+ Plus

Occasion Ducati ST-familie

Het jaar 1997 deed Ducati-fans beven van angst, de roden uit Bologna weken van het sportieve pad af en presenteerden een echte sporttoermachine. De angst sloeg echter al snel om euforie, de ST bleek gelukkig een echte Ducati. Hoe doen de ST2, 3 en 4 het op de occasionmarkt?De ST mocht dan in eerste instantie een vreemde eend in de Ducati-bijt zijn, kopers lieten zich allerminst afschrikken door dit idee. De ST verkocht domweg goed, van stijlicoon 916 en zijn opvolgers 996 en 998 gingen er bijvoorbeeld maar marginaal meer over de toonbank. Het besluit van de Italiaanse firma om ook eens wat meer aandacht aan het thema praktisch gebruiksgemak te besteden, betaalde zich echter niet alleen op commercieel vlak terug in klinkende munt. Belangrijker misschien was dat deze stap zijwaarts een sterke impuls betekende voor het ontwikkelen van een breder modelpallet, sleutelwoord Multistrada.De eerste telg van de ST familie werd de ST2, waarmee Ducati schaamteloos de aanval opende Honda’s allrounder op sporttoer-gebied, de VFR. De vloeistofgekoelde tweeklepper in het vooronder stamde uit de weinig succesvolle 907ie, maar kreeg voor actieve dienst in de ST een iets grotere boring waarmee de cilinderinhoud uitkwam op 944 cc. De bullige desmotwin bleek perfect voor een praktische toermachine. In 1999 volgde de ST4 met het vierkleps blok van de 916, toch bracht de vermogensplus ten opzichte van de ST2 (105 i.pv. 83 pk) toeradepten maar weinig plezier. Het nogal matte koppelverloop resulteerde erin dat velen na een uitgebreide proefrit nogal teleurgesteld afstapten. Duidelijk aantrekkelijker werd de ST4 vanaf 2001 toen hij de beschikking kreeg over het potente, 117 pk sterke aggregaat van de 996. In 2004 zag de ST3 het levenslicht, de echte kilometercracks waren echter behoorlijk kritisch over het wat zwakke rijwielgedeelte in combinatie met een niet instelbare voorvork. Zoek je toch een ST3 voor exotisch verre reizen met veel bagage en passagier, dan zit je met de ST3s, voorzien van een volledig instelbare Showa voorvork en Öhlins achterschokbreker, die beduidend meer reserves bieden, daarentegen wel op de eerste rang. ________________________________________KOOPTIPSST-rijders nemen de modelnaam uiterst serieus en zetten doorgaans in relatief korte tijd flink wat kilometers op de klok. Iets dat volgens Ducati zelf helemaal geen probleem hoeft te zijn, zelfs machines die de honderdduizend gepasseerd zijn, presenteren zich bij een algehele inspectiebeurt nog als bijzonder fit. Het meest goede figuur slaat volgens experts nog de ST2 die een bijna onverwoestbaar imago geniet. Ook de ST4 laat een doorgaans positieve indruk achter, iets dat overigens wel tegenstrijdig is met het beeld dat onze duurtestmachine ooit liet zien. Na 50.000 kilometer vertoonden enkele hoogbelaste onderdelen, onder meer nokkenassen, kleppen en koppeling, duidelijke loopsporen. Daarover gesproken: controleer ST’s met een droge koppeling op loopsporen van de koppelingskorf. De modellen met een natte koppeling, de ST4 vanaf 2005, ST3 en ST3s, kennen wat dit betreft minder problemen. Een blik in het onderhoudsboekje geeft je uitsluitsel over de frequentie van de onderhoudsbeurten en of belangrijke servicebeurten, bijvoorbeeld het vervangen van de tandriem, wel tijdig zijn uitgevoerd. Tip: controleer of de machine er achter het kuipwerk ook netjes uitziet. ________________________________________MARKTWelke voor wie? De ST4 lonkt misschien wellustig met zijn 916 blok, maar het piekerige karakter daarvan vormt helemaal geen homogeen geheel met toergeoriënteerde rijwielgedeelte. Zeker de ST4’s tot 2001 zijn daarom relatief makkelijk verkrijgbaar. Duidelijk gewilder is de ST4s, zeker de ABS-versie vanaf modeljaar 2003.Een beetje een vergelijkbaar beeld is er bij de ST3. De standaardversie zonder volledig instelbaar rijwielgedeelte is niet zo heel gewild onder toerrijders en daardoor relatief gunstig in de aanschaf in vergelijking met de ST3s ABS. Ook van de ST2 zwerven er nog aardig wat rond, deze worden al aangeboden vanaf zo’n 2500 tot 3000 euro. Het ST2-tijdperk eindigt met het bouwjaar 2003/2004, daarvan ligt de prijs rond de 5000 euro. De populaire ST4s ABS begint bij zo’n 6000 euro, terwijl de jongste hond uit de ST-kennel, de ST3, zeker in de exclusievere S-versie met ABS prijstechnisch nog behoorlijk hoog zit. Reken op bedragen rond de acht- à negenduizend euro.________________________________________MODELGESCHIEDENIS1997 ST2 met vloeistofgekoeld tweeklepsblok (944 cc, 83 pk). 1998 Eerste modelupdate: eenvoudiger veervoorspanning van de achterschokbreker, andere logo’s.1999 ST4 met het vierklepsblok van de Ducati 916 (916cc, 105 pk). Tweede modelupdate van de ST2: nieuwe dynamo, nieuwe spanningsregelaar, lichtere velgen, aangepast stuur.2001ST4s met vierklepsblok van de 996 (996cc, 117 pk). 2002Alle ST-modellen uitgerust met een ongeregelde katalysator. 2003Alle ST-modellen krijgen een geregelde katalysator. ST4s optioneel uit te rusten met ABS. 2004ST3 met nieuw ontworpen drieklepsblok en geregelde katalysator (992cc, 102 pk). ST2 en ST4 verdwijnen uit het programma. Modelupdate ST4s: aangescherpt kuipwerk, nieuwe koplamp en gemodificeerde buddy. 2006ST3s ABS met volledig instelbaar rijwielgedeelte, voorvork van Showa en Öhlins achterschokbreker. 2008Einde van de ST-familie________________________________________DETAILSBlokkadevrij: de ABS-versies van de ST-famillie zijn nog altijd bijzonder geliefd op de occasionmarkt. ABS beschikbaar op de ST3s en ST4s.Infotainment aan boord van de ST2: de meer dan overzichtelijke cockpit met twee analoge tellers, felle controlelampjes en klein LCD-display.De S-klasse in het ST-gamma schittert met dank aan Showa en Öhlins aan een volledig instelbaar rijwielgedeelte. Een must voor de echte tourfreak.Een rasechte Ducati voorzien van een stuk rijcomfort, onder meer dankzij de hoge stuurhelften. Op de ST3 en ST4 (vanaf 2004) in hoogte verstelbaar.________________________________________[UNTERSCHRIFTE]Koffers voor een twin uit Bologna? Met de ST2 werd de V-twin klaargestoomd voor het betere toerwerk. Twee en vier maakt drie: in 2004 lost de ST3 de ST2 en ST4 af. In 2006 volgt de ST3s met ABS.De ST4s is van de ST-clan het populairst op de occasionmarkt. Niet alleen door zijn volledig instelbare rijwielgedeelte, ook het ABS maakt van hem een echte sportieve allrounder.________________________________________INTERNETForum: www.italobikes.comDucati Club Nederland: www.ducaticlub.nl________________________________________

Lees meer over

Ducati Honda ST3 ST3S

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-