+ Plus

Motor van het jaar verkiezing 2014

Precies 65.604 motorrijders uit acht Europese landen deden er mee aan ‘Europe’s Motorcycle of the Year; onder hen bijna 4.000 MotoPlus-lezers. Overall koos de Europese motorrijder voor de BMW R1200GS als winnaar, maar dat is al bijna geen verrassing meer te noemen, aangezien dit model wereldwijd een verkooptopper is en met het nieuwe watergekoelde model – plus de Adventure-uitvoering – net weer aan een nieuwe levenscyclus is begonnen. Wat wel een verrassing is, is dat onder de MotoPlus-lezers die BMW GS niet bovenaan eindigde: bij ons ging de totaaloverwinning naar de Ducati Multistrada, die in 2013 al met stip op de tweede plaats eindigde. Alleen bij de naked bikes zien we trouwens een totaal nieuwe top-5. Bij de scooters wisselden de Yamaha TMax en de BMW C600 van stuivertje; in de overige zes categorieën werd de verkiezingswinnaar van 2013 ook winnaar in 2014!

Opnieuw namen de lezers van acht vooraanstaande motorbladen uit heel Europa deel aan deze Motor van het Jaar-verkiezing. De deelnemers moesten hun stem uitbrengen uit een keuzelijst, van in totaal 221 motoren en motorscooters, verdeeld over acht categorieën. Deze keuzelijst was te vinden in MotoPlus 23 en 24 van 2013 en via de stemkaart of online kon iedereen zijn stem uitbrengen. Op beide manieren brachten bijna 2.000 mensen hun stem uit.
Alle kiezers stemden op hun favoriete model in elk van de acht categorieën. Daarnaast moest iedereen aangeven welke motorcategorie hem het meeste aansprak. Naast de acht categoriewinnaars leverde dat dus (via een vermenigvuldiging van het aantal stemmen met de categoriefactor) ook een overall-winnaar op: een motor die niet alleen het beste scoorde in zijn eigen categorie, maar die dat dan ook nog deed in een populaire categorie.
Sinds 2008 maakt MotoPlus ook onderdeel uit van deze Europese Motor van het jaar verkiezing. Als overall-winnaar werd sindsdien gekozen voor de Kawasaki 1400GTR (2008), de Aprilia RSV4 (2009), de Honda VFR1200F (2010), de BMW K1600 (2011 èn 2012) en de BMW R1200GS (2013. Na drie vette BMW-jaren is die eretitel in 2014 voor de Ducati Multistrada 1200, een machine die in zijn categorie – de allrounders – met afstand de meeste stemmen verzamelde. Bovendien is die categorie zelf ook het meest populair onder motorrijders, al lijkt hier wel een verschuiving op gang te zijn gekomen. In het verleden gingen de allrounders met 23% ruim aan de leiding, voor de allroads (rond de 21%) en de naked bikes en de toermachines (beiden rond de 19%). De Supersports scoren nu 14%, terwijl de Choppers en cruisers, plus de 125 en de scooters zowel internationaal als onder de MotoPlus-lezers een tamelijk marginaal bestaan leiden met respectievelijk 4%, 0,4% en 2%.

Maar voor 2014 zien we dat de interesse voor de allrounders iets afneemt, terwijl de allroads en vooral naked bikes juist toenemen, alledrie de categorieën komen rond de 21% aan belangstelling uit. De toenemende belangstelling voor naked bikes zien we trouwens ook terug bij de fabrikanten: in geen enkel segment zijn zoveel verschillende modellen leverbaar en in geen enkel segment werden dit jaar zoveel nieuwe modellen gelanceerd. Zodat we hier ook een complete nieuwe top-5 als favoriete modellen van de MotoPlus-lezers zien. Te beginnen natuurlijk met de categoriewinnaar, de KTM 1290 Superduke R, die in deze verkiezingen zijn gedoodverfde concurrent, de BMW S1000R, op flinke achterstand zette met 14,6% van de stemmen tegenover 9,77%. De verschillen tussen de nummers 3, 4 en 5) waren veel kleiner. Deze plekken gingen naar de Yamaha MT-09 (7,38%), BMW R nineT (6,96%) en de Kawasaki Z1000 (5,30%). De Triumph Speed Triple viel met 4,89% van de stemmen net buiten deze top-5.
Als we de andere categorieën even bekijken, dan blijkt in de toerklasse de BMW K1600 voor het derde jaar op rij dit segment te winnen, al is de voorsprong dit jaar nipt. De K1600 kreeg 17,87% van de stemmen, de Yamaha FJR1300 scoorde als nummer twee 16,41%. Op de derde en vierde plek bij de toerders staan trouwens ook twee BMW’s, de R1200RT (14,42) en de F800GT (11,39%). De Triumph Trophy werd met 7,21% duidelijk minder vaak gekozen en werd vijfde.
Bij de Supersports ging de strijd net als vorig jaar tussen de BMW S1000RR/HP4 en de Ducati 1199 Panigale/R/Superleggera. Met opnieuw een Duitse winnaar, want de BMW scoorde 19,67% van de stemmen, terwijl de Ducati bleef steken op 16,75%. De MV Agusta F3, de Ducati 899 Panigale en de Suzuki GSX-R1000 speelden in dit sportieve geweld een bescheiden rol en werden derde, vierde en vijfde met respectievelijk8,43, 7,18 en 6,24 procent van alle stemmen.
In geen enkele categorie is de overwinning zo duidelijk als bij de Choppers en Cruisers. Bijna 1 op de drie stemmers (29,45%) kiest hier voor de Ducati Diavel. Waarschijnlijk met het idee: deze categorie is ‘not my cup of thea’, maar als het dan toch moet, dan maar een echte Ducati! Nu is die Diavel eigenlijk natuurlijk ook een sportmotor die denkt dat’ie een cruiser is. Achter de Diavel eindigen twee meer klassieke customs: de Moto Guzzi California Custom (9,96%) en de Indian Chief Classic (9,18%). De Yamaha XV950 vinden we met 6.78% terug op de vierde plaats, vóór de eerste Harley-Davidson, het merk waarvan je zou denken dat ze deze categorie beheersen. Maar hun Softail scoort maar 5,72% van de stemmen.
Met de allroads komen we terecht in de motorcategorieën die er anno 2014 echt toe doen. Samen met de allrounders en de naked bikes gaat hier veruit de meeste aandacht naar toe. De BMW R1200GS – vorig jaar nog overallwinnaar – kreeg ook dit jaar weer erg veel stemmen: 21,99%. Daar moeten de KTM 1190 Adventure (14,66%) en de Suzuki V-Strom 1000 (11,52%) het hoofd voor buigen, maar een verrassing is dat niet. De Triumph Tiger Explorer (9,53%) en de MV Agusta Rivale 800 (7,96) maken de top-5 bij de allroads vol.
De stap naar de allrounders is maar klein: het scheelt maar een paar lettertjes. In de praktijk verschillen ook de motoren – tenminste een aantal – ook niet zoveel van de allroads. Want bij de allrounders zien we ook een aantal meer op de weg toegespitste allroads terug, zoals dus bijvoorbeeld de winnende Ducati Multistrada, de Kawasaki Versys, de Honda Crossrunner en de Aprilia Shiver. De diversiteit van de allrounders blijkt wel als je bedenkt dat in deze klasse ook de Kawasaki Z1000SX, de Honda VFR en de Yamaha Fazer8 en de Suzuki Hayabusa terug te vinden zijn, om er maar even een paar te noemen. Bij deze allrounders verzamelde de Ducati Multistrada dus 22,2% van alle stemmen en gekoppeld aan de populariteit van deze categorie leverde dat ook de overall-winst op onder de MotoPlus-lezers. Tweede werd de Kawasaki Z1000SX (15%), voor de BMW K1300S (7,3%), Honda NC750X (6,7% en de Honda VFR800F (6,4%).
De 125 cc categorie ligt ervaren motorrijders duidelijk minder na aan het hart. Qua populariteit is het de hekkensluiter. Binnen deze categorie springt KTM er wel nadrukkelijk uit met de 125 Duke (20,9% en de RC125 (17,2%). De Aprilia RS4 125, die derde wordt, kan met 14,2% nog enigszins volgen, de Honda CBR125R (6,9%) en de Yamaha YZF-R125 (6,5%) moeten daarop al veel terrein prijsgeven.
Een gelijkwaardig beeld zien we terug bij de scooters. Hier springen er drie uit: de Yamaha TMax (16,7%), de BMW C600/C650 (13,9%) en – zeer verrassend – de elektrische BMW C-Evolution, die binnenkort op de markt verschijnt. Deze elektroscooter scoorde 11,3%. De vierde en vijfde plaats bij de scooters waren voor de Suzuki Burgman 650 (8,6%) en de Aprilia SRV850ie (7,5%).

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-