+ Plus

Occasion – Ducati Multistrada 1200

Hup, een paar jaar terug sprong ook Ducati mee in het succesverhaal van de zware allroads. Maar de Multistrada is allesbehalve een Italiaanse GS. De 1200 is namelijk drager van de meest verfijnde elektronica. Maar blijft dat ook op de lange duur goed werken?

Wie zich al eens heeft gelaafd aan de luxe van een gebruikte auto uit het hogere prijssegment, zal ongetwijfeld het meest onder de indruk zijn geweest van de elektronische hulpjes in alle hoeken en gaten. Maar wat als de E-support met het toenemen van de leeftijd plots kuren begint te vertonen? Ook geïnteresseerden in een gebruikte Multistrada 1200, die door Ducati in 2010 werd gepresenteerd, zullen het uitgebreide elektronicapakket van de V-twin met de nodige scepsis bekijken. Wat te doen als bijvoorbeeld een microchip de geest geeft en daardoor het complete rijwielgedeelte van de hoogpotige diva lam legt? Een blik in ons duurtestoverzicht brengt de rust waarschijnlijk weer terug: alhoewel deze Italiaanse schone tot aan de nek is volgepropt met elektronica (instelbare motormappings, tractiecontrole, elektronisch verstelbaar rijwielgedeelte) functioneerde de Duc ook na 50.000 intensieve duurtestkilometers nog verbazingwekkend probleemloos. En ook wat het klassieke mechanische gedeelte betreft liet deze 1200, in tegenstelling tot een aantal van zijn zustermodellen, een verheugende resultaten optekenen tijdens onze duurtest. Blijft de vraag welk type rijder de Multistrada aanspreekt? De 17 inch wielen met straatbanden maken in ieder geval duidelijk dat uitstapjes in het onverharde niet echt tot zijn sterke punten behoren. Nee, de Multistrada zet in op sportievere rijders, die een hoogstaande mix van sport en comfort verwachten. Die worden met name door de S-versie van de Multistrada (elektronisch verstelbaar Öhlins rijwielgedeelte) het best bediend en met het semi-actieve Skyhook-rijwielgedeelte (vanaf 2013) zelfs nog iets beter.

AANKOOPTIPS
Een krappe vijf jaar na de presentatie van het eerste model zijn er bij de meeste Ducati-dealers veel uitstekend onderhouden Multistrada’s te vinden. En dat zijn ook precies de modellen die je in het geval van deze Ducati moet hebben. De nog jonge modelgeschiedenis van de 1200 ging immers gepaard met de nodige service- en terugroepacties (14 in totaal!). Veel werd daarbij softwarematig aangepast, maar in het geval van de S met Öhlins rijwielgedeelte is er in de beginjaren een recall geweest in verband met vorkproblemen. Is het onderhoudsboekje steeds keurig afgestempeld, dan zou de Multistrada helemaal up-to-date moeten zijn. Al naar gelang de mate van onderhoud door de vorige eigenaar is de ketting een aandachtspuntje. Bij gebrekkige verzorging wil deze nog al eens snel slijten. Een nieuwe set kost je als snel zo’n € 350,-. De 12.000- en 36.000-beurt zijn verhoudingsgewijs gunstig, maar de 24.000- en 48.000-beurten zijn duur (ongeveer 8 uur arbeidsloon) met onder andere het vervangen van de riemen en het controleren van de klepspeling.

MARKTSITUATIE
Standaard of S-klasse? Ducati-kopers kiezen in de meeste gevallen voor de beter uitgeruste S-variant met Öhlins rijwielgedeelte – ook in het geval van de Multistrada. Dat patroon zie je ook op de occasionmarkt terug. Meestal wordt de MTS1200S met elektronisch verstelbaar Öhlins rijwielgedeelte (afkorting DES) aangeboden in zowel de Touring- als Sport-versie. Die laatste onderscheidt zich door diverse carbon onderdelen, terwijl de Touring standaard is voorzien van zijkoffers, handvatverwarming en middenbok. In Nederland was ABS op alle Multistrada’s standaard, maar in sommige andere landen moest het bij de eerste drie generaties apart worden besteld. Let dus op als je van plan bent er een te (laten) importeren. Met een beetje geluk vind je net onder de € 10.000,- al een model van de eerste serie. Houd voor de S-uitvoering rekening met een meerprijs van ongeveer € 1.500,-. Dat deze 1200 een geliefde reismotor is, blijkt wel uit de vaak hoge kilometrages.

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-