijn. Veel meer rust, 16% meer vermogen, betere schokbrekers en fatsoenlijke remmen: nooit eerder voelde een Sportster zo levendig en liet hij zich dermate monter sturen. En dat ondanks de dertig kilo meer spek op de botten dan zijn voorganger. Dan nog, in vergelijking met de rest van het Harley-gamma is de inmiddels in tig uitvoeringen verkrijgbare Sportster nog altijd een lichtgewicht en zeker inzake prijs-kwaliteitverhouding met afstand het beste wat de Amerikanen te bieden hebben!

KOOPTIPS
Met de overstap naar het 2004-model maakte de toch al zeer betrouwbare Evolution Sportster een grote stap in de richting van ‘praktisch onverwoestbaar’: er zijn simpelweg geen typische mankementen van de twin bekend. De gemiddelde werkplaats ziet de Sportster buiten de reguliere service-intervallen van 8.000 kilometer slechts zelden. Desondanks is er wel een klassiek Sportster-probleem te melden, en dat luistert naar de naam ‘ombouwzieke eigenaren met twee linker handen’. Heel veel kopers van een nieuwe Sportster maken die overstap vanaf een Japanse tegenhanger en zijn derhalve Harley-nieuwelingen. Wat enkelen van hen er niet van weerhoudt om hun trots volledig te behangen met nogal cheapo accessoires. Een ‘individuele’ elektrische bekabeling bijvoorbeeld, kan zich op een nogal vervelende manier wreken. De met afstand belangrijkste tip bij de bezichtiging luidt daarom: let extra goed op de kwaliteit van eventuele accessoires! Dat geldt met name voor vervangingsdempers, bij voorkeur de originele einddempers bij de koop inhouden.

MARKTSITUATIE
De XL1200 Sportster is zowel nieuw als gebruikt beduidend meer geliefd dan de kleinere XL883 en dat heeft zo zijn weerslag op het prijsniveau van de dikke twin. Onder de zevenduizend euro vind je bijna geen geschikte exemplaren van de nieuwe 2004-generatie. Binnen het XL1200-gamma is de Custom met afstand de meest populaire machine, zowel wat betreft vraag als aanbod. Deze wordt op de voet gevolgd door de Nightster, die als eerste ‘echte mannen Sportster’ te boek staat. De lage Sportster Low-versie daarentegen wordt bijna uitsluitend door vrouwen gezocht. Bijzonder geliefd onder beide sexen: de uiterst stoere Forty-Eight. De vraag naar dat laatste model overklast duidelijk het nog altijd schamele aanbod, onder de tien mille doe je helemaal niets.
Een waardevolle insider tip: de Roadster. Deze is met onder meer dubbele remschijven voor met afstand de meest dynamische aller Sportsters en daarnaast dankzij een volledig uitgeruste cockpit ook de meest praktisch uitgeruste. Veel kenners zoeken enkel deze uitvoering en hechten bijzonder veel waarde aan de in het Sportster-bereik ongeëvenaarde rijkwaliteiten op secundaire wegen. Voor alle modellen geldt: de injectie-modellen vanaf modeljaar 2007 zijn het meest populair.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.