Nieuws

Nieuwe airbags van Alpinestars

Als een van de pioniers van motorfietsairbags heeft Alpinestars onlangs drie nieuwe modellen aangekondigd. We gaan bij Alpinestars langs, we stellen er vragen, we testen en we exploderen.

Er zijn verschillende manieren om je aandacht te krijgen. BOOEEEM! kan er een van zijn. Of door uitgebreid te bespreken hoe het is om in een airbag gekleed te exploderen op de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van de Italiaanse fabrikant Alpinestars. Al vraagt dit om een nadere verklaring: strikt genomen schiet lucht abrupt uit drukpatronen – de persoon zelf ontploft natuurlijk niet. Die is slechts in een fractie van een seconde omhuld door een stevig luchtkussen. Alleen klinkt dat gewoon minder dramatisch.

Het verhaal beginnen met een crash – dat zou je aandacht ook trekken. Op pagina xxx beschrijft Dakar-coureur Mike Wiedemann zijn eerste offroad-crash met airbag. We kunnen ook met veel effectbejag jouw aandacht trekken. Met de eerste Alpinestars airbag in een vrouwenuitvoering misschien? Al is deze nieuwigheid gezien het hoge percentage mannelijke motorrijders waarschijnlijk niet zo heel erg boeiend voor het gros van de lezers. Al denkt deze redacteur daar toevallig heel anders over. Dat je hetzelfde model op de volgende pagina ook in een herensnit kunt kopen, onder en over je jas kunt dragen en kunt opvouwen tot een kleine rugzak klinkt al spannender. Maar niet zo spannend als snelheid en adrenaline op het racecircuit, waar redacteur Fabian een andere nieuwe airbag met heupdekking uitprobeerde.

Maar dat het spannend is wanneer een fabrikant drie nieuwe airbags lanceert mag duidelijk zijn. Motorrijders hebben namelijk veel belangstelling voor de plotselinge toevloed van beschermende lucht en hebben er veel geld voor over. De vraag naar airbags neemt vooral onder toerrijders toe. De trend gaat in de richting van elektronische vesten (zie blz. xxx voor een marktoverzicht), terwijl modellen met trekkoorden nog steeds hun plaats hebben. Ze blazen weliswaar langzamer op en de bestuurder moet zich van de motorfiets losmaken, maar ze kosten ook aanzienlijk minder. E-airbags waren en blijven duur. He3t geld betaalt zich uit in een groot pluspunt voor de veiligheid van het vitale bovenlichaam. Daarom schotelen we je nu achtereenvolgens voor: Air-varingen met de nieuwe Alpinestars modellen, een gesprek met een expert en een marktoverzicht.

Tech-Air 3: de lichte
Het Tech-Air 3 vest is van de drie nieuwe modellen waarschijnlijk het meest geschikt voor dagelijks gebruik. Bij de eerste pasbeurt in Italië overtuigt het de tester meteen. Naast de mannenversie is er nu eindelijk ook een vrouwenversie. Het gilet op de foto is maat M en past perfect in de taille. De stretch inzetstukken aan de zijkant zorgen voor extra manoeuvreerruimte. Dat is ook nuttig wanneer het vest over de jas wordt gedragen. Ook dat is een primeur voor Alpinestars: Tech-Air 3 kan over of onder de jas worden gedragen. Het tweede aspect dat de eerste positieve indruk versterkt is de praktische bediening. Het gilet is zeer licht, nauwelijks merkbaar op het lichaam en kan worden opgevouwen (zonder de optionele insteekbare rugbeschermer). Iedereen die andere airbags in hun handen hebben gehad weten dat dit niet vanzelfsprekend is. Het dekkingsgebied is wel iets kleiner, de ribben aan de zijkanten zijn bijvoorbeeld niet beschermd. Ook de borststuk is iets kleiner dan in andere modellen, maar wordt niet onderbroken door een rits. Bij het aantrekken van het gilet wordt het over de borst geplaatst en binnenin vastgezet. Dan sluit een diagonale rits met een magnetisch uiteinde en activeert de airbag. De LED’s geven de status van de functie aan. Dit kun je ook controleren met de TechAir-app. Die communiceert via Bluetooth met het vest en geeft nog andere informatie weer zoals de batterijstatus of de gereden tocht. Een duidelijke aanbeveling voor dagelijks gebruik en toeren.

Tech-Air 5: de allrounder
Het Tech-Air 5 airbagvest is al twee jaar op de markt, maar blijft in het programma. Reden genoeg voor ons om het eenmaal goed te testen. Niet met een crash, maar door een gecontroleerde test – met schokeffect – op de ontwikkelingsafdeling in Italië. Helaas is dit model niet beschikbaar in vrouwenmaten, maar mannenmaat S past ook. Het aantrekken is kinderspel, vergelijkbaar met een normaal jack. De rits met magnetisch uiteinde activeert in combinatie met het klittenband de airbag. Zoals bij alle Alpinestars airbags is de status af te lezen en in te stellen met de app. Op dit model kunt u zelfs kiezen tussen een openbare weg- en circuitmodus. Bijzonder is het grote dekkingsgebied van de Tech-Air 5. Het beschermt het bovenlichaam rondom en zelfs schouders en delen van de bovenarm worden omsloten door het luchtkussen. Aangezien het airbagvest als geheel zeer omvangrijk is (ook in ‘slapende’ toestand), is het raadzaam om het uitgebreid te passen in combinatie met jouw motorjas. Alpinestars adviseert ongeveer vijf centimeter extra ruimte rond de borst. Het moment van activeren is moeilijk te beschrijven: een knal, een grote schok, en je bent een Hulk. Alles gebeurt extreem snel en dat is logisch want tijdens een valpartij hoort alles gevuld te zijn met lucht voordat het lichaam de grond raakt. De fabrikant geeft daarvoor 25 tot 40 milliseconden aan. Zelfs in de slow-motion video wordt de airbag abrupt en rondom tegelijk opgeblazen. Conclusie: voelt zeer veilig aan, maar passen is verplicht.

Tech-Air 10: de volbloed-racer
Een valpartij bleef snelle collega Fabian bespaard, maar hij reed er al wel de eerste circuitdagen mee. Opvallend is de grote dekking: schouders, het hele bovenlichaam en heupen worden door het luchtkussen ingesloten. De geïntegreerde extra rugbeschermer reikt van de nek tot het stuitje. Een voorwaarde voor goed draagcomfort en maximale veiligheid is een bijpassend leren pak zoals de GP-Tech V4. Dat biedt voldoende ruimte voor het onderpak, maar zonder zit het duidelijk veel te wijd. In de praktijk blijkt de combinatie van airbagpak en overall probleemloos te zijn. Al is het aantrekken van het buitenpak in het begin moeilijk vanwege het dikke rugpantser en het lukt alleen met hulp van derden. Eenmaal in het pak gewurmd zijn er geen knelpunten. Omdat het pak een opening heeft voor een zenuwenplasje kunnen mannelijke racers het de hele dag dragen. De bediening van het airbagsysteem zelf is eenvoudig. De indicator voor de laad- en bedrijfsstatus gaat in de linker onderarm van het GP-Tech V4 pak en wordt geladen vanuit de buikriem. In het geval van overalls van andere aanbieders blijft de indicator op het vest zelf. Het is essentieel voor motorrijders die het Tech-Air-10 vest willen aanschaffen om hun eigen overall bij het passen mee te nemen om te kijken of er genoeg ruimte is. Het Tech-Air 10 systeem verdient een duidelijke aanbeveling voor racegebruik.

Tech-Air Offroad: de smeerpoets
Deze pure offroad airbag is nog niet te koop, Pre-productie modellen waren echter al wel verplicht bij de Dakar Rally. Rookie Mike Wiedemann reed tijdens de rally voor de eerste keer met een offroad airbag: “Ik vond de airbag echt megagoed en ga nooit meer zonder rijden omdat de Dakar Rally met zijn hoge snelheden relatief gevaarlijk is. Het vest draagt comfortabel en ik voelde het nauwelijks. Voor enduro- of motorcrossgebruik is het nog te zwaar en lomp, maar in de rallysport zijn de rijders niet zo extreem beweeglijk bezig. Vooraf had ik niet echt bedenkingen bij het vest en ook toen ik ermee reed maakte ik me geen zorgen dat het per ongeluk zou afgaan. Het werd slechts één keer geactiveerd, omdat ik maar één keer ben gevallen. Toen dat gebeurde zweefde ik nog in de lucht en moest de inslag nog volgen. Het was geen extreme valpartij, maar ik heb me niet bezeerd. Omdat ik echt heb ervaren hoe snel en hoe goed het vest rondom wordt opgeblazen, geloof ik dat het ook bij veel zwaardere valpartijen zijn nut kan bewijzen. Het vervangen van het luchtpatroon is ook geen probleem. Als er in de toekomst een model voor motorcross of enduro volgt, zou ik die zeker aanschaffen. Knieën en voeten zijn altijd al goed beschermd en hetzelfde geldt voor het hoofd, maar het bovenlichaam kan zeker beter.”

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...