+ Plus

Motornieuws 2011: Intermot

De kop van 2011 is er af! Op de Intermot in Keulen presenteerden de meeste fabrikanten al veel van hun nieuws voor komend motorjaar. De grootste aandachttrekkers waren de nieuwe BMW K1600GT/GTL zescilinders en Kawasaki, dat maar liefst vijf nieuwe modellen presenteerde. Meer over die Kawasaki’s las je trouwens al in de vorige uitgave van MotoPlus, maar op deze pagina’s gaan we nog wel dieper in op de compleet vernieuwde ZX-10R, waarmee Kawasaki vol in de aanval gaat op BMW’s S1000RR. Wel aanwezig, maar geen nieuws was er bij Honda en Yamaha, die met de presentatie van hun nieuws wachten tot de EICMA in Milaan begin november. Ook over de nieuwe BMW K1600GT/GTL konden we al eerder berichten. In MotoPlus 14 van dit jaar deden we de techniek achter deze indrukwekkende zescilinders al uitgebreid uit de doeken en in het afgelopen nummer lieten we al de eerste officiële foto’s van BMW’s nieuwe toerduo zien. Op de Intermot, BMW’s thuisbeurs, toonden de Duitsers hun toermastodonten aan het grote publiek. Overigens moet je het woord ‘mastodont’ niet te letterlijk nemen, want de beide 1600 cc-zescilinders komen qua formaat eerder in de buurt van de GTR1400’s en FJR1300’s van deze wereld dan bij een reus als Honda’s GoldWing. Gewicht was dan ook een essentieel bij de ontwikkeling van beide zescilinders. Volgens BMW-opgave wegen de nieuwe GT en GTL met 90% tankinhoud respectievelijk 319 en 348 kilo en daarmee verschillen ze niet eens zo gek veel van een machine als de rijlaar 314 kilo wegende GTR1400. Het blok zelf is bijvoorbeeld nauwelijks groter dan een doorsnee viercilinder en weegt net iets meer dan honderd kilo. Verder is er veel gebruik gemaakt van magnesium en uiteraard aluminium om het gewicht van de beide machines zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Behoorlijk indrukwekkend dus en dat geldt ook voor het vermogen de beide groottoeristen: 160 pk bij 7.750 tpm. Het maximum koppel bedraagt 175 Nm bij 5.250 tpm en zeventig procent daarvan is al bij een ultralage 1.500 tpm voorhanden. De verdere aankleding is heel compleet met ride-by-wire (E-Gas in BMW terminologie) met drie injectiemappings (Rain, Road, Dynamic), deelintegraal remsysteem met ABS, een elektrisch verstelbare ruit, bandenspanningscontrole, een TFT-kleurendisplay met menufunctie en een audiosysteem. Beide machines hebben standaard zijkoffers, maar de GTL-uitvoering, heeft ook een topkoffer en een breder zadel. En zoals bekend is er bij BMW tegen bijbetaling nog veel meer mogelijk: Dynamic Traction Control bijvoorbeeld, of ESA II elektronisch verstelbare vering, adaptieve Xenon verlichting of elektrisch afsluitbare koffers. [BU’s][P90066636]Welkom aan boord! Het uitgebreide dashboard vertoont wat trekjes van BMW’s autotak. [P90066641]Slanke achterlicht-unit met LED’s.[P90066642 + P90066643]De elektrisch verstelbare ruit heeft een groot stelbereik.[P90066649]De zescilinder is ver voorover gekanteld en bouwt enorm compact. [Kader Kawasaki ZX-10R]TECHNISCH GEAVANCEERDE ZX-10RIn MotoPlus 19 publiceerden we de eerste foto’s van de nieuwe Kawasaki ZX-10R. Veel informatie over de eerste compleet nieuwe ‘10’ sinds 2004 was er toen nog niet. Op de Intermot maakte Kawasaki meer bekend over haar nieuwste superbike, die naast een nieuw blok, frame en design ook meer elektronica aan boord heeft in de vorm van tractiecontrole, race-ABS en verschillende injectiemappings (Full, Middle en Low (60% vermogen)). Het moge duidelijk zijn dat Kawasaki de jacht op de BMW S1000R vol heeft geopend. Ook qua vermogen hebben de Japanners zich aan de Beierse grootmacht gespiegeld, want de ZX-10R nieuwe stijl staat eveneens voor 200 pk (bij 13.000 tpm) op papier. Met Ram-Air werking zou er nog een kleine 10 pk bij moeten komen. De vierpitter heeft zijn vertrouwde boring x slag van 76,0 x 55,0 mm behouden, maar is afgezien daarvan volledig vernieuwd met nieuwe zuigers, nokkenassen, drijfstangen, krukas, grotere inlaatkleppen, inlaatpoorten en gaskleppen, nieuwe uitlaatpoorten, grotere airbox, cassetteversnellingsbak en van voor tot achter een nieuw uitlaatsysteem. Doel van de operatie? Uiteraard die flinke boost van het vermogen, maar tevens een mooiere, meer vloeiende vermogensafgifte en een verbeterde massacentralisatie. Wat dat laatste betreft zijn onder andere de krukas en de ingaande as van de versnellingsbak hoger gepositioneerd en is de uitlaatdemper door een nieuwe voorkamer een stuk kleiner dan voorheen. Het aluminium twin-spar frame is helemaal nieuw en bestaat nog uit slechts zeven delen. De eveneens nieuwe swingarm is opgebouwd uit drie delen en heeft net als het hoofdframe dus ook minder lasnaden. De swingarm is daarnaast iets korter dan op het oude model, maar de wielbasis is heel iets langer. Een steilere balhoofdhoek en kortere naloop moeten de handelbaarheid verbeteren. Die belooft sowieso beter te zijn, want de nieuwe ZX-10R is in ABS-uitvoering zeven kilo lichter dan het 2010-model. Zonder ABS is het verschil liefst tien kilo. Het leeuwendeel van de bespaarde kilo’s zit in het frame en de swingarm, maar ook op andere onderdelen werd flink bespaard. De accu is bijvoorbeeld een dikke kilo lichter (ABS-versie), de wielen wegen minder en ook van de kabelboom is gewicht geschaafd. Verder zet de nieuwe Showa BPF-voorvork minder gewicht op de schaal. Ook de achtervering is volledig vernieuwd en is nu Back-Link gedoopt. Hierbij ligt de schokbreker bijna horizontaal en net als het linksysteem boven de swingarm. Voordelen volgens Kawasaki: betere wegligging, soepeler veerwerking en betere stabiliteit en feedback in bochten. En uiteraard levert deze constructie ook een bijdrage aan het verder centraliseren van de massa. Naast de normale stelmogelijkheden kan bij deze nieuwe schokbreker ook high en low speed ingaande demping worden aangepast. Het nieuwe Sport-Kawasaki TRaction Control systeem (S-KTRC) is ontwikkeld om tegen de gripgrens te rijden en laat daarom enige mate van wielspin toe. Het controleert continu een groot aantal parameters en werkt via de ontsteking. Als rijder kun je al naar gelang ervaring en voorkeur kiezen uit drie verschillende settings. Het Race ABS, de andere technische noviteit op de nieuwe ZX-10R, heeft uiteraard sensoren op voor- en achterwiel, maar is daarnaast gekoppeld aan het motormanagement. Het in samenwerking met Bosch ontwikkelde systeem controleert gaskleppositie, toerental, bediening koppeling, gekozen versnelling en het houdt de hydraulische druk in de voorremklauwen in de gaten. Hierdoor wordt het verlies aan remvermogen beperkt, blijft het gevoel in het hendel behouden, pulseert het hendel niet en daarnaast komt de achterzijde bij hard remmen minder nadrukkelijk omhoog en wordt er rekening gehouden met de motorrem. Ergonomisch veranderde er ook het een en ander. De zithoogte is nu 17 millimeter lager (813 mm) en de voetsteunen zijn iets naar beneden en naar voren verplaatst. Bovendien kunnen de voetsteunen naar wens nog 15 millimeter lager worden gepositioneerd. Gebleven zijn vaste waarden als de standaard Öhlins stuurdemper en de krachtige Tokico stoppers. Kortom, de ZX-10R lijkt komend jaar een factor van belang te worden in het superbike-segment.

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...