+ Plus

Motornieuws 2008: Yamaha – Voxan – Harley-Davidson

‘Het in principe oudste model van dit viertal testmotoren is nog altijd een formidabele toermachine. Al zijn er ondertussen wel wat puntjes die best wat aandacht verdienen van de fabriek.’ Die conclusie over de Yamaha FJR1300A stond te lezen in ons vorige nummer bij de grote vergelijkingstest van vier supertoerders. Met name op het gebied van de werking van het remsysteem en het ABS en het zwaar draaiende gashendel (wardoor het vermogen ook wat bruusk in wil komen) kostte de populaire FJR1300 veel punten. Maar dat we het met deze kritiek bij het rechte eind hadden, mochten we op de motorshow in Parijs ervaren, waar Yamaha een verbeterde FJR1300 presenteerde.Voor 2008 in Yamaha’s vlaggenschip juist op deze kritiekpunten flink onder handen genomen. Zo moet een sterk verbeterd ABS-systeem de remweg drastisch verkleinen door een verfijnde regeling. En aanpassingen aan de gasklephuizen van de benzine-injectie moeten ervoor zorgen dat de gasbediening wezenlijk soepeler en lichter verloopt, zodat de 144 paardenkrachten ook wat beter gedoseerd kunnen worden losgelaten op het asfalt. En vormen ook lange toerritten geen probleem meer voor de rechterpols.Uiterlijk veranderd de FJR1300 in feite niets, afgezien van een zwarte binnenbekleding van de kuip, rond het dashboard. Daarnaast is de ruitmontage veranderd en kreeg die ruit een krasvaste laag. Het AS-model (met de halfautomatische versnellingsbak) kreeg bovendien nieuwe bedieningshevels aan het stuur.[[BU]]Yamaha FJR1300A/AS: op diverse punten verbeterd.YAMAHA FZ1 ABSNU OOK MET ABS[[[nur ein kleines Bild mit 1 BU]]De FZ1 is nu ook met ABS verkrijgbaar en die variant is herkenbaar aan het kleine onderkuipje, dat op deze machine standaard is gemonteerd.HARLEY-DAVIDSON XR1200HARLEY’S TOPSPORTERHarley-Davidson en motorsport? Dat bestaat wel degelijk, want met name in het Amerikaanse Dirt-Track (een soort speedway op ovale sintelbanen) speelt het merk al sinds 1970 een grote rol. En vorig jaar op de Intermot liet de fabriek een prototype zien van een straatmotor, gebaseerd op hun XR750-fabrieksmachine. En die machine werd zo enthousiast ontvangen, dat de ontwikkeling werd voortgezet en men in Parijs nu de machine toonde, zoals die vanaf voorjaar 2008 voor €12.995,- (België: €11.395,-) bij de dealers zal staan.De XR is gebaseerd op het Sportster 1200-motorblok, dat is voorzien van een verticaal (‘downdraft’) gasklephuis met benzine-injectie. Het rijwielgedeelte kreeg onder meer een upside-down-voorvork, krachtige remmen en lichte gietwielen met Dunlop Qualifier-banden in de maat 120/70ZR18 en 180/55ZR17. Typerend zijn natuurlijk de mooie dubbele uitlaten, het stoere brede stuur en de fraaie, sportieve tank-zitcombinatie, dat er door de speciale oranje kleur echt uitknalt.[[BU]]Geconstrueerd met de XR750 dirttrack-machine in het achterhoofd: de nieuwe Harley XR1200.VOXAN GTV1200OP DE FRANSE TOERHet is een poosje stil geweest rond het franse Voxan, dat na een mooie start door allerlei groeistuipen naar de achtergrond verdween. Maar ondertussen draait de fabriek weer volop en maakt men heel bijzondere machines rond hun fraaie 1200 cc V-twin-blok.Opvallend nieuw model in hun kleine gamma is deze GTV1200, een heuse toerbuffel, die moet kunnen wedijveren met bijvoorbeeld een Guzzi Norge of BMW RT. De mnachine heeft een hele eigen gezicht en is mooi compleet uitgevoerd met onder meer een instelbare ruit, electronisch instelbare achtervering, gecombineerd remsysteem, verstelbare buddyseat en ABS.De Voxan GTV1200 is een Franse toermachine met een heel eigen gezicht.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-