+ Plus

Motor van het Jaar verkiezing 2007

In samenwerking met tien buitenlandse motorbladen organiseerden we de Europese Motor van het jaar 2007-verkiezing. Maar liefst 111.000 (!) motorliefhebbers brachten hun stem uit en kozen uit 186 motorfietsen verdeeld over acht categorieën. Na het tellen van al die stemmen bleek de nieuwe Ducati 1098 de Europese Motor van het Jaar 2007 te zijn geworden! Motorrijders uit Duitsland, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Spanje, Portugal, Hongarije, Polen, Roemenië, Kroatië en Nederland mochten hun voorkeur uitspreken op motorgebied. En daar werd dus gretig gebruik van gemaakt, aangezien er 111.000 kaarten werden ingestuurd. Daarvan waren er bijna 1.500 afkomstig van MotoPlus-lezers en daar zijn we gezien ons prille bestaan best trots op. De stemmen werden uitgebracht per categorie en door daarna de categoriën met elkaar te vergelijken qua populairiteit, ontstond een eindrangschikking. En in die eindrangschikking bleek de Ducati 1098 de overtuigende winnaar te zijn, zowel bij de Nederlandse en Belgische motorliefhebber, als bij de Europese. De 1098 eindigde in Frankrijk, Duitsland, Portugal, Italië en bij ons bovenaan, terwijl hij in Spanje en Zwitserland als tweede eindigde in de populaire sportklasse. Europees gezien drukken de stemmen uit Duitsland, Spanje en Italië een heel grote stempel op de verkiezing: maar liefst 77.000 van de in totaal 111.000 stemmen komen uit deze drie landen. Ach, op zich is dat ook weer niet zo vreemd: het zijn ook de landen in Europa waar het motorrijden veruit het populairste is. Opmerkelijk is trouwens dat ook in die landen de 125cc-machines het minst populair zijn, evenals de motorscooters. En customs en cruisers mogen helaas ook op slechts weinig belangstelling rekenen van motorrijders. Afgezien van het Oostblok tenminste, want in landen als Polen, Kroatië en Roemenië zijn customs duidelijk veel populairder dan in West-Europa. Blijkbaar leeft daar het “easy rider” idee nog… Wanneer we de andere categoriën bekijken, dan blijken de allrounders en (sportieve) toermachines in de lage landen het meest populair te zijn, op de voet gevolgd door de sportfietsen en de all-roads. Naked-bikes hebben in de lage landen duidelijk (nog) lang niet de populariteit zoals ze die bijvoorbeeld in Frankrijk al wel hebben. Op de Nederlandse en Belgische stemkaarten wint de Ducati 1098 ook overduidelijk, al is zijn voorsprong op de nummer 2, de Yamaha FJR1300, relatief klein. Ook de nummers 3 en 4 vertegenwoordigen de toercategorie: het zijn de Triumph Sprint ST en de BMW R1200RT. Op de vijfde plaats treffen we de meest populaire all-road aan: de BMW R1200GS. Een machine die overigens in de dure Adventure-uitvoering op plaats 8 voorbij komt. Tja, als je deze twee modellen samen had gevoegd in de verkiezing, had hij bij ons het leven van de Ducati 1098 zuur kunnen maken… Op de zesde plaats treffen we een model dat nog niet leverbaar is, maar zich nu al op een enorme belangstelling mag verheugen: de Kawasaki GTR1400 toerbuffel. Europees gezien lijkt dit helemaal een topper te gaan worden, want hij staat in maar liefst acht landen nu al in de top 3 in de toercategorie! Daarmee werd hij Europees gezien dus tweede overall, achter de Ducati 1098! In Nederland en België willen we blijkbaar eerst de kat uit de boom kijken, want bij ons eindigt de GTR1400 achter de FJR, Sprint ST en BMW R1200RT pas als vierde toermachine en zoals gezegd pas als zesde overall. De zevende plaats wordt bij ons ingenomen door de BMW F800ST, wiens broertje, de F800S we in de allround-groep op de derde plaats en in totaal op de twaalfde plaats tegenkomen. Opnieuw moet BMW de punten dus delen, maar dat is ook een beetje inherent aan het bouwdoos-principe van deze fabrikant. Overigens vinden we geen van beide F800’s Europees gezien in de Top 15 terug. Daarin scoort BMW sowieso matig, want pas op de twaalfde, dertiende en vijftiende plek vinden we de RT, GS en K1200S terug. De Honda VFR800 Vtec wordt bij ons weliswaar eerste in de allround-klasse, maar dat rijkt slechts tot een negende plek in de totaalstand. En Europees gezien moet hij het doen met een elfde plaats. In Europa maken de Kawasaki ZZR1400 en de Yamaha FZ1 Fazer als allrounder duidelijk meer indruk op de motorliefhebber. De nieuwe Ducati Hypermotard spreekt blijkbaar veel all-roadrijders aan; bij ons eindigt hij als tiende en in Europa zelfs als zevende. Waar de Ducati Multistrada in het hele verhaal niet voorkomt, lijkt de binnenkort leverbare Hypermotard beter aan te slaan. Opmerkelijk is dat er in de Nederlandse top 15 slechts drie supersportieve fietsen staan: de Ducati 1098 op de eerste plaats en de Yamaha R1 op de dertiende plek, terwijl de top 15 wordt volgemaakt door de Triumph Daytona 675 en eigenlijk is dat ook meteen de eerste “lichte” motorfiets die we tegenkomen. Internationaal gezien spelen de sportfietsen een grotere rol. Op de Europese lijst staat de Ducati 1098 ook fier bovenaan, maar treffen we de R1 op de derde plaats en de Ducati Desmosedici RR op de vierde. Verder hebben we nog de Suzuki GSX-R1000 als negende en de Honda Fireblade als veertiende. Daarmee heeft de Europese top 15 dus een duidelijk sportievere inslag. Maar hoezeer de meningen binnen Europa ook uiteenlopen: over de Motor van het Jaar 2007 bestond weinig twijfel: de nieuwe Ducati 1098 blijkt een winnaar vanuit de startblokken! [[bildunterschrifte]] [[seite 48-49 kein bildunterschrift, nur Ducati 1098 mit heading + intro + fliesstext]] [[seite 51]] Bij ons weet de Yamaha FJR1300 zelfs in het spoor van de Ducati 1098 te blijven, Europees gezien moet hij genoegen nemen met een zesde plaats. Nog niet te koop, maar nu al een topper: de Kawasaki GTR1400. Hij wordt zelfs tweede in de Europese overall-eindklassering! [[seite 52-53]] [[Unterstehende 6 Bilder können aus MotoPlus Heft 22 seite 54,56 und 59 genommen werden]] [B-036 seite 54] De Yamaha YZF-R1 staat op de Europese lijst in de top 3. [D-062 seite 56] Wat de Ducati Multistrada mist aan uitstraling, heeft deze Hypermotard dus wel. [D-059 seite 56] De best verkopende all-road, de BMW R1200GS, scoort minder hoog dan verwacht. Waarschijnlijk omdat de apart geklasseerde Adventure ook veel punten pakt. [E-094 seite 59] Een topper onder de allrounders: de Honda VFR800FI VTEC. [B-033 seite 54] De nieuwe GSX-R1000 is de hoogst geklasseerde Suzuki. [B-034 seite 54] De enige “lichte” motor in de Nederlandse top 15: de Triumph Daytona 675.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-