+ Plus

Motornieuws 2008: BMW

Dat BMW met een heel sportieve boxermachine aan het werk was, was inmiddels geen geheim meer. Wel dat het merk ook daadwerkelijk terug wil komen in de racerij: in 2009 starten de Duitsers in het WK Superbike!BMW is heel hard aan het werk om hun bedaagde, stoffige imago van zich af te schudden. Het toermerk bij uitstek heeft sportieve aspiraties, die wekelijks groter lijken te worden. De ontwikkeling van een 450-terreinmotor, inclusief deelname aan het WK enduro is er een voorbeeld van, evenals de aankoop van sportmerk Husqvarna. En ook de deelname aan 24-uurs-races in Le Mans en Oschersleben met een sterk gemodificeerde R1200S-boxer waren voortekenen van BMW’s sportieve ambities, die dus in 2009 moeten leiden naar de deelname in de WK Superbikes. Of dat met deze sportieve twin gaat gebeuren, werd niet bevestigd, maar volgens de geruchten rijden er op de Duitse circuits al enkele hele nieuwe viercilinder-lijnmotoren met kettingaandrijving rond, verstopt achter de carrosserie van een Suzuki GSX-R1000. En dat zou de basis moeten worden voor de nieuwe Superbike-racer met het BMW-logo op de tank… Maar terug naar deze HP2 Sport, zoals de hypersportieve uitvoering van de R1200S gaat heten. En zoals hij vanaf begin volgend jaar in een kleine oplage geproduceerd wordt en leverbaar is. Net als de HP2 Enduro en HP2 Megamoto is ook deze HP2 Sport een speciaal doorontwikkeld straatmodel. Eigenlijk is alleen de lay-out van de R1200S overgenomen (inclusief enkelzijdige Paralever-achterwielophanging en Duolever-voorwielophanging (waar de andere twee HP2’s nog een telescoopvork kregen). Verder is de HP2 Sport van voor tot achter heel bijzonder.Dat begint al bij het 1.170 cc boxerblok, dat voor deze gelegenheid zelfs nieuwe cilinderkoppen met twee bovenliggende nokkassen en vier radiaal geplaatste kleppen kreeg. Samen met een compressie van 12,5 op 1, een sportuitlaat en sterk gemodificeerd inlaatsysteem is de boxer nu in straattrim goed voor bijna 135 pk bij 8.750 tpm! Het maximum toerental ligt op 9.500 toeren. Het carter en de complete aandrijflijn (met zesbak en cardan) is versterkt om het hogere vermogen aan te kunnen. De HP2 kreeg daarnaast een superlicht rijwielgedeelte met Öhlins-vering, lichte 17 inch wielen en radiale Brembo-remklauwen. Door de toepassing van veel carbon werd het gewicht laag gehouden: 178 kilo. Onder meer de kleppendeksels (met slijtpads!), de zelfdragende neus van de stroomlijn en het eveneens zelfdragende zitje werden van dit exclusieve materiaal gemaakt. De hele achterpartij weegt daardoor bijvoorbeeld nog geen drie kilo. In de neus van de stroomlijn zit een volledig digitaal 2D-dashboard en een ‘snelschakelsysteem’ (die bij aanraking van het versnellingspedaal de injectie een fractie van een seconde stopzet, zodat je volgas kunt overschakelen) onderstrepen de circuitaspiraties van deze BMW.De HP2 Sport puilt werkelijk uit met mooie en dure details, maar dat zal ongetwijfeld weerslag hebben op de nog niet bekend gemaakte prijs. Aangezien een Megamoto al dik 20 mille kost, zou het ons niet eens verbazen als deze Sport richting de 30 mille gaat…[[BU]][bei seitenansicht]Als sportiefste boxer ooit is de HP2 Sport BMW’s opstap naar deelname in het WK Superbike in 2009.[bei38577]]De cilinderkoppen van de HP2 Sport zijn helemaal nieuw. Achter de carbon-kleppendeksels zitten nu twee bovenliggende nokkenassen met vier radiale kleppen.[[bei 38570 oder 38571]]Eigenlijk komt alleen de lay-out van de Sport overeen met die van het basismodel, de R1200S.[bei 38558]Dashboard, kroonplaat, zelfdragende carbon-neus van de stroomlijn: deze BMW barst van de fraaie details.

Lees meer over

BMW Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...