+ Plus

Motornieuws 2017: Intermot Keulen

In Keulen werd het 2017-motorseizoen officieus afgetrapt. Diverse fabrikanten presenteerden er de eerste nieuwe modellen, waarna we over een goede maand in Milaan de tweede golf met nieuws mogen verwachten. In diverse teaser-filmpjes op internet hint Yamaha al een tijdje op dat wat waarschijnlijk een nieuwe YZF-R6 is, maar die was er nog niet in Keulen. De Japanners trokken evenwel het doek van drie nieuwe en vernieuwde modellen, waarmee ze het gamma verdiepen: een vernieuwde MT-09, de exclusieve MT-10 SP en de nieuwe SCR950.

YAMAHA MT-09
Eerder dit jaar (MotoPlus 9/2016) vroegen we ons nog af of we voor komend modeljaar een nieuwe Yamaha MT-09 konden verwachten. Het model dat de Japanners begin dit jaar lanceerden had weliswaar als noviteiten tractiecontrole en aangepaste motormappings, maar het blok voldeed nog niet aan de Euro4-norm en het ontbeerde ook nog de Assist & Slipper Clutch die de Tracer 900 en de XSR900, beide met dezelfde driecilinder als krachtbron, al wel hadden. Voldoende reden dus om aan te nemen dat het om een tussenmodel ging en dat er voor 2017 wellicht iets nieuws op stapel zou staan. Welnu, zie hier de nieuwe MT-09, met een volledig opgefriste snuit, die door de dubbele LED-koplampconstructie nu een sterke verwantschap met de MT-10 vertoont. Onder de koplampen huizen twee smalle positielichten, die samen met een stel scherp gelijnde ‘winglets’ het agressieve voorkomen van de nieuwe ‘09’ benadrukken. Ook aan de achterzijde is er het een en ander veranderd, met als meest in het oog springende wijziging de nieuwe kentekenplaatbevestiging middels een aan de swingarm bevestigde aluminium houder. Deze nieuwe constructie, die een beetje doet denken aan Ducati’s Diavel, moet bijdragen aan het compactere uiterlijk van die achterzijde, waarvoor ook het subframe een stukje is ingekort. Daarnaast is het zadel opnieuw ontworpen en is het vlakker en heel iets hoger dan voorheen.
De 850 cc driecilinder van de nieuwe MT-09 is in basis ongewijzigd, maar voldoet nu wel aan de Euro4-norm en ademt uit via een iets aangepaste uitlaatdemper. En daarnaast is het voorzien van een Assist & Slipper Clutch en een standaard quickshifter om het opschakelen te vergemakkelijken. Tenslotte heeft Yamaha ook de voorvork van de ‘09’ aangepakt. Naast de uitgaande demping kan nu ook de ingaande demping worden versteld. Beide mechanismen zijn ieder in een eigen vorkpoot ondergebracht, wat onder de streep voor een meer consistent veerkarakter moet zorgen, een van de verbeterpuntjes van de vorige generatie. De nieuwe Yamaha MT-09 staat in december bij de dealer in de kleuren Night Fluo, Race Blue en zwart.

Lees meer over

Ducati Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-