+ Plus

Occasion: aankooptips

Jaarlijks wisselen meer dan 120.000 gebruikte motorfietsen van eigenaar, het overgrote deel van particulier naar particulier. In zo’n geval kun je natuurlijk niet terugvallen op bijvoorbeeld een Bovag-garantie: het kopen bij een particulier blijft immers vooral een kwestie van vertrouwen. Al kun je met goed kijken en wat simpele controles wel voorkomen dat je een kat in de zak koopt!Omdat de geschiedenis van een motorfiets niet op de tank geschreven staat, kan het geen kwaad om bij de aankoop van een occasion goed uit te kijken en wat technische controles uit te voeren. Mocht je twijfelen aan je eigen kunde op motorgebied, dan is het gezelschap van een kennis die wel van de hoed en de rand weet natuurlijk altijd aan te bevelen bij de bezichtiging.Als je één specifiek model op het oog hebt, kun je daarover natuurlijk vooraf zoveel mogelijk informatie verzamelen. Via de occasionrubriek in MotoPlus, bijvoorbeeld, maar ook via het internet, waar op diverse fora en sites van (merken-)clubs veel specifieke informatie te vinden is, zodat je in elk geval weet wat de minder sterke punten van een bepaalde machines zijn.De bezichtiging begint natuurlijk met de eerste indruk. Net als bij mensen is die vaak al bepalend, want je ziet in één oogopslag hoe de machine erbij staat en hoe de eigenaar er mee om is gegaan. Uiteraard moeten de papieren in orde en compleet zijn. Als de instructieboekjes en eventueel zelfs de facturen van onderhoudsbeurten bij de dealer er netjes bijzitten (net als het boordgereedschap), dan weet je in elk geval dat de huidige bezitter geen sloddervos was. Dat geeft al een stuk meer zekerheid, helemaal als de onderhoudsbeurten netjes zijn afgestempeld in het instructieboekje.De kilometerstand is natuurlijk ook zo’n eerste controle. Motorfietsen maken soms belachelijk weinig kilometers per jaar, maar de kilometerstand moet wel in lijn liggen met de rest van de machine. Een motor met 20.000 op de klok en afgesleten voetsteunrubbers, kapot buddyseat, kale handvatten en doorgeschuurde lak van de tank geeft echt te denken! Die kun je beter laten staan.De manier waarop de huidige eigenaar zijn machine heeft gebruikt, zegt ook veel. Is hij voor rustige toertjes gebruikt, of juist voor circuitdagen? Krassen en slijtsporen op diverse onderdelen aan de zijkant verraden natuurlijk altijd een schuivertje of zelf flinke valpartij. Vooral de voetrusten, uitlaatdemper en carterdeksel hebben het dan te verduren, net als natuurlijk de kuipdelen. Let bij dit soort sporen ook altijd op het frame: vooral de aluminium brugframes kunnen bij een schuivertje ernstig beschadigd raken. Net als de voorvork: kijk even goed of beide aanslagnokken van het stuur links en rechts nog wel aanwezig zijn en niet zijn afgeknapt of omgebogen, wat vaak gebeurd bij een valpartij.Banden, remmen en vering zijn ook van die aandachtspunten bij de aankoop. Werkt alles naar behoren, is er geen lekkage, zijn de remmen niet versleten en de banden niet glad. Als dat wel het geval is, is er geen man overboord, maar dan dient de vraagprijs van de machine er wel naar te zijn. Een nieuw setje banden kan je zomaar 200 à 300 euro kosten, een setje remblokken rond de 100 euro betekenen. En ook de ketting en tandwielen zijn van die typische slijtagedelen, die ook een paar honderd euro uit de pot vragen.Het elektronische gedeelte van de motor is ook zo’n ‘sluipmoordenaar’ voor je portemonnee, een controle van de totale werking is dus aan te bevelen. Verlichting, richtingaanwijzers, claxon, remlicht, startmotor, gewoon alles even proberen. Start de machine vlot, blijven er geen hinderlijke controlelampjes branden en werkt de dynamo (controleren met voltmeter of goed kijken of het licht wat feller wordt bij gasgeven).En zo komen we bij het hart van de motorfiets: het blok zelf. Uiteraard heb je het al visueel geïnspecteerd op lekkage, schade en afgebroken bouten. Oude, verroeste bougies en pikzwarte olie duiden op een flinke onderhoudachterstand.Omdat niemand zo van buitenaf in een blok kan kijken, is een proefrit de beste manier om te kijken of alles goed functioneert. Loopt het blok goed, reageert hij lekker op het gas en schakelt en koppelt hij ook goed? Als er onheilspellende schrapende of kloppende geluiden uit het blok komen, duidt dat op weinig goeds, maar om dat te ontdekken moet je toch al een enigszins geoefend gehoor hebben.Bij de proefrit komen ook mankementen van het rijwielgedeelte aan de orde. Een motor hoort namelijk lekker te trekken, maar absoluut niet naar links of naar rechts! Met andere woorden, hij moet goed accelereren, maar wel uit zichzelf gewoon stabiel rechtuit blijven lopen. Als de motor duidelijk uit zichzelf naar links of rechts stuurt, duidt dat op een krom frame of kromme voorvork en kun je er je vingers beter niet aan branden.Natuurlijk kunnen we hier op twee pagina’s niet een complete aankoopkeuring uitleggen. Het belangrijkste is ook dat je er je tijd voor neemt en dat je jezelf niet laat opjagen door de verkopende partij. Dan ga je soms een beslissing nemen waarvan je de volgende dag al spijt hebt.Wettelijk gezien worden zowel koper als verkoper tegenwoordig tot op bepaalde hoogte beschermd. Een verkoper mag geen gebreken achterhouden en is verplicht alle wezenlijke informatie mee te delen aan de verkoper. Bovendien mag je als koper bepaalde verwachtingen hebben van de motor, zeker als die nog een substantieel bedrag kost. Maar als het na de aankoop toch misgaat en het motorblok blijkt bijvoorbeeld helemaal gaar te zijn, dan wil dat niet zeggen dat je als koper de machine zomaar terug kunt brengen en je geld terug kunt eisen. Dan kom je namelijk terecht in een juridische strijd waarbij het gaat om de vraag of de verkoper wist van dit gebrek. Als kopende partij heb je namelijk ook zelf een onderzoeksplicht: je moet dus zelf actie ondernemen om de aangeboden machine goed te inspecteren, eventueel door iemand met verstand van zaken. Desnoods laat je een aankoopkeuring uitvoeren bij een dealer, dan sta je achteraf vooral wettelijk gezien veel sterker. Zo’n aankoopkeuring geeft natuurlijk nog steeds geen 100% zekerheid, maar is wel goed voor je gemoedsrust.[[foto’s uit Motorrad gebrauchtkauf]]Wichtige bilder:1 6 7 8 13 14 15 16 18 19 20 21

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.