Nieuws

Occasion Ducati Scrambler

Met zijn ontspannen handling, cool design en meer dan een dozijn varianten spreken Scramblers zelfs mensen aan die voorheen totaal geen interesse in Ducati hadden.

Het voorkomen van een Scrambler raakt een gevoelige snaar. Het maakt niet uit of het model wordt weggezet als ‘retro’, ‘klassiek’, ‘erfgoed’ of in het geval van Ducati zelfs als ‘post-erfgoed’. Het ‘gewone’ erfgoed ontbreekt namelijk zeker niet bij de motorfietsenfabrikant in Bologna. Bij de Scrambler keken de Italiaanse ontwikkelaars niet naar hun thuisland, maar de Verenigde Staten. In het bijzonder naar de mega-populaire eencilinder scramblers uit de jaren ’60 en ’70. Destijds waren die een van de weinige opties voor gemengd gebruik op en naast de weg.

In 2015 presenteerde Ducati een stijlvolle nieuwe interpretatie van dit concept. Een motorfiets die je vertrouwt alle veelbelovende, maar tegelijk ook afgezaagde, beloften van vrijheid en rijplezier waar te maken. Ducati liet het niet bij dit eerbetoon, maar kwam direct met vier varianten. Er zouden er nog veel meer volgen, Bij de Scramblers is variatie aan de orde van de dag. Bijna alle onderdelen zijn onderling verwisselbaar en dat maakt individualiseren mogelijk zonder uitgebreid te knutselen. Wat hebben de Scramblers gemeen? Een ronde koplamp, traanvormige tank en slank vakwerkframe zorgen voor een geheel eigen nonchalante look. Een thematisch passende, luchtgekoelde V-twin met 75 pk, moderne remmen (standaard ABS) en een gewicht van ongeveer 190 kilo maken zorgeloos en lichtvoetig rijplezier mogelijk.

Waarin verschillen de diverse varianten van elkaar? Dat varieert van sturen, spatborden, zadels, talloze tankbekledingen en vele opties voor de uitlaat. Het vakmanschap en het ontwerp van veel details zijn dan wel weer van constante hoge kwaliteit. De belangrijkste onderscheidende kenmerken voor de Icon, Desert Sled, Café Racer en Urban Motard – ook omdat ze de grootste invloed hebben op het rijgedrag – zijn het rijwielgedeelte en de wielen. Vooral de voorwielen met verschillende afmetingen (17, 18 en 19”) hebben grote gevolgen voor de offroad- en onroadkwaliteiten van de Scramblers.

Het Scrambler-concept werd goed ontvangen en doet dat nog steeds. De Ducati doet het opvallend goed bij vrouwelijke motorrijders en bij iedereen die op zoek is naar iets lichts en ongecompliceerds. Met mooie verkoopaantallen schaarde de Scrambler zich direct bij de meest succesvolle Ducati’s ooit. Aan dat succes droegen later de sterke Scrambler 1100 en de Scrambler Sixty2 met een 400cc V-twin ook een steentje bij.
Tweedehands 800cc Scramblers zijn zelden een koopje. Wel biedt de tweedehandsmarkt een kleurrijke selectie van alle modelvarianten. Welke past het best bij u?

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CB750 Hornet

Eerste Test Honda CB750 Hornet

reactie(s) - 8 december, 2022

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje ...
Eerste Test BMW M1000R

Eerste Test BMW M1000R

reactie(s) - 8 december, 2022

De M1000R is BMW’s tweede M-motorfiets na de vorig jaar gelanceerde M1000RR. Die M1000RR is gebaseerd op de ...
Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-