+ Plus

Occasion BMW K1200R Sport

Slechts twee zomers langs danste hij over ’s lands wegen. De vierde en jongste telg van de populaire K1200-lijn kon zich gedurende die periode niet ontpoppen tot een gewild object, eerder tot winkeldochter. De door de tijd gerijpte halfnaakte powerbike presenteert zich vandaag de dag evenwel als de scherpste bochtenjager van de 1200-clan.

Hij doet eigenlijk alles beter dan zijn naakte evenknie, de K1200R, en is bovendien ook nog goedkoper, lichter en meer comfortabel. En in de praktijk blijkt hij ook geen tandje langzamer dan zijn volgekuipte broer K1200S. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ‘ie als eerste profiteerde van de verbeteringen aan blok en versnellingsbak die de K1200-lijn in 2007 ten deel viel. De gasaanname en lastwissel ongemakken van de oudere 1200-generatie zijn de Sport derhalve volledig vreemd. Beter op alle fronten, de gebreken aangepakt en behept met een aantrekkelijker prijskaartje: over onder gunstig gesternte geboren worden gesproken. Hoe anders liep het leven voor de Beierse viercilinder. Enkel in 2007 en 2008 was hij in het BMW-gamma te vinden, de machine flopte volledig en verdween sneller van het podium dan hij erop was geklommen.
Volledig onverdiend en ook buitengewoon onverstandig van BMW, want wat de R Sport met zijn (wel succesvolle) stalgenoten deelt, is de beresterke vier-in-lijn en het extreem stabiele rijwielgedeelte. Grote verschil is echter dat je op de Sport beduidend meer comfortabel en ontspannen zit. Bovendien stond ook de Sport het volledige accessoire-arsenaal, inclusief het deel-integrale, eersteklas remsysteem met ABS, ter beschikking. Toch mocht het allemaal niet baten, slechts weinigen durfden hun vertrouwen in de handen van deze gulden K1200-middenweg te leggen. Lag het dan misschien aan de – voorzichtig geformuleerd – wat opvallende kleurstellingen? Kan, toch lijkt het eerder een simpel imagoprobleem te zijn: binnen het K1200-gamma stond de S voor Sport en de R voor macho, daartussen was er klaarblijkelijk geen plaats voor nog een model. En daardoor hebben wij nu een geheime tip voor klanten op de occasionmarkt!

AANKOOPTIPS
Een onderhoudshistorie zonder hiaten met duidelijke aanwijzingen over alle doorgevoerde  werkzaamheden betreffende eventuele terugroepacties. Bij nagenoeg geen enkel ander merk zo belangrijk als bij BMW en de K1200R Sport vormt daarop geen uitzondering. De mechanische betrouwbaarheid van de machine is prima en van de kinderziektes die de S wel wisten te kwellen, heeft de R geen last. Desondanks is enige opmerkzaamheid geboden en wel bij de cardanaandrijving. Is alles wel dicht? Niet het geval, dan is het met een beetje geluk op te lossen met een nieuwe keerring (minder dan 200 euro). Heeft de oude eigenaar echter een tijdje zo rond gereden en is er teveel cardanolie weggelekt, dan kan het lager beschadigd zijn en wordt het een behoorlijk wat duurder klusje. Rijders van een K1200R Sport houden er over het algemeen een vlotte rijstijl op na, en dat heeft zo zijn weerslag op de remmen. Controleer daarom altijd of de remschijven nog in goede staat verkeren. Ook een puntje van aandacht: de banden, met name voor. Rijden met te weinig bandenspanning leidt tot onregelmatige slijtage van het profiel, wat natuurlijk zo zijn invloed heeft op de rijeigenschappen. Geliefd, maar prijstechnisch gezien lang niet altijd een meerwaarde: een vervangingsdemper. Het meeste vermogen levert nog altijd de originele demper.

MARKTSITUATIE
Zoals gezegd was de K1200R Sport niet bepaald een hardloper in de verkooplijsten. Destijds nieuwe modellen verwierven snel de status van winkeldochter om uiteindelijk pas voor een matprijsje de showroom te verlaten. Maar zoals het onder meer ook Vincent van Gogh verging, met de jaren groeit het respect en pas als het al te laat is krijgt een echt genie de eer die hem toekomt. Van een status als cultmachine, zoals bijvoorbeeld de BMW K1 die inmiddels wel heeft verworven, is de K1200R Sport nog ver verwijderd. De prijsbodem op de occasionmarkt daarentegen heeft de Sport inmiddels al wel bereikt. De prijzen trekken langzaam aan en liggen inmiddels minimaal op hetzelfde peil als die van familielid K1200R. Bovendien slaan dealers ook niet meer de ogen ten hemel, wanneer iemand onverhoopt met een Sport als inruiler op de proppen komt.

Laat je niet afschrikken door relatief hoge kilometerstanden, de comfortabele machine is nu eenmaal prima geschikt voor het maken van flinke trips. Vanaf een kleine achtduizend euro licht een machine met een relatief hoog kilometrage (rond de 40.000 km), maar wel optimaal onderhouden, binnen handbereik. Vaak nog van de eerste eigenaar. Let op, ABS is een vereiste, iets dat in licht mindere mate ook voor de elektronisch instelbare vering (ESA) geldt. Het gros van het aanbod betreft echter (bijna) full-option uitgeruste motorfietsen

Lees meer over

BMW K1200R Sport

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-