+ Plus

Occasion – 6 exoten

Even onder ons gezegd en gezwegen: verstandig zijn de meeste motorrijders alleen uit zelfbehoud al. Maar moet je daarom ook per se kiezen voor veilig en betrouwbaar als je van plan bent een occasion aan te schaffen? Zeker niet! De tijd is meer dan rijp voor een opvallende exoot. We geven je zes suggesties.

Ze waren of zo extreem dat de brede massa ze vanwege hun ‘anders zijn’ geen blik waardig gunde, of ze belichaamden een concept, dat zijn tijd (deels nog ver) vooruit was. Hoe je het ook draait of keert: exoten hebben het niet makkelijk. Maar zonder deze paradijsvogels zou het leven vermoedelijk behoorlijk saai zijn. Dat geldt zowel voor de mensenwereld als voor de motorwereld.
Goed, dat extravagante, dat bijzondere moet op een bepaalde manier weten te boeien, dusdanig in ieder geval dat mensen bereid zijn om van de norm af te wijken en te kiezen voor het ongebruikelijke of misschien wel voor het onverstandige. Maar in het geval van een nieuw model met bijbehorende prijs maakt de eigen overtuiging vaak al snel plaats voor realiteitszin. Maar bij een occasion…?
Was die automaat van Honda met zijn futuristische looks niet het perfecte wapen in de praktijk van alledag? Een soort Batmobiel met een enorme betrouwbaarheid? Of toch liever een Ducati met Italiaanse V-twin? Wie voor pure power gaat, kan eigenlijk niet om Suzuki’s hogesnelheidskanon, de Hayabusa, heen. Deze machine geniet inmiddels een echte cultstatus. Hetzelfde geldt voor KTM’s RC8. Afijn, we laten zes machines de revue passeren, die je ook als occasion als een echte exoot kunt bestempelen.

SUZUKI HAYBUSA
Bijna 200 pk, een top van een dikke 300 km/uur en een Suzuki. Bovendien getooid met vier iconische letters: G, S, X en R, niet in combinatie met de fameuze 1.000 cc longinhoud maar 1.300 cc. Voluit: Suzuki GSX1300R, beter bekend als Hayabusa. Waarom deze Japanner naar een roofvogel, de slechtvalk, is genoemd? Daar zijn drie redenen voor. Ten eerste de snelheid. De slechtvalk is in duikvlucht een van de snelste roofvogels, de Hayabusa een van de snelste productiemotoren – ook nu nog. Ten tweede: de jacht op concurrenten van hetzelfde soort. De slechtvalk jaagt op en eet soortgenoten, de Hayabusa doet hetzelfde met andere motoren, metaforisch gesproken. En ten derde de neusbeer-voorpartij. Goed, dat heeft in optische zin niets te maken met een slechtvalk, maar alles met de aerodynamica. De 390 km/uur, die een slechtvalk in vrij val kan bereiken, haalt de Suzuki weliswaar niet, maar 312 echte kilometers zijn ook geen kattenpis. Vanaf modeljaar 2001 werd die top trouwens begrensd op 299 km/uur. Meer cijfers? 0 – 100 km/uur in een luttele 2,7 seconden. Maar strak bochtjes pikken of rustig toeren kan ook, al kun je weinig bagage meenemen.
Kwaliteiten heeft de Suzuki dus genoeg, ook als occasion. Bovendien is de techniek enorm betrouwbaar, is het verbruik laag en is er sinds 2013 standaard ABS aan boord. Let er bij een eventuele aanschaf van een gebruikte Hayabusa dat alle terugroepactie’s zijn uitgevoerd. Kinderziektes als een slippende koppeling, speling in het balhoofdlager of problemen met de schakelklauwen moeten zijn opgelost. De echte die-hards gaan natuurlijk voor een Hayabusa van de eerste twee bouwjaren, met een top van meer dan 300 km/uur. Standaard is ook maar standaard, nietwaar….

TECHNISCHE GEGEVENS (modelcode WVCK, modeljaar 2008)
Viercilinder lijnmotor, 1.340 cc, 145,0 kW (197 pk) bij 9.500 tpm, 155 Nm bij 7.200 tpm, rijklaar gewicht volgetankt* 264 kg, max. belading 185 kg, zithoogte* 810 mm, tankinhoud 21 liter, topsnelheid 295 km/uur, acceleratie* 0 – 100 km/uur 2,7 sec, rollende acceleratie* 60 – 100 km/uur 3,9 sec, verbruik (secundair)* 1 op 21,3.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-